2008-02-22, 18:28
Medlem
Jag har länge undrat varför min ekonomi inte går som jag vill alla månader och har kommit fram till att jag och min sambo använder lite väl mycket pengar till just maten.
Här skulle jag vilja att man delar med sig av tipps på bra mat, helst nyttigt, gott och framförallt billigt.
Man kan bli lite trött på att äta samma mat flera dagar i rad. Blir ofta så då man inte har någon vidare fantasi inom maträtter och speciellt inte av nyttig mat.
Så alla idéer och tips är välkomna utom dom dåliga
Citera
2008-02-22, 18:35
Medlem
w84funs avatar
Svaret är pytter av olika slag. Stek kött. Skär en bit i små bitar, blanda med ris samt frysta grönsaker i en varm stekpanna. Krydda med valfri krydda ex. curry. Använd nästa bit till en liknande rätt men med pasta. Koka pasta, värm grönsaker, kött samt pasta. Krydda. Avslutningsvis; samma som föregående men blanda i en burk cerme fraishe. Dessa maträtter kan varieras i det oändliga men är både goda, mättande och billiga!
Citera
2008-02-22, 18:47
Medlem
Svaret på dina matproblem är storkok. Det tar inte längre tid att laga 10 portioner köttfärssås än det gör att laga två. Gör storkok av sådant som går att frysa in - soppor, grytor, köttfärssås, olika röror - och du kommer alltid att ha något hemma som du är sugen på. Och är du trött på spaghetti och köttfärssås, ja, då spritsar du helt enkelt potatismos längs kanterna i en ugnsfast form, slevar i köttfärssåsen i mitten, strör över riven ost och gratinerar i ugnen, så har du en helt ny rätt.
Citera
2008-02-22, 19:45
Medlem
Tack för tipsen

Citat:
Ursprungligen postat av w84fun
Svaret är pytter av olika slag. Stek kött. Skär en bit i små bitar, blanda med ris samt frysta grönsaker i en varm stekpanna. Krydda med valfri krydda ex. curry. Använd nästa bit till en liknande rätt men med pasta. Koka pasta, värm grönsaker, kött samt pasta. Krydda. Avslutningsvis; samma som föregående men blanda i en burk cerme fraishe. Dessa maträtter kan varieras i det oändliga men är både goda, mättande och billiga!

Har gjort liknande rätter och det är faktiskt gott. Men det är ju alltid lätt att bli trött på det efter ett tag. Man vill ju variera kosten så mycket som möjligt, fast för min del blir det ganska dyrt då jag inte har den rätta fantasin. Och sällan provar på nya saker.

Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Svaret på dina matproblem är storkok. Det tar inte längre tid att laga 10 portioner köttfärssås än det gör att laga två. Gör storkok av sådant som går att frysa in - soppor, grytor, köttfärssås, olika röror - och du kommer alltid att ha något hemma som du är sugen på. Och är du trött på spaghetti och köttfärssås, ja, då spritsar du helt enkelt potatismos längs kanterna i en ugnsfast form, slevar i köttfärssåsen i mitten, strör över riven ost och gratinerar i ugnen, så har du en helt ny rätt.

Har försökt mig på storkok, men det blir oftast att man inte orkar eller har lust att laga mat dagen efter och bara "för att man har" så värmer man upp samma igen även fast man egentligen inte är sugen på det. Visst, ekonomiskt men jag tänkte mer på recept som är gott, nyttigt, varierande och billigt att bara laga då och då.
Det hade varit skönt att ha så många olika recept i skallen så man inte behöver laga samma rätt mer än 1 gång i månaden. Och visst någon gång får det gärna kosta, men på vardagar tycker jag att man inte behöver slösa 150-200 kronor på affären för att laga en rätt.
Så tips på sånt man kan köpa och laga för bara 2 då och då utan att det kostar skjortan skulle uppskattas mycket.
Citera
2008-02-22, 20:12
Medlem
compactlivings avatar
Soppor är billigt att laga och smaskens. Egentligen kan man slänga i vad som helst, men mina favoriter är: tomatsoppa, broccolisoppa, ärtsoppa och potatissoppa. Vissa soppor kan dock kräva en mixer.
Citera
2008-02-22, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av compactliving
Soppor är billigt att laga och smaskens. Egentligen kan man slänga i vad som helst, men mina favoriter är: tomatsoppa, broccolisoppa, ärtsoppa och potatissoppa. Vissa soppor kan dock kräva en mixer.

Ge mig några recept av dina specialiteter
Citera
2008-02-22, 23:41
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Svaret på dina matproblem är storkok. Det tar inte längre tid att laga 10 portioner köttfärssås än det gör att laga två. Gör storkok av sådant som går att frysa in - - - -.

Äntligen något vettigt från det hållet. Helt sant. Economies of scale.

(sedan bör man ju ha en rejäl frys också, vilket många studenter säkerligen saknar)
Citera
2008-02-23, 03:14
Medlem
midnighttrains avatar
grejen är ju att man ska undvika alla halvfabrikat så långt det går. frysta blandade wokgrönsaker och liknande är blixterdyrt jämfört om du skulle köpa alla grönsaker var för sig och blanda ihop. likaså att alltid köpa den lilla påsen. har man plats i kyl och frys och skafferi så köp alltid i storpack av varor med långt hållbarhetsdatum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in