Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Skryter med sina feta avtal både i radio och på reklamplatser. Minns inte någon gång som dom inte fått mer än andra i lönelyft? Den nya överklassen är antigen statligt kommunalt eller politiskt försörjd i dagens samhälle. Nu väntar vi bara på att dom får sextimmarsdag med full lön. Är det rätt att vissa har gräddfil på skattebetalarnas bekostnad?
Nix, tycker jag inte. Självklart skall de personer som jobbar inom vård, skola etc ha bra betalt. Men då skall arbetet utföras i privat regi.
Som egen företagare anser jag att skattetrycket är alltför högt. Ett - i och för sig förenklat exempel - där skattetrycket visas är följande:
Jag skall ta ut 1000 kronor som lön ur mitt företag. Då får jag först betala inkomstskatt (mellan 30 och 45% eller sålunda 300-450 kronor) sedan arbetsgivaragifter på bruttolönen ( ca 33% eller sålunda ytterligare 330 kronor. Sålunda får staten av min 1000-lapp mellan 630 kr -- 780 kronor. Inte så mycket kvar till mig som har jobbat ihop lönen alltså.
Av det jag får behålla efter skatt skall jag dessutom betala moms och andra indirekta skatter. Momsen är 25%. Det totala skattetrycket blir alltså - något avrundat - mellan ca 70% till drygt 80%.
Mot denna bakgrund: Hur mycket högre skattetryck skall vi ha för att de offentliganställda skall kunna få det ännu bättre? Jag känner att skattetrycket är fullt tillräckligt redan nu.