2008-02-21, 17:27
Medlem
Midsummers avatar
Tror knappast att du kommer hitta bra drivrutiner till xp, jag har själv en hp dv9540, saknas en massa drivrutiner som jag behöver! Så tycker istället du ska lära dig det nya, det är så mkt bättre på alla områden imo
Citera
2008-02-21, 17:30
Medlem
$100s avatar
Har använt Vista väldigt länge på min stationära, men tycker bara det är lite väl långsamt! Men jag får väl helt enkelt acceptera det!
Citera
2008-02-21, 18:13
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av $100
Har använt Vista väldigt länge på min stationära, men tycker bara det är lite väl långsamt! Men jag får väl helt enkelt acceptera det!

Tror att lite av prestandaproblemet kommer lösa sig när väl SP1 kommer till Vista
Citera
2008-02-21, 18:30
Moderator
MondoBizarros avatar
Det här är andra eller möjligen tredje tråden på ganska kort tid om nedgraderings-problemet på bärbara. (Eller uppgradering, beroende på hur man ser på Vista.)
Jag håller med om att det låter ganska märkligt att en såpass stor tillverkare som HP tar bort alla drivrutiner till XP, men för er som absolut inte kan hitta några: regga er på http://www.driverguide.com/

Där kan man hitta drivrutiner till i princip allt så är det bara att börja gräva där.
Annars kan det kanske funka med drivrutiner till äldre HP, men där är jag mer tveksam.
Iaf skadar ni ju inte direkt nåt genom att testa olika drivrutiner, så tanka allt till en lite äldre modell och testa!
Citera
2008-02-21, 19:38
Medlem
Eh Whatevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Iaf skadar ni ju inte direkt nåt genom att testa olika drivrutiner, så tanka allt till en lite äldre modell och testa!

TACK!
Ska genast regga mig,
Wish me luck!
Citera
2008-02-21, 20:00
Medlem
Eh Whatevers avatar
Hittade verkligen inte ett skit.
Citera
2008-02-21, 20:03
Medlem
Tryck i lie mer RAM så är slöheten så gott som borta. Och SP1 släpptes väl ganska snart, så då blir det nog ännu bättre.
Testade Vista i en virtuell maskin, och det vart bra mycket bättre med betan av SP1.
Citera
2008-02-21, 21:36
Medlem
Som några tidigare har skrivit att det verkar märkligt att dom har tagit bort drivrutinerna till XP, det är väl inte riktigt sant. Problemet är att HP inte har gjort några drivrutiner till XP på sina vista maskiner, och det är inte helt säkert att det finns drivrutiner som är gjort till allt i datorn, HP specialbeställer sina komponenter och med den grunden så blir det mycket svårare. Finns dock personer som sitter och gör egna drivrutiner som funkar mer eller mindre men att hitta dom, ja det är lättare sagt än gjort.

http://www.driveragent.com/ är en bra sida där du kan söka efter drivrutiner (när du har installerat om datorn med XP) men du måste betala och vara medlem för att få ner drivrutinerna, du ser annars bara vad du saknar, men du ser även vilka dom har i sin sökmotor.

Lycka till, jobbar dagligen med dessa problem och det är inte lätt med XP på nya HP
Citera
2008-02-21, 21:59
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RibbanMsn
Som några tidigare har skrivit att det verkar märkligt att dom har tagit bort drivrutinerna till XP, det är väl inte riktigt sant. Problemet är att HP inte har gjort några drivrutiner till XP på sina vista maskiner, och det är inte helt säkert att det finns drivrutiner som är gjort till allt i datorn, HP specialbeställer sina komponenter och med den grunden så blir det mycket svårare. Finns dock personer som sitter och gör egna drivrutiner som funkar mer eller mindre men att hitta dom, ja det är lättare sagt än gjort.

http://www.driveragent.com/ är en bra sida där du kan söka efter drivrutiner (när du har installerat om datorn med XP) men du måste betala och vara medlem för att få ner drivrutinerna, du ser annars bara vad du saknar, men du ser även vilka dom har i sin sökmotor.

Lycka till, jobbar dagligen med dessa problem och det är inte lätt med XP på nya HP

Mjo...uttryckte mig slarvigt där...
Helt korrekt har de helt enkelt inte gjort några, men jag tycker fortfarande det är ett märkligt beteende, särskilt som Vista inte direkt blev den legendomsusade framgång de hoppats på.

Men intressant sak där...hur kommer det sig att du jobbar med detta, att få in XP på HP-burkar, för det är väl knappast i nån officiell HP-position?
Citera
2008-02-22, 11:19
Medlem
pirates avatar
Detta är ju helt sjukt, dom tvingar folk medvetet att använda vista i och med att de inte har några drivisar till xp...banalt och idiotiskt!
Citera
2008-02-22, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Mjo...uttryckte mig slarvigt där...
Helt korrekt har de helt enkelt inte gjort några, men jag tycker fortfarande det är ett märkligt beteende, särskilt som Vista inte direkt blev den legendomsusade framgång de hoppats på.

Men intressant sak där...hur kommer det sig att du jobbar med detta, att få in XP på HP-burkar, för det är väl knappast i nån officiell HP-position?

Tror det har med kostnaderna att göra, tar ju trots allt lite extra tid och kraft och kan ju även ha med att microsoft inte vill fortsätta med xp(egen tanke), jag jobbar inte med att nedgradera hp maskiner till xp, jobbar med att reparera software och dyl. i en butik och får dagligen frågor om vista till xp.. och en och en annan dator med xp på som vi ska försöka ordna.. och i de flesta fallen står vi ganska maktlösa där, tyvärr..
Citera
2008-02-22, 16:43
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RibbanMsn
Tror det har med kostnaderna att göra, tar ju trots allt lite extra tid och kraft och kan ju även ha med att microsoft inte vill fortsätta med xp(egen tanke), jag jobbar inte med att nedgradera hp maskiner till xp, jobbar med att reparera software och dyl. i en butik och får dagligen frågor om vista till xp.. och en och en annan dator med xp på som vi ska försöka ordna.. och i de flesta fallen står vi ganska maktlösa där, tyvärr..

Ah, tack för förklaringen.
Jo, helt klart vill de endast inrikta sig på ett operativ, eller möjligen 3 om man räknar in Mac och Linux, men det känns ändå som ett väldigt märkligt och kund-ovänligt beslut, iaf om man tar med i beräkningen att tydligen många laptops som sälja knappt orkar driva Vista...vilket snarare driver folk mot Linux istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in