2008-02-22, 09:17
Medlem
numspa1s avatar
Tjenare!

Jag ska beställa en Plasma, lutar mest åt Samsung PS-Q97.

Vet dock inte om jag ska ta en 42" eller 50". Det är där jag behöver er experthjälp.

http://www.pricerunner.se/pl/2-90079...2Q97HDX-priser

Kommer ha 3 m till tv:n. Kommer uteslutande använda den till film och tv-tittande. Inget spelande och kommer heller inte koppla datorn till den.
Blir mycket hockey och fotbollstittande om nu det kan påverka valet av tv...

Har comhem och redan beställt en HDTV-box från dem.

Kan inte bestämma mig för vilken storlek jag ska ta. Funkar 50" på 3 m så kör jag på den, den jag är mest sugen på. Fast om inte det avståndet räcker till och man istället ser brus och får en sämre bild tar jag självklart 42".

Vilken ska jag välja??

Tacksam för svar! Impulsiv som jag är så vill jag beställa den direkt såklart, gärna igår! :-)
Citera
2008-02-22, 09:24
Medlem
BassInYoFaces avatar
Du kan gott välja 50 tum. 3 meter ifrån skall inte vara några större problem.
Citera
2008-02-22, 09:32
Medlem
numspa1s avatar
Very nice! Sådan kommentar jag hoppades få! :-)

Vad tycker ni andra? Är 3 m tillräckligt?
Citera
2008-02-22, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av numspa1
Very nice! Sådan kommentar jag hoppades få! :-)

Vad tycker ni andra? Är 3 m tillräckligt?

Nja 3 meter för 50 tum är i minsta laget tycker jag. Har en granne som ha 50 tum han har mellan 3-4 meter o jag tycker iaf att det blir för nära. Men smaken är jue om baken
Citera
2008-02-22, 10:12
Medlem
Big Bosss avatar
Angående HDTV-box, hur många HD kanaler finns det i Sverige?
Där jag bor är finns det runt 7-8 som sänds märksänt i HD. ;p Sedan finns det sjukt många fler om man har kabel eller parabol.
Citera
2008-02-22, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av numspa1

Kan inte bestämma mig för vilken storlek jag ska ta. Funkar 50" på 3 m så kör jag på den, den jag är mest sugen på. Fast om inte det avståndet räcker till och man istället ser brus och får en sämre bild tar jag självklart 42".

Vilken ska jag välja??

Tacksam för svar! Impulsiv som jag är så vill jag beställa den direkt såklart, gärna igår! :-)

Jag sitter 2,5 meter ifrån min 42:a och tycker den är liten, är grymt sugen på att uppdatera till en 50".

Om man jämför med bio som är en erkänd bra tittupplevelse kan man ju se att man sitter förhållandevis nära med tanke på hur stor duken är.

Men med tanke på hur sunkig tv-sändingarna brukar vara kanske inte jag är rätt man att fråga eftersom jag oftast ser på minst 720p på min tv.
iofs är det lcd, på morsans 42" plasma är bilden klockren på digital tv.
Så en 50" skulle jag nog föredra alla dagar i veckan. Dessutom ser den ju coolare ut.
Citera
2008-02-22, 13:12
Medlem
locmans avatar
har en 42" och en 50" i olika rum båda står på ca 3meter föredrar att titta på 42" alla dagar i veckan... bilden är mycket bättre, och ja det är samma modell...
Citera
2008-02-24, 12:03
Medlem
Bombens avatar
42" är på tok för litet!

du kan fan fläska på med en 70 tummare med 3m!
Polaren har en projektor duk på 100", och att sitta å spela 360 2,5m bort är helt wunderbar!
Citera
2008-02-24, 20:16
Medlem
Jag var i valet mellan en 42 och 46 tummar när jag köpte ny TV för 2 månader sedan. Har 3,5m mellan soffan och TVn.

Valet till slut föll på 42an eftersom dels tyckte jag inte att 46 tumm eller större behövdes för "vanligt" tittande dvs TV, lite film och spela PS3. Dels tyckte jag att 46tum eller större är för vräkigt, hela jävla rummet blir ju centrerat runt TVn som ett altare.

Jag tog en 42tummare istället som sagt och tog mellanskillnaden och köpte ett PS3 istället och är sjukt nöjd.
Citera
2008-02-24, 20:31
Medlem
joddla35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Angående HDTV-box, hur många HD kanaler finns det i Sverige?
Där jag bor är finns det runt 7-8 som sänds märksänt i HD. ;p Sedan finns det sjukt många fler om man har kabel eller parabol.

Finns väll bara en kanal som sänder HD över marksänt, SVT-HD eller har jag missat något?

42tum röstar jag för, använd resten av pengarna på ett 360
Senast redigerad av joddla35 2008-02-24 kl. 20:33.
Citera
2008-02-24, 20:45
Medlem
tältpinnes avatar
Jag sitter med 42" på 2,8m avstånd. Hade jag haft en 50" är jag övertygad om att det varit problematiskt att se textade filmer/serier då man måste flacka med blicken. Med 42" så klarar dock den perifera synen av textningen.
Citera
2008-02-26, 10:37
Medlem
numspa1s avatar
Tack för alla tipsen!

Valet föll på 50". Satte upp tv:n på väggen igår och döma av de få timmarna jag tittade igår så verkar det riktigt bra än så länge. Kollade genom digitalboxen, HDTV boxen bör komma imorgon.

Någon som har likadan tv som kan tipsa om bra inställningar eller var man kan finna dessa? Gäller alltså Samsung PS-50Q97HDX.

//Johan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in