2008-02-22, 20:06
Medlem
Med anledning av den senaste debatten om diskriminering och de hårdare diskrimineringslagarna, har jag börjat fundera kring det här med lika och olika.

De som utsätts för diskriminering är ju ofta de som avviker från normen, som är annorlunda och avvikande på något sätt. Handikappade, homosexuella och invandrare. Även kvinnor blir ibland diskriminerade av arbetsgivare. Vita män kan inte bli diskriminerade, men det är en annan historia.
Men i ett samhälle med tre sexualiteter, transpersoner, muslimer, hinduer och voodoopräster, blir det ju lite svårt att behandla alla lika, eftersom alla dessa grupperingar faktiskt skiljer sig från varandra.

En muslim kan ju uppfatta sig som diskriminerad för att han inte får ledigt under sina religiösa högtider, medan svensken får ledigt under sina. Detta är dock inte diskriminering, eftersom muslimen behandlas LIKA som svensken.

En muslim kan ha svårt att arbeta under en kvinnlig chef och arbetsintervjuaren kanske ställer frågor om hans syn på kvinnor. Muslimen blir här diskriminerad för att han behandlas OLIKA.

I det första fallet kan man argumentera för att muslimen faktiskt borde få ledigt under sina helgdagar, precis som svensken under sina. I andra fallet kan man argumentera för att frågorna var befogade.

Eftersom människor från olika kulturer defacto ÄR annorlunda, borde man väl ha en moralisk rätt att behandla dem olika?

Hur kan man argumentera för att alla ska behandlas lika, när vi faktiskt är så olika?

Här är en tråd med lite underliga anmälningar, som säkerligen beror på kulturkrockar och missförstånd.
http://www.flashback.org/showthread.php?t=627315

Ja den här tråden ska ligga i filosofi-rummet då frågan är av filosofisk art. Den berör livet, kulturen och människan och bör inte flyttas härifrån, trots att jag nämner muslimer. De kan faktiskt också filosofera...
Citera
2008-02-22, 23:26
Medlem
Crossmacks avatar
Det är ju som du har pekat ut väldigt svårt att behandla alla människor lika, när alla är olika.

Om en svensk får ledigt under jul, medans en muslim får ledigt under sina helgdagar så är det ju inte lika men rättvist.
Citera
2008-02-29, 22:53
Medlem
Ur moralisk synpunkt skulle jag vilja säga att man behandlar alla lika genom att istället för att kategorisera se alla som människor. För även om någon har en annan bakgrund eller religion etc. än dig så är personen i fråga i grund och botten en människa och därför bör man värdera personen utefter de värderingar man har när det gäller människor.

Gällande dina exempel på vad som är diskriminering och vad som inte är det skulle jag vilja påstå att det förhåller sig precis tvärtom:

Citat:
Ursprungligen postat av Katastrof
En muslim kan ju uppfatta sig som diskriminerad för att han inte får ledigt under sina religiösa högtider, medan svensken får ledigt under sina. Detta är dock inte diskriminering, eftersom muslimen behandlas LIKA som svensken

Vad du anser vara lika i behandligen är att de får ledigt samma och lika många dagar, verkar vara lika behandling men jag vill påstå att det i själva verket inte är det. För att få reda på vad likabehandling är måste man ta reda på vad som i själva verket avses i påståendet och det som här är relevant är att en svensk får möjlighet att fira sina religösa högtider medan muslimen inte får det. Då behandlas inte de båda lika och därför är han diskriminerad. Och det andra påståendet:

Citat:
Ursprungligen postat av Katastrof
En muslim kan ha svårt att arbeta under en kvinnlig chef och arbetsintervjuaren kanske ställer frågor om hans syn på kvinnor. Muslimen blir här diskriminerad för att han behandlas OLIKA.

Här blir muslimen dock inte diskriminerad för att enda anledningen till att han inte får anställning är för att han inte passar på posten. Med din logik skulle man lika gärna kunna säga att om jag inte får jobbet som glassbiträde för att jag kommer äta upp all glass hela tiden så blir jag diskriminerad gentemot den som istället får posten.
Senast redigerad av eus 2008-02-29 kl. 22:56.
Citera
2008-02-29, 23:09
Medlem
Cheeseballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eus
Vad du anser vara lika i behandligen är att de får ledigt samma och lika många dagar, verkar vara lika behandling men jag vill påstå att det i själva verket inte är det. För att få reda på vad likabehandling är måste man ta reda på vad som i själva verket avses i påståendet och det som här är relevant är att en svensk får möjlighet att fira sina religösa högtider medan muslimen inte får det. Då behandlas inte de båda lika och därför är han diskriminerad. Och det andra påståendet:
De dagar vi får ledigt idag är ju de Kristna högtiderna och det är väl för att det har varit våran religon sen lång tid tillbaka. Hur kommer det sig då att alla de Svenskar som idag inte tillhör någon religon men ändå får de ledigt är det rättvist?
Kanske borde vi alla få ett par "helgdagar" som vi själva kan välja och på så sätt fira de högtider som betyder något för personen i fråga.
Citera
2008-03-01, 15:42
Medlem
J.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheeseball
De dagar vi får ledigt idag är ju de Kristna högtiderna och det är väl för att det har varit våran religon sen lång tid tillbaka. Hur kommer det sig då att alla de Svenskar som idag inte tillhör någon religon men ändå får de ledigt är det rättvist?
Kanske borde vi alla få ett par "helgdagar" som vi själva kan välja och på så sätt fira de högtider som betyder något för personen i fråga.

Det systemet hade varit betydligt mer rättvist ärligt talat och hade gjort det lättare att sprida ut ledigheter så att det blev färre jobb och skolor som stod heltomma vissa perioder.
Citera
2008-03-02, 22:48
Medlem
Cheeseballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.N
Det systemet hade varit betydligt mer rättvist ärligt talat och hade gjort det lättare att sprida ut ledigheter så att det blev färre jobb och skolor som stod heltomma vissa perioder.
Dock så skulle det självklart bli åsiker på att olika religoner vill har olika många dagar ledigt per år osv
Citera
2008-03-03, 18:40
Medlem
J.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheeseball
Dock så skulle det självklart bli åsiker på att olika religoner vill har olika många dagar ledigt per år osv

Räkna ut vilken religion som har mest helgdagar man absolut inte kan gå i skolan och ge samma antal dagars ledighet för alla.
Citera
2013-10-25, 19:17
Medlem
Panzs avatar
Kan man säga att uppfattningen att människor ska behandlas olika för att vi människor är olika kan få två olika konsekvenser. Dels på det juridiska planet med särlagstiftning och dels på det sociala planet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in