• 1
  • 2
2008-02-21, 17:36
Medlem
Exaktes avatar
Beskte fr ngra r sedan (2002) gruppen Azorerna och hittade ett vergivet "lyxhotell" uppe i bergen, hotellet lg mycket fint med perfekt utsikt ver tv sjar, dock var det lite kyligt och dimmigt i och med att det var belget hgt uppe p ett berg.

http://www.bruces.nu/azorerna/pages/Bild%20077.htm

Knde mig nyfiken p att ta en titt s lyckas klttra ver muren p den hr sidan:
http://www.bruces.nu/azorerna/pages/Bild%20071.htm

P insidan av den cirkelformade muren hittade jag en pool, helt fylld av vxter s det var omjligt att se bottnen.
Tittade in genom fnstret och sg in till restaurangen, alla borden var frdigdukade med tallrikar, bestick och menyer upplagda, precis som att gsterna precis skulle anlnda.
Fortsatte g runt hotellet p baksidan, sg in i ett rum med biljardbord och spelmaskiner, kulorna p bordet var upplagda p bordet, allt gav en knsla av det skulle kunna ha anvnts redan dagen innan.
Fortsatte vandra ner mot hotellets entr, men pltsligt hrde jag ngon skrika argt och sg en portugisisk man med ngon form av batong i handen komma springandes mot mig, och han gjorde intryck av att vilja spa skiten ur mig med den, s hoppade snabbt ver muren igen och begav mig drifrn.

Fick dagen efter veta att omrdet r omjligt att betrda fr turister pga att det tydligen skulle krylla av vakthundar innanfr muren, detta var dock inget jag sg/hrde, man kan dock se det p dessa bilder, tagna 5 r efter jag var dr.

http://www.bruces.nu/azorerna/

Har ngon annan hr varit dr? Finns det ngra bilder frn insidan? Vet ni varfr hotellet fick stnga?

All info uppskattas
Senast redigerad av Exakte 2008-02-21 kl. 17:38.
Citera
2008-02-21, 17:48
Medlem
Meneross avatar
Hittade nt p google, frn en resedagbok.

Tydligen byggdes Hotel Monte Palace 1985, men gick i konkurs bara ngra mnader senare.. mysko
Citera
2008-02-21, 17:53
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meneros

Tydligen byggdes Hotel Monte Palace 1985, men gick i konkurs bara ngra mnader senare.. mysko

Eftersom min Google inte verkar vara lika vlkalibrerad som din, orkar du posta en lnk?
Citera
2008-02-21, 18:29
Bannlyst
skord: monte palace azorerna
tidsfrbrukning: ~10 sek

frsta hit:
http://www.jonasweb.nu/sidor/ovriga/...utflykter.html
Citera
2008-02-21, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meneros

Varfr vakta ett hotell som varit nerlagt frn 85 ?
Citera
2008-02-21, 19:36
Medlem
Rutger_ues avatar
Det hr mnet r uppe p Jrnmarks forum. Dr skrev jag vad jag ftt hra om hotellet. Vet ngon hr ngot mer n vad som str dr?

http://jan.jornmark.se/forum/threadV...id=1677&or=asc
Citera
2008-02-21, 19:42
Bannlyst
Vldigt spnnande, lter minst sagt mysko.
Citera
2008-02-23, 15:43
Medlem
slcoms avatar
Minns att jag var forbi dar en gang, tror att det var varen 2005. Kommer ihag att jag ville knata in dar men andrade mig da jag sag en vakthund av den laskigare modellen. Senare samma vecka pratade jag med nagra skona surfare fran on som sa att om man gick in dar sa skulle det komma vakter ganska snabbt. Det stammer ju ihop med vad tradskaparen upplevt. I ovrigt tyckte jag det sag ganska sa ordentligt overgivet ut, men jag kan ju minnas fel.

For ovrigt sa fanns/finns det huvudon i Azorerna en liten overgiven by uppe pa ett berg som naturen tagit over. Riktigt mysigt och det vaxte bananer lite overallt.
Citera
2008-04-03, 00:45
Medlem
Been There

Hotellet byggdes i brjan av 80-talet som ett femstjrningt hotell men fick lgga ned efter bara ett r. Dligt vder, inga transportmedel, inget att gra plus att turismen p n var ytterst liten.

Hotellet var nedlagd ett par r men fungerade ett tag som "sova ver hotell" fr piloter, detta s sent som 90-talet, drav att det r s fint dr inne. det funkade som s i typ 5-7 r.Just nu r planerna att bygga en golfbana bredvid hotellet och det ska enbart fungera som ett golfhotell men man vet inte nr detta kommer att hnda.

Sant som sagt s vaktas hotellet av galna hundar som sitter fast i kedjor under dagen men som slpps lsa p natten, vid ett flertal tillfllen har hundarna bitit fr nyfikna mnniksor och anledningen till att det vaktas r sjlvklart fr att det finns s otroligt mycket kvar av vrde dr inne, man var tvungen efter att mycket blivit stulet. Vaktens son har fr vrigt anordnad rave-fester i hotellet.

I hotellet str det kvar bilar och btar i garaget, det finns en frisersalong med alla tillbehr och vakten har ett litet rum dr han bor! de jobbar 3 veckor straight sen bytts dem av.

Har varit inne i hotellet ett par gnger och ska se om jag lgga upp ngra bilder, men ngonting fr fantasin r att det r uppbyggd som ett fngelse, med en stor foaje i mitten (ovalformad) och rummen ligger kring denna, det hftigaste r nog glastaket ver foajen som kan ppnas(!) s solen skiner in.

vakthundarna r fr vrigt snlla om vakten r med och gr att gosas med =)

Kommer inte p ngonting mer just nu och bilder sger ju mer n tusen ord men undrar ni ver ngonting s r det bara frga!!
Citera
2008-04-03, 01:28
Medlem
Tomt Och des avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John King
Kommer inte p ngonting mer just nu och bilder sger ju mer n tusen ord men undrar ni ver ngonting s r det bara frga!!

Oj oj!
Du tog inga bilder med dig hem?
Citera
2008-04-03, 12:54
Medlem
realzingos avatar
Jag gillar det hr hotellet, dels arkitektiuren och dels den tragiska historien bakom.

Hittade en tminstone lite intressant film p YT dr ngra vandrar omkring inne i hotellet: http://uk.youtube.com/watch?v=PNQjvVVyqIA
Citera
2008-04-03, 13:43
Moderator
vfs avatar
Otroligt intressant. Ett hotell dr tiden har stannat mste
var grymt ovanligt. Bilderna var fantastiska.

Man kanske skulle boka en resa?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in