2019-02-14, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
16,8% på 5 år låter såklart bra, men det går inte riktigt att jämföra. Mitt snitt är över 18 år och inkluderar då kraschen 2008. För att jämföra får du väl titta på den gamla Premiesparfonden, som väl reformerades för att den gick så dåligt, om jag inte minns fel.

Guldfonden ligger på +8 sedan årsskiftet och Spiltan på +0,3. Egentligen meningslösa siffror. Båda ryss- och guldfonden har jag ju för att de svänger, så jag tjänar pengar på uppgångarna även om fonderna i sig skulle gå plus-minus noll över tid. Spiltanfonden är såklart bara en parkeringsplats.

Aha, nä innan AP7 kanske det såg annorlunda ut. Men att idag hålla Ryssland istället för en globalfond förstår jag faktiskt inte.
Citera
2019-02-14, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Aha, nä innan AP7 kanske det såg annorlunda ut. Men att idag hålla Ryssland istället för en globalfond förstår jag faktiskt inte.
Ryssland har extremt lågt CAPE. För en sparhorisont på 20 år+ kan det vara en intressant spekulation.

https://www.starcapital.de/en/research/stock-market-valuation/

Edit: Understryker ordet spekulation
Senast redigerad av bloodsucker 2019-02-14 kl. 21:28.
Citera
2019-02-18, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richenbacker
Lannebo vision 50% den är upp 25% sedan inköp
Black rock global healthscience fund 50% den är upp 9% sedan inköp. Jag är nöjd ska öka på black rock om ett halvår. Tänker 70/30.

Black Rock är bra. Levererar bra siffror flera år i rad. Tyder på bra förvaltning.

Kör själv mycket läkemedel och USA just nu. Gått väldigt bra i år.

Men sprid gärna risken lite mer. Minst tre eller fyra fonder. Sen kan du gå ner till tre igen när du ser trenden. Kör du två fonder och en "ballar ur" går det fort ner och du tappar kapital.
Citera
2019-02-19, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Beror på att jag tillbringar mycket tid i Ryssland och ser att ekonomin utvecklas mycket bättre än vad folk i allmänhet tror. Jag tycker det är uppenbart att de officiella siffrorna för BNP-tillväxt är underskattningar. Vad jag själv ser på plats, dvs hur mycket man bygger, hur folk handlar och konsumerar, hur mycket man investerar i infrastruktur, osv, det tyder på en betydligt starkare tillväxt än den officiella. Min lilla konspirationsteori om det är at jag tror man tonar ned siffrorna för att låtsas att sanktionerna fungerar, för att hjälpa de i väst som är emot utökade sanktioner med argument att det inte behövs fler. Lägg till det att sanktionerna inte kommer att vara för evigt, och den dag den skrotas helt kan vi räkna med ännu högre tillväxt. Delar av dem lyfts lite diskret redan, vilket man rapporterar väldigt lite om i medierna.

http://www.metallerochgruvor.se/20190129/5884/usa-lyfter-sanktioner-mot-rusal-och-en
Citera
2019-02-19, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Låter klokt, vill dock påpeka att du kommer vara pensionär i 20-25 år. Större delen av kapitalet kan ju fortsätta vara investerat i aktier under många år framöver. Alla pengar ska ju inte spenderas på en gång? Hade nog valt en 60/40 portfölj eller liknande istället.
Jag kommer nog att öka andelen aktier senare. Efter nästa krasch.

Citat:
Jag har en viss skepsis mot Spiltan eftersom fonden blivit så stor på sistone. Framför allt likviditetsrisken. Att stora kapitalutflöden kan påverka NAV i dåliga tider.
Tack för det tipset. Vilken annan räntefond skulle du rekommendera istället?

Citat:
Hade också varit intressant att räkna på korrelationen guld-Ryssland.
Också en bra idé. Skall försöka kolla det när jag får tid.

Citat:
Även om du teorin har rätt att volatila innehav kan ”ta ut” varandra och resultera i låg volatilitet hos portföljen som helhet, måste portföljen vara väldigt diversifierad vilket jag misstänker din tyvärr inte är. Vad är det för guldfond?
Black Rock world gold fund. Mer eller mindre slumpmässigt val..
Citera
2019-02-19, 17:27
Medlem
Citat:
Tack för det tipset. Vilken annan räntefond skulle du rekommendera istället?
Investment Grade obligationer, t.ex. AMF Räntefond Lång eller SPP Obligationsfond. Nackdelen är dock att de är mer volatila än Spiltan Räntefond Sverige.
Citera
2019-02-20, 13:59
Medlem
jocke51s avatar
Black Rock guld 15%
Pictet Biotech 85%
16,9% upp 2019
Tänker gå all in på Vietnam när väl Kina och USA hittat en lösning.
Citera
2019-03-04, 23:07
Medlem
Citat:
Beror på att jag tillbringar mycket tid i Ryssland och ser att ekonomin utvecklas mycket bättre än vad folk i allmänhet tror. Jag tycker det är uppenbart att de officiella siffrorna för BNP-tillväxt är underskattningar. Vad jag själv ser på plats, dvs hur mycket man bygger, hur folk handlar och konsumerar, hur mycket man investerar i infrastruktur, osv, det tyder på en betydligt starkare tillväxt än den officiella.
Just det:
Citat:
Russian customs reports that in 2018 the country’s goods trade surplus climbed to $212bn, or roughly 12% of GDP. Russia is now running a triple surplus again for the first time in years: trade, current account and federal budget. Both the budget and the current account surpluses are at record levels.
https://russia-insider.com/en/russia-now-running-incredible-200bn-trade-surplus/ri26432?fbclid=IwAR0OnHcSVUYOeCboPVZJAs1Ea9F9Stinc rCJKDlLhwNLUkM1cJAj-gcY7o8
Citera
2019-03-04, 23:28
Medlem
Citat:
Just det:
https://russia-insider.com/en/russia-now-running-incredible-200bn-trade-surplus/ri26432?fbclid=IwAR0OnHcSVUYOeCboPVZJAs1Ea9F9Stinc rCJKDlLhwNLUkM1cJAj-gcY7o8
Jag har varit i Ryssland många gånger med. Bilden av landet är förvrängd. Mitt problem ligger dock i att alla Rysslandsfonder är så tunga i råvaror, t.ex. MSCI Russia index är 60% Energy.

https://www.msci.com/documents/10199/3b75a8ba-8690-41c4-9e0e-fe34f80ef808
Senast redigerad av bloodsucker 2019-03-04 kl. 23:30.
Citera
2019-03-17, 16:41
Medlem
fliermans avatar
Såfa, presterar grymt och kostar ingenting. Avgifter är döden på lång sikt
Citera
2019-11-04, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flierman
Såfa, presterar grymt och kostar ingenting. Avgifter är döden på lång sikt

Efter 20 år med PPM-systemet så har de privata fondernas genomsnittliga avkastning sedan startåret varit cirka 74 procent medan de som inte gjort något val och därmed hamnat i Sjunde AP-fondens ickeväljarfond, fått en betydligt bättre avkastning. Den har varit hela 182 procent sedan starten fram till och med 2018

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/analys-den-som-inte-valde-fick-mer-an-dubbelt-sa-hog-avkastning
Citera
2019-11-17, 18:09
Medlem
Citat:
60% Spiltan räntefond
20% Ryssland
20% Guldbranschen

Rysslandsfonden rusar just nu, ligger på +15% sedan årsskiftet. Portföljen som helhet har nu ett snitt på +9,8% per år sedan start och totala värdet börjar närma sig halvmiljonen (lite drygt 492.000 idag). Så det blir ju ett bra tillskott till pensionen.

Det kan alltså löna sig riktigt bra att vårda sin PPM. Just nu motsvarar värdet av premiepensionen för mig 20% av totalen (intjänad inkomstpension 2 miljoner, PPM 0,5 miljoner), så det är ett signifikant tillskott.
500 000 kr i ppm ska delas i 23 år och sedan i 12 månader..det blir ca 1500 spänn i månaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in