2009-08-01, 13:40
Medlem
Ferres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llapushnik
tråden är "hyffsat" stor och det var därför jag bad någon göra en sammanfattning så man slipper läsa genom varje inlägg..

Självklart kan man göra så också. Eller så kan du läsa igenom hela tråden. Få svar på dina frågor och få svar på mycket mer. Och sedan själv göra en sammanställning.

Du skulle lika gärna kunna göra jobbet själv.
Citera
2009-08-02, 00:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ferre
Självklart kan man göra så också. Eller så kan du läsa igenom hela tråden. Få svar på dina frågor och få svar på mycket mer. Och sedan själv göra en sammanställning.

Du skulle lika gärna kunna göra jobbet själv.

nope, annars hade jag inte ställt den frågan.
Citera
2009-08-02, 18:18
Medlem
Hej, Har börjat fylla i min UCAS applikation. undrar om det är ett måste att ha tagit något av de utvalda engelska testen när man ansöker? vet att jag ska göra ett med skolan i slutet av engelska C.

Så det jag undrar över är ifall de sätter det som conditional eller ifall de ger en ett direkt nej ifall man inte har gjort ett engelska test.
Citera
2009-08-02, 23:03
Bannlyst
1.vilka test är det man måste ha gjort och vad är minimum på de testen för att klara sig?

2. Hur mycket kostar dessa tester och vart finns de att göra?

3. Går de enbart på dessa tester eller spelar gymnasiebetyg, högskoleprov, referenser m.m också in?
Citera
2009-08-03, 12:31
Medlem
Citat:
1.vilka test är det man måste ha gjort och vad är minimum på de testen för att klara sig?

3. Går de enbart på dessa tester eller spelar gymnasiebetyg, högskoleprov, referenser m.m också in?

Vafan läs runt lite själv, du kommer lära dig andra saker med så du slipper fråga om allting.

http://www.studentum.se/presentation...h_council.aspx
Läs igenom tråden.
läs på universitets hemsidor.
sen kan du fråga i tråden
Citera
2009-08-06, 18:54
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Kan någon göra en sammanfattning på vad som krävs för att söka in?

Antagninskrav, tillvägagångsätt m.m
Antagningskrav för att söka till universitet i Storbrittanien? En gymnasieexamen. Punkt.

Sen är det ju olika från skola till skola, surprise surprise
Citera
2009-08-06, 18:59
Medlem
karamellas avatar
Citat:

Du ställer väldigt dumma frågor. Jag antar att du syftar på test för engelskakunskaper, och då är TOEFL och IELTS standard. toefl-testet brukar kallas för "toffel-testet" på svenska, det är i allafall vad jag har hört. Båda kan skrivas i Stockholm, och kostar 1500-2000 kr.

Och det är väl ganska givet att en universitet skulle göra mer än bedöma om du kan engelska eller inte för att du ska kunna bli antagen till en utbildning, speciellt om det är en konkurrensutsatt utbildning.

Högskoleprov har inget värde utanför Sverige.

Det säger sig själv att gymnasiebetyg spelar in om du vill söka ett universitet utomlands.

Ja, referenser spelar in också. Man behöver en akademisk referens för att få söka.
Citera
2009-08-06, 22:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Du ställer väldigt dumma frågor. Jag antar att du syftar på test för engelskakunskaper, och då är TOEFL och IELTS standard. toefl-testet brukar kallas för "toffel-testet" på svenska, det är i allafall vad jag har hört. Båda kan skrivas i Stockholm, och kostar 1500-2000 kr.

Och det är väl ganska givet att en universitet skulle göra mer än bedöma om du kan engelska eller inte för att du ska kunna bli antagen till en utbildning, speciellt om det är en konkurrensutsatt utbildning.

Högskoleprov har inget värde utanför Sverige.

Det säger sig själv att gymnasiebetyg spelar in om du vill söka ett universitet utomlands.

Ja, referenser spelar in också. Man behöver en akademisk referens för att få söka.

fan va coolt, en fråga till:

hur fixar man ett gymnasiebetyg?
Citera
2009-08-13, 10:16
Medlem
Cambridge - hur gör jag?

Hej!

Är klar med mitt sommarjobb snart och sitter nu och planerar och funderar över vad jag ska göra i framtiden.

Tog studenten nu i våras och gick ut med 19,7 från samhällsvetenskapliga programmet och har skrivit 1,8 på högskoleprovet.

Jag har länge känt att ekonomi och statsvetenskap intresserat mig och att det kanske är de ämnena jag ska satsa på. Av den anledningen läste jag också upp matte D på egen hand under en kvarts termin - så jag skulle kunna söka HHS.

Nu kom jag inte in på HHS i år och hade heller inte velat börja utan det är först nästa år jag skulle vilja komma in, eventuellt kan jag också höja mitt hp till 1,9 - då bör jag ha en säker plats.

Jag har emellertid blivit mer och mer intresserad av att plugga utomlands direkt och då kanske framför allt av att läsa political science på ett framstående anglosaxiskt universitet (läs cambridge odyl.). Är det en naiv dröm, eller är det möjligt och hur går jag då tillväga?
Citera
2009-08-13, 10:50
Medlem
Mr.Fredriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grazina
Hej!

Är klar med mitt sommarjobb snart och sitter nu och planerar och funderar över vad jag ska göra i framtiden.

Tog studenten nu i våras och gick ut med 19,7 från samhällsvetenskapliga programmet och har skrivit 1,8 på högskoleprovet.

Jag har länge känt att ekonomi och statsvetenskap intresserat mig och att det kanske är de ämnena jag ska satsa på. Av den anledningen läste jag också upp matte D på egen hand under en kvarts termin - så jag skulle kunna söka HHS.

Nu kom jag inte in på HHS i år och hade heller inte velat börja utan det är först nästa år jag skulle vilja komma in, eventuellt kan jag också höja mitt hp till 1,9 - då bör jag ha en säker plats.

Jag har emellertid blivit mer och mer intresserad av att plugga utomlands direkt och då kanske framför allt av att läsa political science på ett framstående anglosaxiskt universitet (läs cambridge odyl.). Är det en naiv dröm, eller är det möjligt och hur går jag då tillväga?

Gå in på cambridge's sida

Välj något i stil med "vill studera"

Klicka vidare till "internationell student"

Följ anvisningarna.

Tada, klart!
Citera
2009-08-13, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Fredrik
Gå in på cambridge's sida

Välj något i stil med "vill studera"

Klicka vidare till "internationell student"

Följ anvisningarna.

Tada, klart!

Fel! Enbart ansökande utanför EU som går under benämningen "internationell student".
Citera
2009-08-13, 12:36
Medlem
Benzonas avatar
Varför Cambridge? Är det inte roligare att plugga i London?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in