• 1
  • 2
2008-02-21, 16:28
Medlem
NoldorWarriors avatar
Hej!

Jag har ett problem med min dator, fråga inte vad det är för någon ty det är ett hemmabygge som jag fick i julklapp för två år sedan.

Saken är denna att min dator har en otrevlig vana att starta om sig ganska så ofta. Det är varken för att den blir för varm eller pga utav damm inuti datorn. Kan ingenting om datorer så därför vänder jag mig nu till Flasback i min desperation. Om ni behöver mer info skulle jag säkert kunna skaffa fram den, ty jag har kvar alla paket som kompnenterna kom i.

MVH
Noldorwarrior
Citera
2008-02-21, 16:37
Medlem
Om du vet att komponenterna inte är för varma kan du visst nåt om datorer. Vad ligger tempsen på? Kan vara så att nätagget är dåligt.
Citera
2008-02-21, 16:43
Medlem
NoldorWarriors avatar
Om man ska gå efter programet Core Center så är tempraturerna följande i just detta ögonblick

CPU Temp : 47' C
STS Temp : 40' C
Citera
2008-02-21, 17:41
Medlem
vore kul o veta när den startar om sig, om det är i något speciellt sammanhang, får du blå skärm? vad säger blå skärmen?
Citera
2008-02-21, 17:58
Medlem
NoldorWarriors avatar
Blå skärm får jag aldrig, utan den bara startar om sig som om man hade tryckt på "Re-boot"-knappen.

Det brukar oftast hända när jag har igång mycket på datorn eller om jag har låtit den stå på ett tag utan att göra något och sedan kommer tillbaka.
Citera
2008-02-21, 18:08
Moderator
memymos avatar
helt plötslilgt kan du ha fått värmeproblem om den bootar om när du gör mycket
Citera
2008-02-21, 18:15
Medlem
antar att du inte har klockat eller dylikt?
låter dock som ett värme problem, testa att "höger klicka på den här datorn -> egenskaper -> avancerat -> inställningar (under start och återställning) -> bocka ur starta om automatiskt"

nästa gång borde du få en blue screen som berättar lite mer för dig vad som händer.
Citera
2008-02-21, 18:19
Medlem
Gå även in under:

Kontrollpanelen > administrativa verktyg > loggboken

Kolla efter errors och övriga fel.

Gå också in på

Kontrollpanelen > System > FLIKEN "´Hårdvara" > Enhetshanteraren och kolla efter fel där.

Har du nyligen installerat hårdvara? Mjukvara?
Citera
2008-02-21, 18:22
Medlem
Mandic!s avatar
Virusscannat? Dålig kylning? Vid speciella tillfällen den startar om sig, tex när du gör mycket på datorn?
Citera
2008-02-21, 19:05
Medlem
NoldorWarriors avatar
Har nu gjort som CusmaR tippsat om, kanske äntligen får lite klarteckin i vad som händer.

För att svara till lhffan, nej jag har inte instalerat något på ca 5-6 veckor, och då var det ett musikprogram

Till Mandic! : Har virusscannat men det kommer inte upp något, och ja. Det sker mest när jag gör mycket saker.

Men som sagt, nu får vi se vad det står när den startar om sig
Citera
2008-02-21, 22:12
Medlem
NoldorWarriors avatar
Okey, datorn startade om sig och det blev en blå skärm.

Det stod att det blev en dumpning utav fysiskt minna och en massa siffror, som jag försökerhets skull skriver upp (om det är rellevant?)

Blå skärm:

*** STOP : 0x0000008E (0xC0000005 , 0x5B5AF800 , 0xA24836B , 0x0000000)

Sedan så startade jag datorn igen och såg då felrapporten att det stod att det gällde följande filer:

Första: C:\DOCUME~1\Christian\LOKALA\Temp\WERa2f7.dr00\min i022108-09.dmp

Andra: C:\DOCUME~1\Christian\LOKALA\Temp\WERa2f7.dr00\sys dara.xml

Förstår mig inte på sådant här tekniskt mumbojumbo så skulle vara tacksomm om ni hade svar på detta.

MVH
NoldorWarrior
Citera
2008-02-21, 22:44
Medlem
kan väl vara minnena som viker sig eller nätagget ?

kan du ta reda på vilka komponenter du har i datorn ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in