2008-02-28, 03:26
Medlem
Acer

Citat:
Ursprungligen postat av Vikvar
Många frågor om tvärtom, vilket linux skall man ha för denna bärbara dator.

Men tvärtom då? Vilken bärbar ska man köpa för Linux?
Jag har en HP men där var det en hel del som inte fungerade.

Jag köpte en Acer för en billig peng med Ubuntu 7.1 färdiginstallerad .går som en klocka.(Acer Exstensa 5220)
Citera
2008-02-28, 09:18
Medlem
Siktirs avatar
För att undvika problem med WiFi ska man satsa på Intels prylar.
I övrigt funkar det mesta, ATI-kort ska fortfarande undvikas men kommer säkerligen bli bättre än Nvidia inom ett år.
Citera
2008-02-28, 12:23
Medlem
Yes

Citat:
Ursprungligen postat av Siktir
För att undvika problem med WiFi ska man satsa på Intels prylar.
I övrigt funkar det mesta, ATI-kort ska fortfarande undvikas men kommer säkerligen bli bättre än Nvidia inom ett år.

Helt sant det du säger,jag har en dator med ett ati-kort och om man börjar försöka att använda compizfunktionen så ballar allt ut och man sitter där med en 640 skärm.Har aldrig någonsin med mina nvidiakort råkat ut för detta.Ett råd om man har ati,låt allt vara så som ubuntu fixar till det från början så funkar det och avstå från från atidrivrutinerna!Intelsystemet på min Acer är bara bra!
Citera
2008-02-28, 20:32
Medlem
katten80s avatar
En jobbig sak är att de flesta Linux laptops som föreslås oftast inte går att köpa eller ens få se, utom möjligtvis i någon mysko butik i GBG eller sthlm
Citera
2008-02-28, 21:33
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katten80
En jobbig sak är att de flesta Linux laptops som föreslås oftast inte går att köpa eller ens få se, utom möjligtvis i någon mysko butik i GBG eller sthlm

http://www.zepto.se/Shop/Default.aspx
Citera
2008-02-28, 23:02
Medlem
katten80s avatar
Självklart bör man köpa på internet men man vill ju känna och klämma på laptopen först innan man köper.
Citera
2008-03-01, 00:28
Medlem
Siktirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katten80
Självklart bör man köpa på internet men man vill ju känna och klämma på laptopen först innan man köper.

Det är ett ganska stort problem idag. Men jag tror det kommer ändras de närmaste åren. I USA säljs redan flera olika maskiner på Wal-Mart och andra ställen med fri mjukvara och det lär inte minska om man säger så.
Citera
2008-03-02, 00:43
Medlem
Ja åkte långväga för att handla en (begagnad) Ibm X31 liten, smidig och proppad med intel-chips dessutom slipper man damm-samlaren nedanför tangentbordet... X61 vore däremot våta drömen
Citera
2008-03-02, 00:52
Medlem
Bossiemans avatar
Jag kör Ubuntu Hardy Heron 8.04 på min Zepto 6224W med Intels 300mbit, hela datorn fungerar perfekt via Liveskivan. Nu behövs det inte ens mixtras med drivrutiner till ljudet, funkar direkt. Enda som behövs är att aktivera Nvidia.

http://www.zepto.se/Shop/Notebook.aspx?notebookid=644
Citera
2008-03-02, 18:38
Medlem
Siktirs avatar
IBM/Lenovo Thinkpad är överlag ett bra val för att köra fri mjukvara, även de modeller som kör chipsets som inte har fria drivrutiner fungerar hyffsat bra. Men en tumregel är att ju nyare desto kassare stöd.

Finns att köpa begagnade i "refurbished" skick hos diverse svenska återförsäljare rätt/väldigt billigt (beroende på modell).
Citera
2008-03-03, 12:19
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogrelius
Jag köpte en Acer för en billig peng med Ubuntu 7.1 färdiginstallerad .går som en klocka.(Acer Exstensa 5220)

Var köper man dessa med Ubuntu färdiginstallerat? ( För du menar väl att du köpt den direkt från leverantören med Ubuntu?)
Citera
2008-03-03, 12:54
Medlem
katten80s avatar
just nu letar jag efter en lätt laptop med inbyggd webcam som fungerar bra med Linux.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in