Om nyckeln skulle sparas i RAM-minnet är det ju bara att bryta stömmen så är det löst. Tror många, men det stämmer inte helt och fullt. Finns en del av hårddisken som kallas för HPA (Host Protected Area), som endast BIOS har tillgång till. Då strömmen bryts så dumpas allt som fanns i ramminnet ner i HPA. Detta stämmer iaf för bärbara datorer och jag kan tänka mig att det stämmer för vissa moderkort gjorda för stationära datorer också. Nu har jag inte läst den där rapporten (tänkte göra det nu), så det som jag sagt kanske tagits upp redan. Sorry isf.
OffT:
Det jag funderat på är att göra ett litet projekt där man innesluter hela burken i ett inbrottssäkert skal. Ska finnas något kassaskåpsliknande öppningsmetod (nyckel + sifferkombination). Säkerhetsfunktionerna ska även aktiveras om datorn flyttas utan godkännande. Innuti skalet ska en microcontroller verifiera att man gjort rätt för att få öppna skalet, då flippar den upp några spärrar så man kan ta bort sidan på skalet. Samma microcontroller ska även hantera godkännande av flytt av datorn. Det intressanta med det hela är sedan att koppla in en hårdvaru eRazer (
http://www.idg.se/2.1085/1.130821) som drivs av ett 12V batteri (ett litet för tex mopeder eller åkgräsklippare). Om någon försöker bryta sig in eller flytta datorn ska den radera så mycket som möjligt innan angriparen hinner koppla ur den. Pga polisens rutiner så kommer den förhoppningsvis hinna radera en 500GB's hårddisk några gånger. Detta kombinerat med kryptering betyder att datan omöjligtvis hamnar i fel händer. Det finns två problem just nu. Det första är vilka material man ska använda för att försvåra så mycket som möjligt. Kolfiber? Härdat stål? Det andra problemet är kylningen, eftersom varje hål är en svag punkt.
Sådär, nu har jag fått ventliera lite och gå jätteofftopic, tack så mycket!