• 1
  • 2
2008-02-22, 20:06
Bannlyst
Det finns uppenbarligen många som är kritiska till feminismen och feminister i detta forum!

Inget fel i det. Det märkvärdiga är bara att de flesta som säger sig vara emot feminism, samtidigt säger att de är för jämställdhet!

I mina ögon är det samma sak som att säga att: Jag är emot apartheid, men jag hatar dem som kämpar för att få bort orättvisorna.

Feminister som kämpar för att få bort orättvisor mellan män och kvinnor avskys för att de påtalar de skillnader/orättvisor som finns. Inte nog med att det finns orättvisor. De som påtalar dem blir misstänkliggjorda och hånade.

Går man tillbaka i historien och tittar hur det ser ut, så kan man se exakt samma mönster. De som kämpar för kvinnors rösträtt blir hånade. De som kämpar för att kvinnan skall få bli vårdnadshavare till sina egna barn blir motarbetade. De som kämpar för kvinnans rätt till sin egen kropp, genom att förespråka fri aborträtt, bekämpas med spott och spe. Hela tiden exakt samma mönster.

Nu har vi kommit så långt i jämställdhetsdebatten att kvinnor börjar kräva samma rätt att bejaka sin sexualitet utan att bli klassade som horor, samma rätt till karriär utan att bli klassade som en dåliga mammor, samma självklara rätt att slippa ta ansvar för oavlönat hemarbete. Vad händer?

Jo! De som kämpar för jämställdhet har aldrig ansetts så hotfulla som nu. Aldrig någonsin har feminister hatats så mycket som nu. Aldrig har så få vågat säga rent ut att de är feminister!

Varför har det blivit så? Varför biter sig några få utvaldas ord kvar i debatten: "Män är djur" har vi hört till leda. " Män är Talibaner" likaså.

När skall vi få en debatt som handlar om att se de faktiska orättvisor som finns utan att kasta glåpord efter varandra?
Senast redigerad av Völvan 2008-02-22 kl. 20:10.
Citera
2008-02-22, 20:24
Medlem
Kreutzs avatar
Det finns ingen motsättning i att vara emot feminismen men för jämlikhet. Det beror på att feminismen inte har ett uns med jämlikhet att göra utan endast strävar efter att förbättra för kvinnor, helst på mannens bekostnad.

Ge mig 5 konkreta exempel på hur feminismen aktivt - inte som en påstådd biprodukt - kämpar för mannens rätt. Då kanske jag kan ändra uppfattning.
Citera
2008-02-22, 20:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kreutz
Det finns ingen motsättning i att vara emot feminismen men för jämlikhet. Det beror på att feminismen inte har ett uns med jämlikhet att göra utan endast strävar efter att förbättra för kvinnor, helst på mannens bekostnad.

Ge mig 5 konkreta exempel på hur feminismen aktivt - inte som en påstådd biprodukt - kämpar för mannens rätt. Då kanske jag kan ändra uppfattning.

Jämställdhet handlar sällan om mannens rätt eftersom mannens (självklara)rätt redan är den gängse normen i vårt samhälle.

Men för att gå dig tillmötes så kan jag berätta att feminister kämpar för mannens rätt till sina barn, mannens rätt att vara den han är och slippa alla krav på att vara "hjälte" och familjeförsörjare. Mannens rätt att slippa vara sexguru, mannens rätt att slippa vara den "starke" i alla lägen. Mannens rätt att våga visa sig svag, utan att bli klassad som en vekling. Mannens rätt att visa känslor utan att bli klassad som en "kärring".

PS! Blanda inte ihop jämställdhet med jämlikhet...
Citera
2008-02-22, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Völvan
Jämställdhet handlar sällan om mannens rätt eftersom mannens (självklara)rätt redan är den gängse normen i vårt samhälle.

Enligt feminismen ja.
Citera
2008-02-22, 20:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergadler
Enligt feminismen ja.

Nej! Enligt all gängse statistik!
Citera
2008-02-22, 20:53
Medlem
J.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreutz

Att stödja en grupp som har sämre förutsättningar än andra är att stödja jämlikhet. Den gången de har kommit jämsides med männen är det inte det.
Citera
2008-02-22, 21:49
Bannlyst
Völvan jag har ju sagt åt dig att inte öppna den övre öppningen på fyllan.
Citera
2008-02-22, 21:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pluttskrutt
Völvan jag har ju sagt åt dig att inte öppna den övre öppningen på fyllan.

Vilken tur att feminismen finns! Annars hade jag varit tvungen att lyda dig
Citera
2008-02-22, 22:05
Medlem
Khapis avatar
Citat:
Nu har vi kommit så långt i jämställdhetsdebatten att kvinnor börjar kräva samma rätt att bejaka sin sexualitet utan att bli klassade som horor, samma rätt till karriär utan att bli klassade som en dåliga mammor, samma självklara rätt att slippa ta ansvar för oavlönat hemarbete.

Var är det lagstiftat att kvinnor inte får välja den karriär de vill, välja om de över huvud taget ska bli mödrar och hur de ska dela upp familjens inre hierarki och bland annat låta bli att diska och laga mat och överlåta det åt maken? Var finns den lagen som förhindrar kvinnor att göra som de vill på den punkten? Eller är det kanske så att staten ska diktera villkoren för enskilda hushåll? Lata män som inte bryr sig om dammråttor och jämställda diskveckor, ska de få påhälsning av staten så att de blir uppfostrade?

Din formulering är för övrigt lite lustig: kvinnor ska kräva sin rätt att bejaka sin sexualitet utan att bli klassade som horor? Vad innebär det mer konkret? Att åsiktscensur införs? De som tycker att vissa kvinnor är lössläppta ska inte få yttra sig? Hur ska straffskalan se ut för en sådan företeelse? Och på vilket sätt är kvinnor mer förhindrade än män att "bejaka sin sexualitet" idag?
Citera
2008-02-22, 22:08
Bannlyst
Citat:
Vilken tur att feminismen finns! Annars hade jag varit tvungen att lyda dig
Jag gillar frisinnade kjolstyg. När kan vi knulla?
Citera
2008-02-22, 22:09
Medlem
Khapis avatar
Citat:
Men för att gå dig tillmötes så kan jag berätta att feminister kämpar för mannens rätt till sina barn, mannens rätt att vara den han är och slippa alla krav på att vara "hjälte" och familjeförsörjare. Mannens rätt att slippa vara sexguru, mannens rätt att slippa vara den "starke" i alla lägen. Mannens rätt att våga visa sig svag, utan att bli klassad som en vekling. Mannens rätt att visa känslor utan att bli klassad som en "kärring".

Ja, jag slipper gärna vara den starke i alla lägen, och visar gärna mina känslor. Att kvinnor sedan automatiskt väljer bort mig som partner ifall jag gör det är ju inget att bry sig om, för feministerna "kämpar" ju för min skull. Jag har inte bett om eran hjälp. Lös era egna neuroser innan ni börjar rota i andras liv. Rota helst inte alls, framförallt inte i mitt.
Citera
2008-02-22, 22:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Khapi
Ja, jag slipper gärna vara den starke i alla lägen, och visar gärna mina känslor. Att kvinnor sedan automatiskt väljer bort mig som partner ifall jag gör det är ju inget att bry sig om, för feministerna "kämpar" ju för min skull. Jag har inte bett om eran hjälp. Lös era egna neuroser innan ni börjar rota i andras liv. Rota helst inte alls, framförallt inte i mitt.
Detta inlägg är ett klockrent avslöjande av kvinnors hyckleri idag i detta land.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in