2025-04-16, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElGring0
Vilken kvot har du begärt siffror för?
BI o BII. Tror dock att det kommer vara totalt felaktig statistik då handläggarna på antagning.se inte verkar ha börjat räkna betygen för de som söker till handels. För mig står det iaf fortfarande "Handläggning pågår" dvs att de inte räknat mina betyg.
Citera
2025-04-16, 18:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av K115
89 pers.
Enligt antagning från UHR förra året blev 177 erbjudna (om jag tolkar rätt) vilket betyder att 89/177= 50% tackade ja. Då kan vi anta (217*0.5)= ca 110
Tankar?
Senast redigerad av vivoaqui 2025-04-16 kl. 18:27.
Citera
2025-04-16, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vivoaqui
Enligt antagning från UHR förra året blev 177 erbjudna (om jag tolkar rätt) vilket betyder att 89/177= 50% tackade ja. Då kan vi anta (217*0.5)= ca 110
Tankar?
Rimligt. B1 påverkas ju mest av det här, sedan AU och SM och därefter HP och B2 om man ser till den nuvarande fördelningen av platserna.
Citera
2025-04-16, 18:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av K115
Rimligt. B1 påverkas ju mest av det här, sedan AU och SM och därefter HP och B2 om man ser till den nuvarande fördelningen av platserna.
Svårt att säga om SM och AU då det avgörande är kvalitén på de ansökande som avgör
Citera
2025-04-16, 19:00
Medlem
Jag skulle även kunna tänka mig att fler söker i BII i år vilket borde ge kvoten fler platser då det fördelas procentuellt, tankar?
Citera
2025-04-16, 19:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mexiko
BI o BII. Tror dock att det kommer vara totalt felaktig statistik då handläggarna på antagning.se inte verkar ha börjat räkna betygen för de som söker till handels. För mig står det iaf fortfarande "Handläggning pågår" dvs att de inte räknat mina betyg.

Tror under ”kontrollbeskef” så kommer samtliga sökande få sin meritpoäng i de olika kvoterna och vad de söker med.. sucsessivt kommer var och en i tråden få sina meriter synliga där!

Gissar att det är den takten antagningpunktse/uhr lägger till folk i kvoterna

kan informera er alla att när ni laddar upp dokument/får högskolepoäng/får in ett prövningsbetyg så kommer ”handläggning pågår” att dyka upp igen

Jag har till exempel fått grönt på mina båda sommarkurser på de kvoter jag söker på
Citera
2025-04-17, 10:20
Medlem
Nu kan jag se mitt meritvärde på både BE och Retail!

Vore kul att veta vad lägsta ligger på nu. Kommer nog vara helt missvisande med tanke på HP krav.
Citera
2025-04-17, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnnyponny21
Nu kan jag se mitt meritvärde på både BE och Retail!

Vore kul att veta vad lägsta ligger på nu. Kommer nog vara helt missvisande med tanke på HP krav.
För mig står det fortfarande "handläggning pågår" och det kommer säkert fortsätta stå så för lejonparten av sökande ett tag till.
Citera
2025-04-17, 11:11
Avslutad
Jag är markerad som behörig till BE & RM samt har mina meriter där.
Citera
2025-04-17, 11:20
Avslutad
Undrar varför det internationella intresset för handels verkar öka medans det nationella söktrycket har sänkts? Är det verkligen införandet av meritpoäng som är dealbreakern för många som sökt linjen?

Förvisso blir europeiska högskolor mer attraktiva då osäkerheten kring institutionerna i USA ökar så jag kan köpa den internationella scenens utveckling; men givet att handels inte följer trenden såsom att indek kth/lund ökar samt att ansökningarna till uppsala verkar öka;

betyder det att införandet av meriten är en sådan stor 'dealbreaker' för många? Eller ville folk panikartat få in foten utan meritkurserna under HT24? Tänker folk verkligen så strategiskt? Eller gav folk bara upp på handels när de såg förra årets gränser? (Det sista resonemanget "ge upp" kan ju inte stämma för folk söker ju till KI ändå trots 22.50)
Citera
2025-04-17, 11:36
Medlem
Också behörig på BE nu!
Citera
2025-04-17, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GnewTT
Undrar varför det internationella intresset för handels verkar öka medans det nationella söktrycket har sänkts? Är det verkligen införandet av meritpoäng som är dealbreakern för många som sökt linjen?

Förvisso blir europeiska högskolor mer attraktiva då osäkerheten kring institutionerna i USA ökar så jag kan köpa den internationella scenens utveckling; men givet att handels inte följer trenden såsom att indek kth/lund ökar samt att ansökningarna till uppsala verkar öka;

betyder det att införandet av meriten är en sådan stor 'dealbreaker' för många? Eller ville folk panikartat få in foten utan meritkurserna under HT24? Tänker folk verkligen så strategiskt? Eller gav folk bara upp på handels när de såg förra årets gränser? (Det sista resonemanget "ge upp" kan ju inte stämma för folk söker ju till KI ändå trots 22.50)
Tror att en del skippade sitt sabbatsår och sökte in direkt förra året. Sen tror jag det är som du säger att en del såg gränsen förra året och insåg att de aldrig kommer in. Det känns dock konstigt eftersom man inte förlorar någonting på att sätta handels som förstahandsval.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in