2008-02-21, 13:21
Medlem
Bulldoozers avatar
Har tit det ganska mnga gnger men aldrig frgat mig vad det skulle kunna vara (tomat blandad couscous e vl det nrmsta jag kommit)..

Men nu fick jag hra att detta ris frn brjan r tomatkryddat (jag lskade kryddningen) men vet ej om detta stmmer.. S nu till frgan..

1. r detta ris alltid smaksatt med t.ex tomat eller r det ngot man fr gra sjlv?

2. Om man fr gra det sjlv, har ni ngra bra kryddblandningar man skulle kunna gra till detta ris?

3. Krvs det ngon speciell kokning av detta ris?

4. Finns det att hitta i vanliga affrer eller mste jag leta igenom import butikerna?

5. Vad tycker ni sjlva om bulgur ris?

/Mvh
Citera
2008-02-21, 13:30
Medlem
cammos avatar
Nej, det r inte smaksatt. Bulgur bestr enbart av Vete.

Finns att kpa i dom flesta mataffrer skulle jag gissa.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bulgur

Sjlv fredrar jag dock Quinoa.
Senast redigerad av cammo 2008-02-21 kl. 13:33.
Citera
2008-02-21, 13:45
Medlem
Bulldoozers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Nej, det r inte smaksatt. Bulgur bestr enbart av Vete.

Finns att kpa i dom flesta mataffrer skulle jag gissa.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bulgur

Sjlv fredrar jag dock Quinoa.

Okej, s det r allts inte smaksatt alls.. Quinoa lt intressant, speciellt rd Quinoa.. Kan det vara vad man kkat? Knns som att man hamnat i en djungel av ris helt pltsligt, ha-ha
Citera
2008-02-21, 14:23
Medlem
Allts, vare sig bulgur eller quinoa r ris, bulgur r vete (precis som cous cous och Moghrabiah), skillnaden r att i bulgur s anvnder man hela vetekornet - s det blir lite nyttigare. Quinoa r ett fr som vxer i anderna och odlats av inkaindiander sedan urminnes tider, innehller stor del proteiner varav en del fullvrdiga.

bulgurn kan kokas som den r i buljong eller saltat vatten och tas som ris. vad du tnker p med tomaterna kan vara tabbouleh, en traditionell libanesisk sallad p bulgur, persilja, tomat, vitlk, paprikapulver, citron och olivolja.
Citera
2008-02-21, 15:16
Medlem
NinjaRvardottes avatar
Ta och ndra titeln och ta bort "ris" fr bulgur r lika mycket ris som oxfil r ett skaldjur.

Och det frsta du skriver r "har tit det rtt mnga gnger" s lttast r kanske att hra med folket dr du ter rtten d de frmodligen tillagat den x istllet fr att p ett forum be om ett recept baserat p en rvara du inte har en aning om receptet innehller ens.
Citera
2008-02-21, 16:05
Medlem
Bulldoozers avatar
Tack fr era klargranden, kan dock inte ndra topic men det borde vissa iaf frst.

Citat:
Ursprungligen postat av NinjaRövardotte
Ta och ndra titeln och ta bort "ris" fr bulgur r lika mycket ris som oxfil r ett skaldjur.

Och det frsta du skriver r "har tit det rtt mnga gnger" s lttast r kanske att hra med folket dr du ter rtten d de frmodligen tillagat den x istllet fr att p ett forum be om ett recept baserat p en rvara du inte har en aning om receptet innehller ens.

Finns antagligen folk som gr annat n korv och potatismos p detta forum s jag stllde ett par frgor. Ngon lr ju ha lite koll p vad som kan finnas i, eller ha ett nnu bttre recept p tomat i ris/couscous. Den som inte frgar fr antagligen aldrig veta heller. Detta recept verkar vara standard p vissa turkiska kebab restauranger (Har ftt samma sorts "couscous" p 4 olika restaraunger) s jag trodde inte det kunde vara s "ovanligt" recept.

/MVH
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in