2008-02-21, 22:46
Moderator
Nospheratus avatar
Jag fick något fylleryck här förut och tänkte försöka slänga ihop något som låter lite åt countryhållet. Nu har jag fastnat lite på att jag minsann vill ha en banjo med i bakgrunden någonstans.

Finns det någon vst-plugin som hjälpligt låter som en banjo? Det här blir någon sorts plojlåt så det är inte meningen att försöka lura något countryfan att det är en riktig banjo.

Jag lirar ju gitarr så om någon har någon festlig idé om hur man kan ratta in något ljud som påminner om banjo med hjälp av effekter och kanske nån tom kaffeburk så provar jag gärna det också.
Citera
2008-02-23, 01:36
Medlem
mrhenkos avatar
Nånstans måste det finnas ett samplingsbibliotek med banjo som det kan använda.

Till Reason 3.0 finns det en banjo, det kollade jag precis upp. Men som sagt, det måste finnas till andra samplers också. Jag googlade lite och hittade något som hette "Acoustic Legends HD" till Kontakt och där skulle det finnas banjo och andra roliga stränginstrument.
Citera
2008-02-23, 13:50
Medlem
Suicide Nations avatar
Förlåt, men jag kan inte hålla mig.
http://www.youtube.com/watch?v=plTVUfQeV5M
Citera
2008-02-24, 13:57
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrhenko
Nånstans måste det finnas ett samplingsbibliotek med banjo som det kan använda.

Till Reason 3.0 finns det en banjo, det kollade jag precis upp. Men som sagt, det måste finnas till andra samplers också. Jag googlade lite och hittade något som hette "Acoustic Legends HD" till Kontakt och där skulle det finnas banjo och andra roliga stränginstrument.
Tack för tipset med Acoustic Legends. Nu hittade jag ingen levande torrent för den, men jag lyckades skrapa ihop några gratissamplade banjoljud efter massor av googling istället.

Som sagt, det låter ju inte direkt som att någon står och spelar banjo i en studio nu. Men ljudet funkar om man döljer det bakom en bottleneck och ett fet basgung som skulle gjort Willie Nelson avundsjuk.
Citera
2008-02-24, 14:18
Medlem
broadmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suicide Nation
Förlåt, men jag kan inte hålla mig.
http://www.youtube.com/watch?v=plTVUfQeV5M
Det där lät faktiskt som banjo. Trevligt instrument förresten.
Citera
2008-02-24, 14:30
Medlem
mrhenkos avatar
Nospheratu: Om du vill kan jag testa att använda Reason-samplingarna. Om jag bara får din orginal-midifil så kan jag fixa en wav-fil till dig istället. Intresserad? PM:a mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in