2008-02-23, 19:52
Medlem
Citat:
Men för att gå dig tillmötes så kan jag berätta att feminister kämpar för mannens rätt till sina barn, mannens rätt att vara den han är och slippa alla krav på att vara "hjälte" och familjeförsörjare. Mannens rätt att slippa vara sexguru, mannens rätt att slippa vara den "starke" i alla lägen. Mannens rätt att våga visa sig svag, utan att bli klassad som en vekling. Mannens rätt att visa känslor utan att bli klassad som en "kärring".

Ja, det behövs verkligen fler män som lipar, inte kan försörja sin familj och har ännu mindre civilkurage. Hurra för feminismen?

Förövrigt, om man är svag så är man väl per defintion en vekling?

Feminsmen är numera av och för klenryggade liphalsar som inte kan klara ett skit på egen hand och behöver fler ursäkter för att de misslyckas i livet och tröstäter friterat smör om man ska hårddra det hela lite.
Citera
2008-02-23, 20:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av young_george
Ja, det behövs verkligen fler män som lipar, inte kan försörja sin familj och har ännu mindre civilkurage. Hurra för feminismen?

Du sitter verkligen fast i gamla könsrollsmönster. Varför skall mannen försörja sin familj? Det är lika mycket kvinnans ansvar!

Citat:
Förövrigt, om man är svag så är man väl per defintion en vekling?

Om man är så modig att man vågar visa sig svag, de gånger man känner sig svag. Då är man allt annat än en vekling.

Det krävs mod för att våga visa sig svag.

Citat:
Feminsmen är numera av och för klenryggade liphalsar som inte kan klara ett skit på egen hand och behöver fler ursäkter för att de misslyckas i livet och tröstäter friterat smör om man ska hårddra det hela lite.

Tvärtom! Feminister kämpar för att alla skall ha rätt att värderas utifrån den individ de är. Inte efter vilket kön du tillhör. Det finns män som känner sig svaga ibland, på samma sätt som det finns kvinnor som känner sig svaga ibland. Problemet är att män inte vågar visa sig svaga eftersom de då riskerar att bli kallad för "Klenryggad liphals" av de som inte vågar gå mot strömmen.
Citera
2008-02-23, 20:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Khapi

För att de tar på sig den uppgiften själva, ingen tvingar dem. Vad som sker i hemmet har staten och politiker dock ingenting att säga till om eller ens rätt att försöka börja rota i. Om du som kvinna anser att din man utnyttjar dig, lämna honom. Problemet löst.

Du har helt rätt. Ingen tvingar kvinnan att ta på sig uppgiften som hemmets projektledare. Ändå är det precis det som de allra flesta kvinnor gör. Varför kan man undra?

Jo! För att det är så vi är uppfostrade. Kvinnor vet vad som förväntas av dem om de skall vara "riktiga kvinnor".

Det är gamla invanda mönster som vi behöver bli medvetna om och ifrågasätta. Självklart är det precis lika mycket kvinnors ansvar som männens, att vi ändrar på gamla mönster som inte hör hemma i ett modernt jämställt samhälle!
Citera
2008-02-23, 20:29
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Völvan
Du sitter verkligen fast i gamla könsrollsmönster. Varför skall mannen försörja sin familj? Det är lika mycket kvinnans ansvar!

Om man är så modig att man vågar visa sig svag, de gånger man känner sig svag. Då är man allt annat än en vekling.

Tvärtom! Feminister kämpar för att alla skall ha rätt att värderas utifrån den individ de är. Inte efter vilket kön du tillhör. Det finns män som känner sig svaga ibland, på samma sätt som det finns kvinnor som känner sig svaga ibland. Problemet är att män inte vågar visa sig svaga eftersom de då riskerar att bli kallad för "Klenryggad liphals" av de som inte vågar gå mot strömmen.
Bara för att man är modig betyder det inte att man inte är en vekling det betyder bara att man är stark.
Sen vad har känslor med något att göra?
Det enda som spelar roll är LAGAR, så länge kvinnor och män har identiska lagar så är allt bra. Likhet inför lagen men så är det dessvärre inte, finns hur många exempel som helst där kvinnor får lättare straff än män för samma form av brott.
Men inte fan tar du upp sånt.

Nej åt helvete med alla känslor och våga visa sig svag och fokusera på reella orättvisor istället.
Citera
2008-02-23, 20:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enity
Bara för att man är modig betyder det inte att man inte är en vekling det betyder bara att man är stark.
Sen vad har känslor med något att göra?

Jag skulle säga att det mesta har med känslor att göra.

Eftersom du inte tycker att det handlar om känslor så utgår jag ifrån att du menar "stark" som i mycket muskler. Och då kan jag säga att mycket muskler inte har ett dugg med den styrkan, jag pratar om, att göra.

Ett starkt psyke menar jag när jag pratar "stark" och där handlar allt om känslor. Ett bra självförtroende och främst en bra självkänsla!

Citat:
Det enda som spelar roll är LAGAR, så länge kvinnor och män har identiska lagar så är allt bra. Likhet inför lagen men så är det dessvärre inte, finns hur många exempel som helst där kvinnor får lättare straff än män för samma form av brott.
Men inte fan tar du upp sånt.

Man kan inte ta upp allt i alla inlägg. Det får inte plats. Därför är det ju bra att du själv tar upp frågan om att kvinnor får lindrigare straff när de begår brott. Det är alldeles sant och är något som inte hör hemma i ett jämställt samhälle. Med andra ord: Något som är helt galet och som måste rättas till.

Citat:
Nej åt helvete med alla känslor och våga visa sig svag och fokusera på reella orättvisor istället.

Jag tror inte att det går att utesluta det ena från det andra. Känslor påverkar oss människor i allra högsta grad, och vi tänker ofta i känslomässiga banor. Det är lika viktigt att ha med känslorna som förnuftet när vi pratar om ett jämställt samhälle!
Citera
2008-02-23, 20:43
Medlem
Citat:
Varför skall mannen försörja sin familj?

Du har redan svarat på det. För att det är hans familj. Kan han inte försörja den ska han inte skaffa den.

Citat:

Nej, det gör det inte. Det är normen i dagens samhälle. Ursäkter och "kan-inte" mentalitet.

Citat:
Tvärtom! Feminister kämpar för att alla skall ha rätt att värderas utifrån den individ de är. Inte efter vilket kön du tillhör.

Kanske det störta missförstående med feminism. Då hade t.ex. flera mansideal accepterats. Nu accepteras bara den feminiserade mannen. Alla andra män är felprogrammerade macho-idioter som är lurade av kalsongreklam att slå sin fru och barn eller stereotyper som inte "vågar gå emot strömmen".

Citat:
Det finns män som känner sig svaga ibland, på samma sätt som det finns kvinnor som känner sig svaga ibland. Problemet är att män inte vågar visa sig svaga eftersom de då riskerar att bli kallad för "Klenryggad liphals" av de som inte vågar gå mot strömmen

Alla känner sig svaga ibland. Vettiga människor biter sig i läppen och reder upp problemen. Liphalsar lägger över problemen på andra och ber om hjälp med saker det klarar själva.
Citera
2008-02-23, 20:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av young_george
Du har redan svarat på det. För att det är hans familj. Kan han inte försörja den ska han inte skaffa den.

Det är inte mannens familj! Och det är både kvinnan och mannen som bildar familjen. Din syn hör hemma på Hedenhös tid. Inte i ett modernt jämställt samhälle.

Citat:
Nej, det gör det inte. Det är normen i dagens samhälle. Ursäkter och "kan-inte" mentalitet.

Där har vi helt olika uppfattningar du och jag!

Citat:
Kanske det störta missförstående med feminism. Då hade t.ex. flera mansideal accepterats. Nu accepteras bara den feminiserade mannen. Alla andra män är felprogrammerade macho-idioter som är lurade av kalsongreklam att slå sin fru och barn eller stereotyper som inte "vågar gå emot strömmen".

Det är inte kvinnoideal och mansideal som står i fokus när vi pratar ett jämställt samhälle. Det ideala är att alla skall få vara precis de individer de är, utan att behöva leva upp till några krav på att bete sig som ett visst kön!

Alla mansideal och kvinnoideal bygger på gamla fördomar som ändras från tid till annan. Det vill feminister ändra på. Det där med felprogarammerade machoidioter undrar jag var du fått ifrån? Var har du hämtat dessa uppgifter?

Citat:
Alla känner sig svaga ibland. Vettiga människor biter sig i läppen och reder upp problemen. Liphalsar lägger över problemen på andra och ber om hjälp med saker det klarar själva.

Vettiga människor hjälper varandra skulle jag säga. "Liphalsar" verkar vara något som du har hittat på själv. Är det bara män som kan vara liphalsar i din värld eller finns det kvinnor som är liphalsar också?
Citera
2008-02-23, 20:57
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Jag skulle säga att det mesta har med känslor att göra.

Eftersom du inte tycker att det handlar om känslor så utgår jag ifrån att du menar "stark" som i mycket muskler. Och då kan jag säga att mycket muskler inte har ett dugg med den styrkan, jag pratar om, att göra.

Ett starkt psyke menar jag när jag pratar "stark" och där handlar allt om känslor. Ett bra självförtroende och främst en bra självkänsla!

Man kan inte ta upp allt i alla inlägg. Det får inte plats. Därför är det ju bra att du själv tar upp frågan om att kvinnor får lindrigare straff när de begår brott. Det är alldeles sant och är något som inte hör hemma i ett jämställt samhälle. Med andra ord: Något som är helt galet och som måste rättas till.

Jag tror inte att det går att utesluta det ena från det andra. Känslor påverkar oss människor i allra högsta grad, och vi tänker ofta i känslomässiga banor. Det är lika viktigt att ha med känslorna som förnuftet när vi pratar om ett jämställt samhälle!
Jag ser inte varför man ska bry sig om känslor, människor ska behandlas som fiktiva individer som bara existerar på pappret.
Vad människan egentligen känner är helt irrelevant det är bara resultatet som räknas, därför ska man inte kvotera och liknande.
Kvotering är perverst.
Allra bästa vore om man helt avskaffade kön när det kommer till lagen och släpper det helt fritt, ingen könsdiskriminering, inga kvinnofridsbrott.

Vill en företagare bara anställa män så ska han få göra det oavsett om dom är mer kompetenta eller inte.
Slår en make sin fru så ska det inte få mer uppmärksamhet än en snubbe som får stryk efter krogen, misshandel som misshandel.

Hatar att behöva läsa om idiotiska saker som att antagningskraven för brandmän borde sänkas så att fler kvinnor kan bli brandmän.
Det äcklar mig att behöva läsa om att barnbidrag går till kvinnan per automatik fast att mannen har vårdnaden.
Vårdnad går till kvinnan och inte till mannen.

Finns hur många exempel som helst.
Citera
2008-02-23, 21:48
Bannlyst
Citat:
Här är några orättvisor som påtalas av både män och kvinnor

http://www.e24.se/samhallsekonomi/sv...kel_153851.e24

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_te...ticle30946.ece

http://www.martinandreasson.nu/news.asp?ID=18

http://www.webbtidningar.se/mind/art...d=584&Typ_id=2

http://www.sns.se/zino.aspx?articleID=375

Hoppas att det räcker! Annars finns det hur många bevis som helst på orättvisor...
Jag orkar inte ens titta. Det vanliga penisavunddravlet antagligen, kombinerat med oförmågan att leva sin roll i livets drama. Tror du att det finns en anledning till att kvinnor har en fitta och män har en kuk?
Citera
2008-02-23, 21:50
Medlem
Citat:
Där har vi helt olika uppfattningar du och jag!

Uppenbarligen. Men så ser vi massa idioter med fetma som "gått in i väggen" och skyller på att någon tandpetare på en reklamskylt får dom att må dåligt. Folk som hellre tar socialbidrag än att skaffa sig en inkomst och tusentals andra ursäkter som uppkommit de senaste åren.
Allt detta pekar på att vi har ett samhälle som jag beskriver och inte ett sådant som du beskriver.

Citat:
Det är inte kvinnoideal och mansideal som står i fokus när vi pratar ett jämställt samhälle. Det ideala är att alla skall få vara precis de individer de är, utan att behöva leva upp till några krav på att bete sig som ett visst kön!

Det får man redan, men om man beter sig som en tönt får man leva med att folk tycker att man är töntig. Precis som att jag får leva med att bli kallad gammaldags av folk som dig. Det rör mig inte i ryggen faktiskt.

Citat:
Alla mansideal och kvinnoideal bygger på gamla fördomar som ändras från tid till annan. Det vill feminister ändra på. Det där med felprogarammerade machoidioter undrar jag var du fått ifrån? Var har du hämtat dessa uppgifter?

Hämtat vilka uppgifter? Jag trodde vi skulle kunna ha en debatt utan att någon skriker CITERA DIN KÄLLA. Eller vill du att jag ska be om källhandvisningar för varje inlägg du gör?
Givetvis utgår jag från mina egna upplevelser av feminismen, precis som du gör.

Citat:
Vettiga människor hjälper varandra skulle jag säga. "Liphalsar" verkar vara något som du har hittat på själv. Är det bara män som kan vara liphalsar i din värld eller finns det kvinnor som är liphalsar också?

Har jag hittat på folk som lipar? Det var något nytt. Ja, givetvis finns det kvinnor som är det också. De är tillochmed överrepresenterade och det är därför feminismen ser ut som den gör idag.

Man ska hjälpa folk att hjälpa sig själva. När du ser någon som inte kan läsa så läser du inte högt för honom utan lär honom läsa. Feminismen är motsatsen till detta. Den är designad för att böja samhället baklänges för idioter istället för att hjälpa idioterna.
Citera
2008-02-23, 22:14
Medlem
Kreutzs avatar
Citat:
Churchill har sagt många tankeväckande saker, men just detta talesätt är Mark Twain "skyldig" till. Och visst kan man vinkla statistik lite hur som helst det är sant. Men det finns knappast någon enda statistik som säger motsatsen: Kvinnor har lägre lön, även om de utför samma arbete, kvinnor utför största delen av allt hemarbete även om båda arbetar heltid, kvinnor är fortfarande dem som förutsätts dra lasset med familjen.

Bara några exempel på vad jag menar: Om det är ostädat i ett hem är det kvinnan man fokuserar på - dålig på att städa. Om barnen blir sjuka ringer dagispersonalen till mamman i de allra flesta fall. Inte för att de är dumma i huvudet, utan helt enkelt för att det går av gammal vana!

Det är just det där invanda tankemönstret som behöver brytas. Gamla invanda trygga system som ifrågasätts, gör oss otrygga och rädda. Men så har det alltid varit. Alla förändringar leder till otrygghet. Då är det lätt att börja ropa efter att behålla gamla traditioner även om de spelat ut sin roll.

Det är en av feministernas uppgift. Att få oss alla att tänka på hur vi agerar av gammal vana, utan att fundera över om det vi gör är bra eller inte...

Shit, du tog mig med byxorna nere. Du har rätt i att citatet kommer från Mark Twain som dock i sin tur hävdade att han citerade premiärministern Disareli.

Det du räknar upp i ditt inlägg handlar i allt om kvinnors val. Som du säkert känner till vTrill, sorry Völvan, visade den stora arbetstidsundersökningen att män totalt sett jobbar mer än kvinnor (dvs tvärtemot den feministiska lögnen) men att kvinnor ägnar mer tid åt hemarbete än anställningsarbete. Dock visade undersökningen att även singelkvinnor ägnade mer tid åt hemarbete än vad singelkillar gör. Detta beteende är alltså ett frtt val för kvinnan, men feministerna skuldbelägger mannen.

Motsvarande gäller kvinnors relation till barnen. Alla undersökningar visar att det är kvinnan som aktivt hindrar mannen från att ta pappaledigt, att ta ansvar för barnen osv. Ändå skuldbelägger feministerna mannen.

Jag kan fortsätta ett tag till, men jag är övertygad om att du fattar poängen. Feminismen har ingen trovärdighet och det är pinsamt uppenbart att feminismens mål är att förtrycka mannen. Kanske feministerna är bittra över en sviken kärlek, vad vet jag, men trovärdiga blir ni aldrig i mina ögon.
Citera
2008-02-23, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khapi
För att de tar på sig den uppgiften själva, ingen tvingar dem. Vad som sker i hemmet har staten och politiker dock ingenting att säga till om eller ens rätt att försöka börja rota i. Om du som kvinna anser att din man utnyttjar dig, lämna honom. Problemet löst.

Jag tror för övrigt att det varit uppe någon undersökning här på forumet som visade att singel-kvinnor utför mer hushållsarbete än män som är singlar. Kvinnor vill således ha det rent och snyggt om sig i större utsträckning är män.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in