2008-02-21, 11:42
Medlem
Är väldigt nyfiken på byggningabalken i lagboken. Gäller den fortfarande och hur kommer det sig att den isåfall gör det?
Att paragrafer som:
8§ Hund, eller annat djur, som vilt varder, skall ägaren strax instänga, eller döda, då han det veta får. Gör han det ej; böte tio daler.
Finns kvar måste ju bara röra till?

Har noll koll på juridik så hoppas att nån som är duktig på detta kan ge mig ett svar.
Citera
2008-02-21, 11:49
Medlem
4% förlagsbeviss avatar
Byggningabalken är inte upphävd, men den får nog anses vara obsolet - d.v.s. även om den gäller som lag, så tillämpas den inte längre.

Läs även detta: http://sv.wikipedia.org/wiki/Byggningabalken
Citera
2008-02-21, 11:53
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kleve
Är väldigt nyfiken på byggningabalken i lagboken. Gäller den fortfarande och hur kommer det sig att den isåfall gör det?
Den gäller naturligtvis i de delar som den inte blivit upphävd.
Citat:
Att paragrafer som:
8§ Hund, eller annat djur, som vilt varder, skall ägaren strax instänga, eller döda, då han det veta får. Gör han det ej; böte tio daler.
Finns kvar måste ju bara röra till?
Nej, den regeln är obsolet:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Obsolet
Citera
2008-02-21, 12:01
Medlem
Tack för svaren!
Det jag undrar är dock varför regeringen inte tar bort hela balken? Läser man igenom den så kan man nog med lite sunt förnuft säga att inte en enda paragraf kan användas idag.
Och är det inte ganska viktigt att ha en "clean" lagsamling för att undvika onödigt krångel i tolkning av lagen?
Citera
2008-02-21, 12:31
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Det jag undrar är dock varför regeringen inte tar bort hela balken?
För att regeringen inte kan upphäva lagar.
Citat:
Och är det inte ganska viktigt att ha en "clean" lagsamling för att undvika onödigt krångel i tolkning av lagen?
Onödigt krångel för vem? Folk som tror att obsoleta paragrafer i byggningabalken fortfarande har praktisk betydelse?
Citera
2008-02-21, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
För att regeringen inte kan upphäva lagar.

Okey! Så vem kan? eller kan lagar inte upphävas?

Citat:
Onödigt krångel för vem? Folk som tror att obsoleta paragrafer i byggningabalken fortfarande har praktisk betydelse

Ska försöka förklara så att du förstår.
Tänk dig ett arkiv med 100000 papper, varav alla är blanka utom ett någonstans bland dem som har text, du behöver det med text. Skulle du inte hittat det snabbare om man förvarat pappret med text för sig, och slängde bort de tomma arken som inte fyller någon funktion?

Detta var ju då kanske inte så lite överdrivet, men för mig är det uppenbart att städa bort gammalt som inte längre finns nån användning för. För att ja, desto mer onödigt desto svårare blir det att hålla nån ordning på det som är av vikt.
Men om lagar inte kan hävas blir det ju lite svårt förstås.
Citera
2008-02-21, 13:16
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Okey! Så vem kan? eller kan lagar inte upphävas?
Skolkat för mycket från samhällskunskapen? Riksdagen stiftar och upphäver lagar.
Citat:
Tänk dig ett arkiv med 100000 papper, varav alla är blanka utom ett någonstans bland dem som har text, du behöver det med text. Skulle du inte hittat det snabbare om man förvarat pappret med text för sig, och slängde bort de tomma arken som inte fyller någon funktion?
Nu är ju inte lagstiftningen sådan att den är helt och hållet osorterad, okommenterad och ostrukturerad. Det finns olika lagsamlingar, register, handböcker, lagkommentarer, förarbeten, rättsfallssamlingar, etc, som gör det hyfsat enkelt att orientera sig i gällande rätt. Att delar av 1734 års lag fortfarande formellt är giltiga men är obsoleta är inget praktiskt problem.
Citera
2008-02-21, 13:27
Medlem
Citat:
Skolkat för mycket från samhällskunskapen? Riksdagen stiftar och upphäver lagar.
Har du aldeles rätt i, ursäkta mig! Behöver lite repetition.

Citat:
Nu är ju inte lagstiftningen sådan att den är helt och hållet osorterad, okommenterad och ostrukturerad. Det finns olika lagsamlingar, register, handböcker, lagkommentarer, förarbeten, rättsfallssamlingar, etc, som gör det hyfsat enkelt att orientera sig i gällande rätt. Att delar av 1734 års lag fortfarande formellt är giltiga men är obsoleta är inget praktiskt problem

Nej men även om det självklart går att arbeta runt det så tycker jag att det verkar onödigt. Jag antar att det finns predjukat som säger att lagarna är obsoleta? Istället för att behöva leta fram dem så borde lagarna helt enkelt strykas.
Hur som helst så är det ju bara min åsikt, och jag har fått svar på min fråga. Tack för hjälpen!
Citera
2008-02-21, 16:43
Medlem
Kreutzs avatar
Citat:
Har du aldeles rätt i, ursäkta mig! Behöver lite repetition.

Nej men även om det självklart går att arbeta runt det så tycker jag att det verkar onödigt. Jag antar att det finns predjukat som säger att lagarna är obsoleta? Istället för att behöva leta fram dem så borde lagarna helt enkelt strykas.
Hur som helst så är det ju bara min åsikt, och jag har fått svar på min fråga. Tack för hjälpen!

Att Byggningabalken finns kvar har sin förklaring i vad som skulle kunna kallas nostalgiska skäl. Det är en av de få kvarvarande lagarna från den ursprungliga 1734-års lag. Av samma skäl finns även de s.k. Domarreglerna från 1540 kvar i lagboken. De finns med av hävd och tradition men tillämpas inte som gällande lag, vilket man enkelt kan förstå. Som exempelt anger jag ett par saxade bestämmelser från Domarreglerna:

- Hött är med intet bött, dock icke på alla rum

- Den icke haver fä, han böte med kropp.

Följande regler bör dock fortfarande stämma till eftertanke:

- Det är icke allt sant som sanning är likt

- Efter ens tal skall ingen dömas, och

- Den sin frihet missbrukar, är värd att mista henne.
Citera
2025-10-10, 17:17
Medlem
Byggningabalk (1736:0123 1) används väl inte i rättspraxis längre? Stämmer detta?

På Domstolsverkets hemsida (domstol.se) så har dom bara "1736:0123" och det refererar bara till Handelsbalk (1736:0123 2) så vitt jag kan se.

Här kan ni se alla rättsfall för "1736:0123":
https://rattspraxis.etjanst.domstol....0123%2522%255D

Till exempel:
https://rattspraxis.etjanst.domstol....2-9f7852dd25aa
Citera
2025-10-10, 21:13
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wiosk98
Byggningabalk (1736:0123 1) används väl inte i rättspraxis längre? Stämmer detta?

På Domstolsverkets hemsida (domstol.se) så har dom bara "1736:0123" och det refererar bara till Handelsbalk (1736:0123 2) så vitt jag kan se.

Här kan ni se alla rättsfall för "1736:0123":
https://rattspraxis.etjanst.domstol....0123%2522%255D

Till exempel:
https://rattspraxis.etjanst.domstol....2-9f7852dd25aa

Betydelsen av lagstiftningen är kraftigt begränsad, vissa av bestämmelserna innehåller allmänna rättsprinciper som kan ge viss effekt idag och det brukar uppges som anledningen till att den inte har upphävts. I många fall finns mer specificerade regler i annan lagstiftning som har företräde framför balken.

Det hindrar dock inte att balken åberopas i ärenden, vid en sökning i en rättsdatabas får jag upp relativt många träffar, främst i mark- och miljömål. Ofta behandlas inte invändningarna i någon större del i avgörandena men Länsstyrelsen brukar resonera lite kring invändningarna.

Två citat:
Vänersborgs tingsrätt mål P 1688-15, från Länsstyrelsens överklagade beslut:
Citat:
Nämnden har i motiveringen till sitt beslut bl.a. hänvisat till 2 kap l § byggningabalken varav framgår att avståndet till tomtgräns ska vara minst l 1/2 aln, d.v.s. 0,89 meter. Plan- och bygglagstiftningen har förändrats mycket genom åren. Den nu gällande plan och bygglagen (2010:900), PBL, trädde i kraft den 2 maj 2011 . Det är i dagsläget oklart om bestämmelsen i 2 kap 1 § byggningabalken fortfarande är tillämplig. Kammarrätten i Göteborg har, som eget yttrande, i mål nr 1668-2001 som överlämnades till Regeringen anfört att bestämmelsen är tillämplig.

Växjö tingsrätt mål P 4250-16, från Länsstyrelsens överklagade beslut:
Citat:
Länsstyrelsen konstaterar att giltigheten av de delar av byggningabalken som ännu formellt gäller är omtvistad. Balken härrör från 1736 och delar av innehållet kan vara, i likhet med de sällan lästa domarreglerna, sakligt alltjämt relevanta. Men sedan balkens tillkomst har trätt i kraft lagstiftning som mer detaljerat reglerar plan- och byggväsende med krav på detaljplaner, bygglov, avstånd till tomtgräns etc.

I inget av fallen upphävdes besluten.

Ofta tas 12 kap. om "Huru svin må i ollonskog släppas" upp som en rolig grej i samband med juridiska utbildningar.
Citera
2025-10-10, 23:22
Medlem
Den gäller såvida dess bestämmelser inte har ersatts av nyare lagar, vilket troligen är fallet för de flesta av paragraferna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in