• 1
  • 2
2008-02-21, 17:46
Medlem
$100s avatar
Det började för en vecka sen, kom hem från utlandet där jag utbildat mig, första natten drömde jag "vanliga" mardrömmar, att folk var i mitt rum och jag låg och sov medan dom kollade på mig, jag gick ibland upp mitt i natten och klädde på mig för att sedan gå och sova...Sen blev dom bara värre och värre, och inatt slog det priset, vaknade cirka klockan 0300 inatt och var helt svett, hadr drömt om att jag knivskar en människa och att hennes släktningar var efter mig, vaknade när hennes man precis skulle ta mig, precis när jag vaknar VET jag att han står brevid mig, slår nästan sönder fönsterrutan i mitt rum, för att jag tror han står där...Efter det så somnade jag en gång till och drömde precis samma sak, sen vågade jag inte somna om, inte änns när jag försökte tänka klart så vågade jag somna om, tror drömmarna bara blir värre och värre...

Har inga problem att somna, utan enbart drömmarna, tror jag sover igenomsnitt 3 timmar om natten, resten ligger jag vaken...Finns det något som ex. sjukvåredn kan göra, eller kommer dom bara säga att "drömma, jaa, HAHA, det gör vi alla!"?
Citera
2008-02-21, 21:28
Medlem
leg0s avatar
För att du ska kunna få någon sorts hjälp här så skulle jag nog tipsa dig att berätta lite mer om dig själv. Hur gammal är du? Lider du av deprision som kan vara orsaken till dessa mardrömmar? Vad tror du själv orskar dessa drömmar?
Citera
2008-02-21, 21:30
Medlem
Rakiis avatar
Hej!

Mardrömmar är ju något varje människa får stå ut med och besväras med, svårare än så är det inte, men mycket samtidigt beror på hur pass svag till psyket man är och hur man hanterar att klara av natten som går med just denna formen av drömmar. Som du beskriver det så har jag det likaså, vaknar på nätterna väldigt ofta efter en hel del hemska drömmar där jag brukar bli jagad av folk och i natt drömde jag att jag och en till befann sig i någon grottöppning jag varit i förut där någon zombie tryckte igenom en stor kniv genom den andras hand. Fick något deja vu-anfall mitt i drömmen och började i drömstadiet att tänka att jag upplevt detta tidigare.

Vad man nu kan göra vet jag inte säkert, jag har levt med mardrömmar varje natt i snart tio år. Jag har börjat att härda ut och tål det mesta men är mestadels väldigt våldsamma och hemska drömmar. Tror inte att psykiatrin är kapabla till att varken förstå mer utifrån vad dem läst av Sigmund Freuds drömtydning och någon medicinering hjälper nog knappast. Det du kan göra är att börja försöka få igång din tankeverksamhet under natten, pröva läs om lucida drömmar och hur man får just denna typen av drömmar. Då kan du kontra anfallen av mardrömmar och vända det hemska till din fördel. Sen krävs det också att du är öppen till att just försöka pröva detta. Har funkat för mig ibland också...
Citera
2008-02-21, 21:38
Medlem
Maxieboys avatar
Jobbigt. Kan också drömma riktigt sjuka drömmar ibland. Det värsta är att man upplever en känsla av skräck och ibland ångest som man aldrig känt förr och när man vaknar är man helt förvirrad ett tag och man fattar fortfarande inte riktigt att det inte var verkligt. Det är när drömmarna känns extra verkliga. Men nu förtiden lugnar jag ned mig jävligt snabbt, älskar trots allt att drömma.

Ibland när man har drömt mardrömmar som behandlar insekter kan man se rummet fullt med spindlar t.ex när man vaknar.. Det är riktigt äckligt Fast det har bara hänt två gånger typ.
Citera
2008-02-21, 23:58
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxieboy
Ibland när man har drömt mardrömmar som behandlar insekter kan man se rummet fullt med spindlar t.ex när man vaknar.. Det är riktigt äckligt Fast det har bara hänt två gånger typ.

Vanlig hypagogna-hallucination då hjärnan omedvetet tror fortfarande att sinnet befinner sig i sömnens REM-tillstånd trots att man har vaknat medvetet, inget att oroa sig över. Motsvarigheten heter hypagoga och innebär att man hallucinerar då man börjar sova, hjärnan och sinnet ligger i avslappningsläge och börjar bearbeta dom första drömmarna.
Citera
2009-06-22, 13:48
Medlem
Damnaturs avatar
hallucination

Hej, har själv lidit av detta sedan barnsben och har nyligen börjat få hjälp med detta hos psykolog tillsammans med lite annat bagage.
De tar detta på allvar, åtminstone tar mina tre läkare mig på allvar då jag efter att jag vaknat kan tro att drömmen är värklig ett bra tag efteråt och även när man lyckats skilja mellan drömm och verklighet fortfarande har kvar känslorna som drömmen frammanat. För detta får jag propavan och Zyprexa till natten, det skall tydligen hjälpa många men för mig gör det ingen skillnad, men jag har också väldigt hög tolleransnivå.

Jag skulle råda dig att höra med någon psykolog om detta för de säger till mig att hjälp skall finnas men att man måste hitta rätt medicin och även lösa annat som kan ligga bakom detta ( om man nu har det som jag)

Kan berätta att jag bland annat varit på väg ut ur lägenheten en kväll fullt påklädd och skulle iväg och rädda min lilebror från några som jag var totalt säker på misshandlade honom ( drömm), Klippt till pojkvännen x antal gånger då jag trott han varit något annat och slitit sönder x antal sängkläder och när jag var mindre gosedjur av någon oförklarlig anledning under sömntillstånd eller precis efter att jag vaknat.

Lixom du vågade jag inte somna efter ett tag, i högstadiet levde jag mer eller mindre på powernaps, inget att rekomendera då det knappast är bra för en själv. Men det är trotts det lagom svårt att uthärda och försöka klara sig på tre timmars sömn sammanlagt på en hel natt. Många förstår inte hur det är och avfärdar med : Ja men jag har också haft mardrömmar. Men de har sällan haft mardrömmar där man känner blåmärken efter en fight hela dagen efteråt, stressen, ångesten, och ibland total ilska. De känner sällan lukt,känsel, och har samma verklighetskänsla som bla jag får. Det är ej heller ofta personer har enbart mardrömmar.

Citera
2009-06-22, 18:37
Jag skickar denna till Dröm- och sömn...
Citera
2009-06-23, 20:40
Medlem
Att du har mardrömmar tyder på inre psykiska konflikter. Mardrömmar är en slags symbolik för dessa. Det bästa du kan göra av situationen är att försöka lösa dessa konflikter i drömmen, dvs möta det som skrämmer dig. För det kommer inte att försvinna av sig själv, bara ta en annan form i en annan dröm.
Citera
2009-06-23, 20:55
Bannlyst
Jag hade jättemycket mardrömmar när jag var liten, men jag lärde mig hur jag skulle vakna.
Citera
2009-06-23, 22:06
Medlem
KruxaNs avatar
Shit, va längesen jag hade mardrömmar.

Var senast typ när jag var 8år.
Citera
2009-06-23, 22:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KruxaN
Shit, va längesen jag hade mardrömmar.

Var senast typ när jag var 8år.
Samma här, eller förresten tror jag aldrig jag drömt nån mardröm men däremot har jag mycket hallisar

OT: Va glad att det inte är övernaturliga prylar i drömmarna!
Senast redigerad av TotteGripen 2009-06-23 kl. 22:59.
Citera
2010-03-15, 07:48
Medlem
sissiones avatar
jag drömmer groteska mardrömmar om död, blod, ångest och förintelse jag med.

jag har märkt att jag drömmer värre drömmar, och att de med större sannolikhet kommer över huvudtaget, när jag är exremt trött.

är jag mer utvilad och glad drömmer jag oftast normala drömmar eller ingenting.

men är jag trött och stressad kan det bli fuckt.

har jag drömt en mardröm och vaknar svettig mitt i natten brukar försöka ignorera det så gott jag kan. gå upp, dricka vatten, ställa mig vid öppet fönster och andas. tända ljuset en stund, gå på toa... för att få verklighetsförankring och få bort drömmkänslorna som är kvar i kroppen... typ läsa en stund. somna om och hoppas på det bästa. det brukar gå bra så.

men fy satan va hemskt det är när det händer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in