Citat:
Ursprungligen postat av guttergod
Jag tolkar frågan som att han vill veta vilka principer i livet vi lever efter utöver de naturliga "omutliga" lagarna som vi alla inte har något val än att leva efter (bortsett från självmord då eventuellt).
Men ingen av principerna du listar säger något konkret om hur livet är. De är subjektiva värderingar.
Jag antar att det du syftar till som skulle vara en princip om hur livet fungerar är "Den starka överlever", det är dock inte en korrekt syn på det naturliga urvalet. Det stämmer helt enkelt inte. Överlevnad handlar inte primärt om styrka. Den "vinnande" modellen är den som överlever, och i huvudsak är det den som är bäst anpassad till situationen, styrka är sekundärt. Det kan man se ganska snabbt genom att analysera det kapitalistiska samhället, det är sällan det som är bäst som vunnit marknaden.
Mästaren på att tolka saker bokstavligt? Självklart betyder inte styrka i "Den starkaste överlever" bokstavligen och endast fysisk råstyrka, och detta vet väl alla som läst biologi. Att du inte vet detta är förvånande, eller så är du bara en ordmärkare.
Skulle man tolka uttrycket som du gör så skulle aldrig människan överlevt att ens skapa detta uttryck då vi skulle ha utrotats av
starkare arter.
Kort sagt, med "den starkaste överlever" menar jag (och
alla som vet hur man tolkar ordspråket rätt) både fysiskt, psykiskt, intelligensmässigt och alla sätt som anses vara "vinnande modeller".