2008-02-22, 15:58
Medlem
Hej,

Är det farligt att sikta laser med rös ljus på andras ögon?
En kille på skolan siktade laser på mig som lyser rött.
Han blev galen och ville inte visa den (som om det var en hemlig laser), ville han förstöra min syn kanske?
Tänk om han har importerat en olaglig laser som förstör ögonen lätt, annars tänker jag anmäla honom.

Skulle vara hemskt tacksam
Citera
2008-02-22, 16:01
Medlem
wääuus avatar
En vablig röd laserpekare på typ 0,5mW kan förstöra ögat, om den riktas rakt in i det en ganska lång stund. Det räcker altså inte att du ser att den lyser utan den ska rakt in i ögat ett bra tag. EN starkare laser förstör självklart ögat mycket snabbare.
Citera
2008-02-22, 16:07
Medlem
tjaboooos avatar
Om effekten är tillräckligt så kan den skada synen, vid 1mw styrka beräknas man precis hinna stänga ögonen innan skada börjar uppstå efter vad jag läst.
Har även konstaterats att många lasrar har högre effekt än specifierat.
Senast redigerad av tjaboooo 2008-02-22 kl. 16:09.
Citera
2008-02-22, 16:09
Medlem
evolutes avatar
Det beror på intensiteten och våglängden (eftersom ögat har olika känslighet vid olika våglängder). Det bästa vore om du visste säkerhetsklassificeringen på lasern han använde. Som regel ska man inte lysa med laserpekare i folks ögon överhuvudtaget, även om risken för permanenta skador med vanliga röda laserpekare inte är så stor.
Citera
2008-02-22, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
En vablig röd laserpekare på typ 0,5mW kan förstöra ögat, om den riktas rakt in i det en ganska lång stund. Det räcker altså inte att du ser att den lyser utan den ska rakt in i ögat ett bra tag. EN starkare laser förstör självklart ögat mycket snabbare.
Men jag vet inte om den är 0,5mW men han riktade den typ 2-4 sekunder,
men har min syn blivit bara liiite sämre (sämre skärpa kanske) eller förstör den inte ens synen 1%?
Men tänk om det är mer än 0,5 mW och finns det laserpekare som använder mindre än 0,5mW?
Hur mycket mW kan rödalaserpekare ha högst?

Många frågor
Tackar för att ni tar tid att läsa

Undrar varför killen inte ville visa sin laser
Citera
2008-02-22, 16:12
Medlem
evolutes avatar
Kommentar till ovanstående: det spelar som sagt väldigt stor roll vad våglängden är. Inte ens "röd" räcker egentligen till för att klassificera den eftersom skillnaden i fotometrisk effekt (alltså hur stor effekt ögat tar upp) mellan en röd laser med våglängd 690 nm och 633 nm är en faktor fem.
Citera
2008-02-22, 16:14
Medlem
han var 5-8 meter ifrån mig

men hur märker man att man har tagit skada av lasern?
bör jag gå till en läkare?

eller säger ni att det skada 0 från en skala från 0 till 10 eller 1?
Citera
2008-02-22, 16:19
Medlem
evolutes avatar
Jag misstänker att du skulle ha märkt stora direkta effekter om du fått en permanent skada.
Citera
2008-02-22, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Jag misstänker att du skulle ha märkt stora direkta effekter om du fått en permanent skada.
Vad skulle jag ha märkt om jag hade fått en skada men inte en permanent då?
Citera
2008-02-22, 16:56
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n01
Vad skulle jag ha märkt om jag hade fått en skada men inte en permanent då?

Du borde sett en röd "blixt" och sen en efterbild i komplementfärgen, alltså grön.
Citera
2008-02-22, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Du borde sett en röd "blixt" och sen en efterbild i komplementfärgen, alltså grön.
hej evolute

förstår inte vad du menar men när jag läste en bok så lyste det röd i ögonen för att han siktade den på mig, alltså jag såg laserljuset i min öga utan att exakt kolla på det, hur vet du allt det här? :O
Citera
2008-02-22, 17:07
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n01
hej evolute

förstår inte vad du menar men när jag läste en bok så lyste det röd i ögonen för att han siktade den på mig, alltså jag såg laserljuset i min öga utan att exakt kolla på det, hur vet du allt det här? :O

All information du behöver finns på nätet. Vissa saker visste jag innan, andra saker kollade jag upp. Jag vet inte om vi kan svara på om du tog skada. Gå till en ögonläkare om du är orolig, det är mitt bästa tips.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in