2008-02-21, 13:21
Medlem
Bulldoozers avatar
Har ätit det ganska många gånger men aldrig frågat mig vad det skulle kunna vara (tomat blandad couscous e väl det närmsta jag kommit)..

Men nu fick jag höra att detta ris från början är tomatkryddat (jag älskade kryddningen) men vet ej om detta stämmer.. Så nu till frågan..

1. Är detta ris alltid smaksatt med t.ex tomat eller är det något man får göra själv?

2. Om man får göra det själv, har ni några bra kryddblandningar man skulle kunna göra till detta ris?

3. Krävs det någon speciell kokning av detta ris?

4. Finns det att hitta i vanliga affärer eller måste jag leta igenom import butikerna?

5. Vad tycker ni själva om bulgur ris?

/Mvh
Citera
2008-02-21, 13:30
Medlem
cammos avatar
Nej, det är inte smaksatt. Bulgur består enbart av Vete.

Finns att köpa i dom flesta mataffärer skulle jag gissa.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bulgur

Själv föredrar jag dock Quinoa.
Senast redigerad av cammo 2008-02-21 kl. 13:33.
Citera
2008-02-21, 13:45
Medlem
Bulldoozers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Nej, det är inte smaksatt. Bulgur består enbart av Vete.

Finns att köpa i dom flesta mataffärer skulle jag gissa.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bulgur

Själv föredrar jag dock Quinoa.

Okej, så det är alltså inte smaksatt alls.. Quinoa lät intressant, speciellt röd Quinoa.. Kan det vara vad man käkat? Känns som att man hamnat i en djungel av ris helt plötsligt, ha-ha
Citera
2008-02-21, 14:23
Medlem
Alltså, vare sig bulgur eller quinoa är ris, bulgur är vete (precis som cous cous och Moghrabiah), skillnaden är att i bulgur så använder man hela vetekornet - så det blir lite nyttigare. Quinoa är ett frö som växer i anderna och odlats av inkaindiander sedan urminnes tider, innehåller stor del proteiner varav en del fullvärdiga.

bulgurn kan kokas som den är i buljong eller saltat vatten och ätas som ris. vad du tänker på med tomaterna kan vara tabbouleh, en traditionell libanesisk sallad på bulgur, persilja, tomat, vitlök, paprikapulver, citron och olivolja.
Citera
2008-02-21, 15:16
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Ta och ändra titeln och ta bort "ris" för bulgur är lika mycket ris som oxfilé är ett skaldjur.

Och det första du skriver är "har ätit det rätt många gånger" så lättast är kanske att höra med folket där du äter rätten då de förmodligen tillagat den åxå istället för att på ett forum be om ett recept baserat på en råvara du inte har en aning om receptet innehåller ens.
Citera
2008-02-21, 16:05
Medlem
Bulldoozers avatar
Tack för era klargöranden, kan dock inte ändra topic men det borde vissa iaf förstå.

Citat:
Ursprungligen postat av NinjaRövardotte
Ta och ändra titeln och ta bort "ris" för bulgur är lika mycket ris som oxfilé är ett skaldjur.

Och det första du skriver är "har ätit det rätt många gånger" så lättast är kanske att höra med folket där du äter rätten då de förmodligen tillagat den åxå istället för att på ett forum be om ett recept baserat på en råvara du inte har en aning om receptet innehåller ens.

Finns antagligen folk som gör annat än korv och potatismos på detta forum så jag ställde ett par frågor. Någon lär ju ha lite koll på vad som kan finnas i, eller ha ett ännu bättre recept på tomat i ris/couscous. Den som inte frågar får antagligen aldrig veta heller. Detta recept verkar vara standard på vissa turkiska kebab restauranger (Har fått samma sorts "couscous" på 4 olika restaraunger) så jag trodde inte det kunde vara så "ovanligt" recept.

/MVH
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in