2008-02-22, 22:17
Medlem
Tweeneers avatar
Tjena, läste någonstans om olika betalprogram som installeras vid besök på opålitliga sidor. Tänkte bara fråga hur man skall ta reda på om man fått ett betalprogram installerat på sin dator. Och nej, jag ska inte porrsurfa på en massa sidor eller liknande.
Vad jag menar med betalprogram är ett program som installeras på en dator och som sedan drar pengar när man surfar. Sedan kommer det en räkning med telefonräkningen.
Tänkte bara att det kunde vara bra att veta så att man aldrig råkar ut för det. Verkar ju helt klart inte så jäkla roligt.
Så, någon som vet mycket om det här?

/T
Citera
2008-02-23, 00:16
Medlem
sp00ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tweeneer
Tjena, läste någonstans om olika betalprogram som installeras vid besök på opålitliga sidor. Tänkte bara fråga hur man skall ta reda på om man fått ett betalprogram installerat på sin dator. Och nej, jag ska inte porrsurfa på en massa sidor eller liknande.
Vad jag menar med betalprogram är ett program som installeras på en dator och som sedan drar pengar när man surfar. Sedan kommer det en räkning med telefonräkningen.
Tänkte bara att det kunde vara bra att veta så att man aldrig råkar ut för det. Verkar ju helt klart inte så jäkla roligt.
Så, någon som vet mycket om det här?

/T

Det låter som om du tänker på en dialer. Det är ett litet program som ändrar i dina uppringningsinställningar för modemet. Så när du ska surfa, ringer datorn inte upp din internetleverantörs modempool utan en annan som är mycket dyrare.
Om du inte surfar med ett gammalt 56,6k modem så behöver du inte oroa dig.
Citera
2008-02-23, 09:28
Medlem
d00rkeys avatar
Och om du nu använder ett gammalt telemodem (ADSL och liknande bredbandslösningar drabbas inte) så får du antingen kontakta din teleoperatör och höra om de kan spärra på något vis, vilket de brukar kunna.. Eller så går det också bra att du efter att du drabbats lämnar in räkningen på närmaste polisstation tillsammans med en liten anmälan om bedrägeri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in