• 1
  • 2
2008-02-21, 19:03
Medlem
Porsennas avatar
Läste nyss lite fort om Erik XIV:s fångenskap. Jag har hört att han mådde mycket dåligt och tänkte mycket illa om både familjemedlemmar och vänner.

Vad var det som gick emot honom?

Vilka är era tankar och idéer?
Citera
2008-02-21, 19:19
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porsenna
Läste nyss lite fort om Erik XIV:s fångenskap. Jag har hört att han mådde mycket dåligt och tänkte mycket illa om både familjemedlemmar och vänner.

Vad var det som gick emot honom?

Vilka är era tankar och idéer?
Att han tänkte illa om familjemedlemmar är väl inte så jävla konstigt, då det var hans båda bröder som avsatte och fängslade honom.

Lägg sen till att de troligen också förgiftade honom med arsenik för att göra sig av med honom permanent. Något som kan ge en fingervisning om vad de tyckte om Erik, och man kan väl med gott fog anta att Erik hyste samma varma känslor tillbaka.
Citera
2008-02-23, 00:18
Medlem
Det är väl inte helt omöjligt att tänka sig att Erik XIV var en gnutta paranoid.
Gustav Vasa var ju inte direkt en person som litade på andra och det var säkert det som Erik fick höra under sin uppväxt. På efterhand har det ju även bevisats att det fanns nån latent psykisk störning i familjen.
Citera
2008-02-23, 00:34
Medlem
Porsennas avatar
Intressant. Hårda bud inom Vasa-familjen.
Citera
2010-03-31, 20:23
Medlem
KarlsKebabs avatar
Detta är nog personligt rekord i bump för min del, men till ämnet.

Jag har hört många historier om Erik XIV genom åren. Alla går i princip ut på att han var den stolligaste kungen i Sveriges historia och var kort sagt galen. Men hur ligger det till med det egentligen? Var han en galen tokstolle eller är historien skriven av segraren som vanligt? (alltså halvbröderna i detta fall)

Jag har precis börjat läsa "Det första stora kriget" av Alexej Smirnov (eventuell sågning av den boken mottages gärna). Helt enkelt eftersom Vasas söner verkar vara otroligt intressanta. Givetvis kan jag återkomma med någon historia om honom om intresse finns efter jag läst klart boken.

Men så länge hade jag gärna läst mer om denne herre. Finns det några godbitar som ni kan dela med er utav?
Citera
2010-03-31, 20:47
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlsKebab
Detta är nog personligt rekord i bump för min del, men till ämnet.

Jag har hört många historier om Erik XIV genom åren. Alla går i princip ut på att han var den stolligaste kungen i Sveriges historia och var kort sagt galen. Men hur ligger det till med det egentligen? Var han en galen tokstolle eller är historien skriven av segraren som vanligt? (alltså halvbröderna i detta fall)

Jag har precis börjat läsa "Det första stora kriget" av Alexej Smirnov (eventuell sågning av den boken mottages gärna). Helt enkelt eftersom Vasas söner verkar vara otroligt intressanta. Givetvis kan jag återkomma med någon historia om honom om intresse finns efter jag läst klart boken.

Men så länge hade jag gärna läst mer om denne herre. Finns det några godbitar som ni kan dela med er utav?
Ja, han var inte helt frisk, den där Erik. Men det gick i släkten och han var verkligen inte ensam i familjen när det kommer till diverse galenskaper, men visst, han var nog snäppet värre än de andra.
Citera
2010-04-01, 00:41
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:

Knut Carlqvists Kung Erik av folket från 1996 är ett modernt och läsvärt försök att ärerädda Erik och han hade en föregångare i lundahistorikern Rudolf Elander.
http://fib.se/fib_1/erik.html
http://www.math.chalmers.se/~ulfp/Review/erikfolk.ps
Citera
2010-04-02, 23:26
Medlem
KarlsKebabs avatar
Tackar Pojken med guldbyxorna för tipset

Ingen som är sugen på att dra en historia om Erik XIV?
Citera
2010-04-02, 23:52
Medlem
Nearchoss avatar
men alla i Vasa familjerna var ju i stort sett galna. har för mig att Erik inte var den äldsta brodern utan det var någon annan(som jag glömt namnet på... återkommer om det) fast att han var galen var syntes tydligen tydligt redan när han var ung.

lite allmänt om han(som antagligen dom flesta redan vet) hade han ju ihjäl Sten släkten och sedan ångrade han sig och sprang ut till skogs och var borta i flera dagar.

han fängslade ju sen Johan III och hans familj i ett par år och när Johan blev utsläppt så satt väl inte Erik på tronen hyfsat länge? sen blev ju HAN kastad i fängelse och till slut blev han ju förgiftad.

var ju nån av Vasa bröderna som var domare över Högsta Domstolen. han drog ju till värmland och våldtog massa kvinnor och när han blev ställd till rätta, så frikände han sig själv
Citera
2010-04-03, 00:18
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ingen som är sugen på att dra en historia om Erik XIV?

Tja, historia... här finns några citat ur Eriks fängelseanteckningar som kanske kan ha sitt intresse, de var i alla fall väldigt mödosamma att pränta av en gång i tiden. Särskilt det där stycket som börjar "En man är icke mera än en man" är rätt starkt.

https://www.flashback.org/sp1923443
https://www.flashback.org/sp1926512
https://www.flashback.org/sp1927971
https://www.flashback.org/sp1931123
Citera
2010-04-03, 03:08
Medlem
CaskRatlinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nearchos
men alla i Vasa familjerna var ju i stort sett galna. har för mig att Erik inte var den äldsta brodern utan det var någon annan(som jag glömt namnet på... återkommer om det) fast att han var galen var syntes tydligen tydligt redan när han var ung.

Jag vet inte om det är han du syftar på men Magnus anses väl vara den "sjukaste"?
Citera
2010-04-03, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nearchos

Du menar Magnus men han var tredje sonen i åldersordning till Gustav Vasa, annars har du rätt, han togs om hand av släktingar men ärvde även han, sjukdomen kom och gick.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in