Citat:
Ursprungligen postat av
bloodsucker
Låter klokt, vill dock påpeka att du kommer vara pensionär i 20-25 år. Större delen av kapitalet kan ju fortsätta vara investerat i aktier under många år framöver. Alla pengar ska ju inte spenderas på en gång? Hade nog valt en 60/40 portfölj eller liknande istället.
Jag kommer nog att öka andelen aktier senare. Efter nästa krasch.
Citat:
Ursprungligen postat av
bloodsucker
Jag har en viss skepsis mot Spiltan eftersom fonden blivit så stor på sistone. Framför allt likviditetsrisken. Att stora kapitalutflöden kan påverka NAV i dåliga tider.
Tack för det tipset. Vilken annan räntefond skulle du rekommendera istället?
Citat:
Ursprungligen postat av
bloodsucker
Hade också varit intressant att räkna på korrelationen guld-Ryssland.
Också en bra idé. Skall försöka kolla det när jag får tid.
Citat:
Ursprungligen postat av
bloodsucker
Även om du teorin har rätt att volatila innehav kan ”ta ut” varandra och resultera i låg volatilitet hos portföljen som helhet, måste portföljen vara väldigt diversifierad vilket jag misstänker din tyvärr inte är. Vad är det för guldfond?
Black Rock world gold fund. Mer eller mindre slumpmässigt val..