• 1
  • 2
2008-02-23, 16:11
Medlem
KM!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Ehh, jag undrar om du själv kan se hur idiotiskt ditt resonemang är? En journalist får alltså aldrig vara populistisk för folket har alltid fel?

En journalist ska alltså ha egna värderingar men dessa får inte stå i samklang med något som kan kallas populism.

Nej nu har du nog inte följt mitt resonemang särskilt noga. Eller möjligen har jag uttryckt mig på ett sätt du inte förstår.

Jag säger att journalistik inte ska vara populistisk för populismens skull. Det viktiga är att journalistiken inte vänder kappan efter den folkliga opinionen, utan tar sitt demokratiuppdrag på allvar.

Sen är det förstås min personliga uppfattning att journalistik också ska vara bildande och upplysande och inte en brandfackla för en populism.

Men nu har hela diskussionen kommit att handla mer om journalistikens samhällsuppdrag i sig snarare än kvällstidningarnas.
Citera
2008-02-23, 16:11
Medlem
Spenderat väldigt mycket tid USA, och har även vänner och släkt där. Politisk korrekt media, är precis som här, ett hett samtalsämne. Man kan även hitta samma typ av exempel på PK-ismer, som är extremt störande, som då skulle vara tänkt som någon form av "samhällssamordnare", samt undervisande för folket.

Svarta människor mördar, rånar och våldtar vita människor betydligt mer ofta än tvärtom. Detta kan man då förklara socioekonomiskt, dvs, fattiga människor bergår brott gentemot rika människor. Eller alternativ nummer två, diskriminerade människor begår brott gentemot de människor som diskriminerar dem. Precis som här, så skulle inte ett hatbrott gentemot en vit människa beskrivas som ett hatbrott, eftersom det inte har något nyhetsvärde (fast det egentligen har det), utan det är mer intressant att skriva om någon idag, relativt isolerad händelse, där någon redneck begår brott, med ras som motiv.

Poängen är alltså att detta inte är unikt för svensk PK-media. Dock har svensk PK-media andra hyss för sig, som jag inte känner igen i utländsk sådan. Men det är en annan tråd.
Citera
2008-02-23, 16:20
Medlem
Värt att lägga till, är att mediala figurer med åsikter som kan liknas vid många forumiters, kategoriseras som extrema även i USA. Ett bra exempel på det är Michael Savage, en judisk radiopratare, som gärna attackerar liberaler och pk-dogmer i övrigt.

PK-ism verkar således vara något som drabbat journalistyrket i stort, världen över.
Citera
2008-02-23, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KM!
Det viktiga är att journalistiken inte vänder kappan efter den folkliga opinionen, utan tar sitt demokratiuppdrag på allvar.

Men nu kommer du igång igen med samma argument. Journalistiken får inte vända kappan efter den folkliga opinionen säger du kategoriskt. Du menar alltså att det är fel att vända kappan efter den. Det kan alltså inte vara rätt att göra det då ibland? Får journalister ha olika åsikter?
Citera
2008-02-23, 17:40
Medlem
KM!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Du menar alltså att det är fel att vända kappan efter den. Det kan alltså inte vara rätt att göra det då ibland? Får journalister ha olika åsikter?

Det klart att journalister får ha olika åsikter. Men det är väl inte det vi talar om här?

Och du har fortfarande inte läst det jag skrev särskilt noga.
Citat:
Jag säger att journalistik inte ska vara populistisk för populismens skull

Alltså kan man visst följa den folkliga opinionen ibland, så länge det övergripande syftet inte är att vara populistiskt. Det publicistiska valet bara råkar sammanfalla med en populistisk opinion.

Jag hoppas att det är svar på din fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av Tidsresenären
Svarta människor mördar, rånar och våldtar vita människor betydligt mer ofta än tvärtom. Detta kan man då förklara socioekonomiskt, dvs, fattiga människor bergår brott gentemot rika människor. Eller alternativ nummer två, diskriminerade människor begår brott gentemot de människor som diskriminerar dem. Precis som här, så skulle inte ett hatbrott gentemot en vit människa beskrivas som ett hatbrott, eftersom det inte har något nyhetsvärde (fast det egentligen har det), utan det är mer intressant att skriva om någon idag, relativt isolerad händelse, där någon redneck begår brott, med ras som motiv.

Något som är journalistikens stora problem är just att den väjer för de komplicerade sammanhangen. Det är för för tidskrävande och för utrymmeskrävande att varje gång ett brott begås att förklara samhällsfaktorerna bakom, det kan vi nog alla vara överens om. Problemet är när journalistiken inte ens ibland ges möjlighet att komplicera, analysera och nyansera. Det ska bara vara snabbt, lättsmält och gärna roligt.

Det om något är nog förresten en kompromiss med populismen.

Tidsresenären som varit mycket i USA kan säkert vittna om infotainmentens framfart. Där nyheter läggs fram som det vore ett underhållningsprogram. Är det vad vi vill ha i Sverige?
Citera
2008-02-23, 17:52
Medlem
Citat:
Där nyheter läggs fram som det vore ett underhållningsprogram. Är det vad vi vill ha i Sverige?

Ja jag undrar om inte det är ärligare ändå. För den lögnjournalistik som förpackas som seriös i Sverige hindar folk från att ifrågasätta densamma.
Citera
2008-02-26, 16:49
Medlem
J.Ns avatar
Citat:
Att jämföra engelsk tabloidpress med svensk kvällspress blir knappast rättvist. Svenska kvällstidningar har en lång tradition av att vara seriösa tidningar men med ett folkligt grepp, något man uppnådde genom att t.ex. ha en personvinkel och testa andra djärva grepp (utan att göra avkall på det journalistiska uppdraget).

Oerhört bra inlägg och ungefär vad jag egentligen menade med mitt korta inlägg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in