2008-02-21, 11:37
Medlem
pyromanzzs avatar
hej det är så att jag har två hårddiskar så jag tänkte använda en till att surfa och spela normla spel som cs,cod

den andra tänkte jag bara ha ett spel på. det spelet heter EVE
får nu har jag för många virus och för många program på den ena hårddisken får att kunna göra spelet utan lag. och mitt mål är att den ska kunna göra iallfall 20-30 fps

så det ser ut så här
jag vill installera linux men den ska ta så lite kraft som möligt

ska jag bara installera vanliga linux är eller finns det någon extrem linux som är till får att köra på 20 år gammla datorer

och funkar det ens att seta på master på båda hårdiskrna och bara bytta sladd när man ska spela eve ???

om det hjälper något
http://www.eve-online.com/download/linux.asp
Citera
2008-02-21, 13:13
Bannlyst
I princip vilken dist som helst med någon windowmanager som kräver lite, tex fluxbox eller någon annan *box drar extremt lite minne.
Citera
2008-02-21, 15:06
Medlem
lill-mes avatar
En dist som tar lite plats är ju Xubuntu, om du letar efter något ännu mindre kan du ta DSM eller Puppy linux :-)
Citera
2008-02-21, 15:19
Medlem
Flärps avatar
Damn Small Linux med Fluxbox eller wmii som fönsterhanterare.
Citera
2008-02-21, 16:34
Medlem
pyromanzzs avatar
allså meningen är att jag ska kunna installera eve och sen kunna starta det

som bäst så skulle det vara 10mb ram i viloläge men upp till 40 är aceptabelt

får nu gör jag från aktivitetshanteraren hela tiden så noll effekter
Citera
2008-02-21, 16:46
Medlem
lill-mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyromanzz
allså meningen är att jag ska kunna installera eve och sen kunna starta det

som bäst så skulle det vara 10mb ram i viloläge men upp till 40 är aceptabelt

får nu gör jag från aktivitetshanteraren hela tiden så noll effekter

Förstod inget av vad du just skrev faktiskt.
Citera
2008-02-21, 17:02
Medlem
pyromanzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lill-me
Förstod inget av vad du just skrev faktiskt.

hehe måste läsa det själv 2 gånger för att förstå

ok nu har jag xp där dator tar 130-160MB ram i viloläge (när inga program är igång) och alla extra program som explorer är borttagna och det är mycket tycker jag

så jag vill få ner den siffran till 10-40 MB (OBS. ramminne inte hårddisk)men jag vill också kunna installera eve som finns i tre typer win mac och linux så det måste vara baserat på de.
Citera
2008-02-21, 18:37
Medlem
ovopaxs avatar
Enligt eve-online's hemsida så är minimikraven för att installera på en dator med linux på bland annat 512 mb ram-minne så kanske du ska leta upp något mindre systemkrävande...
Titta själv: http://support.eve-online.com/Pages/...le.aspx?id=124
Citera
2008-02-22, 06:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pyromanzz
hej det är så att jag har två hårddiskar så jag tänkte använda en till att surfa och spela normla spel som cs,cod

den andra tänkte jag bara ha ett spel på. det spelet heter EVE
får nu har jag för många virus och för många program på den ena hårddisken får att kunna göra spelet utan lag. och mitt mål är att den ska kunna göra iallfall 20-30 fps

så det ser ut så här
jag vill installera linux men den ska ta så lite kraft som möligt

ska jag bara installera vanliga linux är eller finns det någon extrem linux som är till får att köra på 20 år gammla datorer

och funkar det ens att seta på master på båda hårdiskrna och bara bytta sladd när man ska spela eve ???

om det hjälper något
http://www.eve-online.com/download/linux.asp

Ett bra sätt att tjäna mycket minne idag är att kompilera om kärnan själv.
Kärnan idag på moderna diskar är helt jäkla bloated imo.
Mycket skit där i du inte behöver helt enkelt och om du skulle optimera den
för just bara din hårdvara, då har du vunnit mycket.

Med lite våld och vaselin, så kan du ganska lätt få ner kärnans storlek under
1MB, vilket kommer ge dig minst 50% mer minne ledigt efter en uppstart.
Så gick det att göra med 2.4.x iaf, numera är jag lat och orkar inte kompilera
kärnan eftersom min dator är tillräckligt snabb, därför låter jag standard-kärnan köra.

Om du är riktigt nördig, så kan du även optimera all övrig mjukvara för din hårdvaru-arkitektur.
Citera
2008-02-22, 13:00
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urandom
Ett bra sätt att tjäna mycket minne idag är att kompilera om kärnan själv.
Kärnan idag på moderna diskar är helt jäkla bloated imo.
Mycket skit där i du inte behöver helt enkelt och om du skulle optimera den
för just bara din hårdvara, då har du vunnit mycket.

Med lite våld och vaselin, så kan du ganska lätt få ner kärnans storlek under
1MB, vilket kommer ge dig minst 50% mer minne ledigt efter en uppstart.
Så gick det att göra med 2.4.x iaf, numera är jag lat och orkar inte kompilera
kärnan eftersom min dator är tillräckligt snabb, därför låter jag standard-kärnan köra.

Om du är riktigt nördig, så kan du även optimera all övrig mjukvara för din hårdvaru-arkitektur.

Att krympa kärnan ger inte så mycket, det är mer viktigt att se till att inte ha onödiga program aktiva (som tar resident minne, det som swappas är inte viktigt). Detta är lättare att ordna i Linux än Windows.

Man kan ju försöka utgå från t.ex. DSL (Damn Small Linux) som kan köras på så lite som 16 Mb och sen lägga till de komponenter som krävs för att köra Evo. Då kanske man kan komma ned i runt 30 Mb resident minne när man kör Evo vilket skulle göra det körbart även på maskiner med bara 256 Mb minne.

Linux kan förviss köras på 20 år gamla maskiner med 386sx-processor, men jag tycker inte det är någon större ide att försöka på något som är långsammare än 486dx-33. Har kört sådana maskiner i produktion tills bara för ett par år sen och de är snabba nog som enkla servrar, men inte för grafik eller spel.
Senast redigerad av Megaforce 2008-02-22 kl. 13:02.
Citera
2008-02-23, 08:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Att krympa kärnan ger inte så mycket, det är mer viktigt att se till att inte ha onödiga program aktiva (som tar resident minne, det som swappas är inte viktigt). Detta är lättare att ordna i Linux än Windows.

Man kan ju försöka utgå från t.ex. DSL (Damn Small Linux) som kan köras på så lite som 16 Mb och sen lägga till de komponenter som krävs för att köra Evo. Då kanske man kan komma ned i runt 30 Mb resident minne när man kör Evo vilket skulle göra det körbart även på maskiner med bara 256 Mb minne.

Linux kan förviss köras på 20 år gamla maskiner med 386sx-processor, men jag tycker inte det är någon större ide att försöka på något som är långsammare än 486dx-33. Har kört sådana maskiner i produktion tills bara för ett par år sen och de är snabba nog som enkla servrar, men inte för grafik eller spel.

Jag har optimerat kärnor många gånger, ser stora skillnader.
Burkar som har dragit igång runt 80-90MB vid uppstart har jag fått ner till 30-40MB efter en optimerad kärna, är inte det mycket?
Citera
2008-02-23, 15:16
Medlem
Om du ska spela på linux så är det inte säkert att du får så mycket bättre FPS. Wine är inte tillräkligt bra än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in