http://blogg.fotbollskanalen.se/birr...ter-inte-land/
Birro börjar betrakta sig själv i rent bibliska termer i denna krönika.
Citat:
Vem spikar vi upp när något går snett? Vems fel är det?
Av olika anledningar fungerar det rätt bra att spika upp mig. Jag har egentligen ingen med mig. Jag står rätt ensam i allt detta. Inte ens mina vänner står med mig.
Det är som det är. Det är som det har varit under en tid.
Samtidigt, skriver man ur hjärtat blir det fel ibland, och när det blir fel älskar pöbeln att trycka ner ens ansikte och möla in skiten i ansikten på en…
Till viss fel får jag faktiskt skylla mig själv. Jag reagerar med hjärtat före hjärnan många gånger. Då blir det rätt ibland, och fel ibland. Jag erkänner att jag är en idiot. Men Sverige är ett märkligt land där man straffas kollektivt och stenhårt för att man är en naiv idiot.
Hela krönikan dryper av en självömkan som t.o.m i Birros värld måste vara svårslagen.
"Det tycks vara viktigare att idiotförklara mig för att jag för över en månad sedan skrev (inte särskilt genomtänkt men ärligt och jag står för det fortfarande) att det är farligare att gå på fotboll i Sverige än i Italien"
"Istället handlar allting om mig."
"Allt handlar om att skyffla mer skit ner i den grav folk älskar att knuffa mig."
Och så skriver han litet om Italien, så där litet vänskapligt riktat till sina svenska medmänniskor:
"Ni som orkat lyfta näsan från era armhålor och lyckats vrida blicken över era dataskärmar vet att Italien sedan flera år är ett land i kris."
Fortsätter med:
"Jag försöker däremot förklara och vidga begreppen av den enkla anledningen att ingenting i Italien, absolut ingenting, kan förstås om man inte lyfter blicken en aning och åtminstone försöker se perspektiven och den något större bilden."
Ja, och tänk om Birro någon gång skulle kunna fortsätta och förklara för oss som fått upp näsan ur armhålorna något om hur de här större perspektiven och sammanhangen förklarar det som händer.
Tänk, jag tror inte Birro är kapabel att säga så mycket mer än det ovan citerade. Bara munväder från den lille poeten.
Nej, Birro är en man som tar sig själv på ett alltför stort allvar för att det skall vara nyttigt för honom själv.