2008-02-20, 01:29
Bannlyst
Jag ska snart inhandla en eos 450d eller en sony a300! Det blir första gången jag har en helt egen digital systemkamera! Känns väldigt roligt, jag har alltid gillat fotografering!

Till min kamera så vill jag gärna ha ett vidvinkelobjektiv! Har hört att man får bredare bilder och att det är ett roligt objektiv att använda. Jag Har vart inne på cyberphoto.se och kollat lite. Där ser jag att dom har både vidvinkel och vidvinkelzoom.. Men vilket bör jag välja, med zoom eller utan?

En annan sak som jag undrar över är om vidvinkelobjektiven har halvkass ljusstyrka. Har hört att de är så. Stämmer det? Isåfall så kanske jag borde köpa min kamera med kitobjektiv också, så att jag har något att byta till då de blir mörkt ute?

Tacksam för svar!
Citera
2008-02-20, 01:34
Medlem
sommarlovs avatar
Jag har en Pentax K10D, jag köpte den med ett 14-45mm objektiv.
Precis lagom när man ska fota ungarna inomhus.
Citera
2008-02-20, 02:12
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dosigo
Jag ska snart inhandla en eos 450d eller en sony a300! Det blir första gången jag har en helt egen digital systemkamera! Känns väldigt roligt, jag har alltid gillat fotografering!

Till min kamera så vill jag gärna ha ett vidvinkelobjektiv! Har hört att man får bredare bilder och att det är ett roligt objektiv att använda. Jag Har vart inne på cyberphoto.se och kollat lite. Där ser jag att dom har både vidvinkel och vidvinkelzoom.. Men vilket bör jag välja, med zoom eller utan?

För det första så tycker jag du ska ta 450D om det är de två kamerorna det står mellan.
Vad beträffar objektiv så finns där ett mycket bredare utbud och det är inte allt för sällan som objektiven till Sony får dåliga recessioner pga. bristande prestationer samt höga priser.

Vad beträffar vidvinkelobjektiv så tycker åtminstone jag om att använda sådana.
Jag har ett zoomobjektiv, tycker det ger mer möjligheter än ett fast.
Iom. att det är din första kamera så rekommenderar jag ett zoomobjektiv.
Det är lättare för dig att finna användning för och du är inte lika begränsad, om än med den möjliga nackdelen att objektivet är har sämre ljusstyrka.

Citat:
En annan sak som jag undrar över är om vidvinkelobjektiven har halvkass ljusstyrka. Har hört att de är så. Stämmer det? Isåfall så kanske jag borde köpa min kamera med kitobjektiv också, så att jag har något att byta till då de blir mörkt ute?

Tacksam för svar!

Ljusstyrkan beror på vilket objektiv det är, inte vilken typ av objektiv så med andra ord är det du hört skitsnack.
Ska du fota när det är mörkt ute så är det stativ och långa slutartider som gäller, vare sig du använder kitgluggen eller en vidvinkel.
Citera
2008-02-20, 02:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 503
För det första så tycker jag du ska ta 450D om det är de två kamerorna det står mellan.
Vad beträffar objektiv så finns där ett mycket bredare utbud och det är inte allt för sällan som objektiven till Sony får dåliga recessioner pga. bristande prestationer samt höga priser.
Jag är mycket glad att du anser att jag ska ta 450d. Hade i stort sätt redan bestämt mig för den kameran! Gillar vad jag läst om den och dessutom så är nog Canon mer "hemma" på kamerafronten än vad Sony är. Som pysslar med Playstation och allt annat också.

Citat:
Vad beträffar vidvinkelobjektiv så tycker åtminstone jag om att använda sådana.
Jag har ett zoomobjektiv, tycker det ger mer möjligheter än ett fast.
Iom. att det är din första kamera så rekommenderar jag ett zoomobjektiv.
Det är lättare för dig att finna användning för och du är inte lika begränsad, om än med den möjliga nackdelen att objektivet är har sämre ljusstyrka.
Ok, jo dom verkar vara ganska poppulära. Nå, om jag då köper ett vidvinkel så får det bli ett med zoom! Känns förmodligen en aning fängslat att inte kunna zooma.

Citat:
Ljusstyrkan beror på vilket objektiv det är, inte vilken typ av objektiv så med andra ord är det du hört skitsnack.
Ska du fota när det är mörkt ute så är det stativ och långa slutartider som gäller, vare sig du använder kitgluggen eller en vidvinkel.
Ja! Har läst en hel del om det redan ju. Nu kommer jag ihåg det!.. Detta är nog en av de roligaste sakerna med systemkameror. Just att mixtra med slutartiderna då det är mörkt ute eller innomhus! Om man inte använder stativ så blir bilden suddig pga handskakningar i kameran medans bilden "bränns" (vet ej vad det kallas.) in. Visst är det ungefär så?

Tackar för svar!
Citera
2008-02-20, 11:26
Medlem
503s avatar
Citat:
Ok, jo dom verkar vara ganska poppulära. Nå, om jag då köper ett vidvinkel så får det bli ett med zoom! Känns förmodligen en aning fängslat att inte kunna zooma.

Ja, precis.
Sen när du använt den ett tag och kanske märker att du mer eller mindre kör på samma brännvidd hela tiden så kan du ju sälja den och köpa dig en ljusstark och fast vidvinkel om du vill.

Citat:
Ja! Har läst en hel del om det redan ju. Nu kommer jag ihåg det!.. Detta är nog en av de roligaste sakerna med systemkameror. Just att mixtra med slutartiderna då det är mörkt ute eller innomhus! Om man inte använder stativ så blir bilden suddig pga handskakningar i kameran medans bilden "bränns" (vet ej vad det kallas.) in. Visst är det ungefär så?

Tackar för svar!

Ja, men där finns fler faktorer man kan ta in.
Om du är färsk på det hela med fotografering så rekommenderar jag att du (om du inte rdan gjort det) läser Farbror Salads tråd Fototeknisk guide samt diskussion och eventuellt kompleterar med vissa av artiklarna som finns på Fotosidans fotoskola.

Men åter till objektivet;
Finns där några specifika modeller som du funderar på?
Citera
2008-02-20, 12:34
Medlem
Vintervilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag har en Pentax K10D, jag köpte den med ett 14-45mm objektiv.
Precis lagom när man ska fota ungarna inomhus.

OffTopic: 14-45? Det omfånget har jag missat helt på alla objektiv till Pentax, hittar inget på ebay eller google, ska göra en mer utförlig sökning dock. Men vart hittade du det? Vad kostade det?

OnTopic: Vidvinkel är väldigt kul att använda, jag går också i köpartankar på ett som är mer vidvinkel än mitt 18mm kit-objektiv. Men ett 16-45 eller liknande blir nog bra, zoom på objektivet kan verkligen vara skönt att ha om man inte är säker på vad för sorts bilder man vill ta när man går ut genom dörren.

Fundera dock på vilken vidvinkeleffekt du vill uppnå, det blir ju inte direkt fisheyeeffekt med ett 16mm, men det blir ju ganska "vida" bilder.
Citera
2008-02-20, 15:33
Bannlyst
Citat:
Ja, precis.
Sen när du använt den ett tag och kanske märker att du mer eller mindre kör på samma brännvidd hela tiden så kan du ju sälja den och köpa dig en ljusstark och fast vidvinkel om du vill.

Ja, men där finns fler faktorer man kan ta in.
Om du är färsk på det hela med fotografering så rekommenderar jag att du (om du inte rdan gjort det) läser Farbror Salads tråd Fototeknisk guide samt diskussion och eventuellt kompleterar med vissa av artiklarna som finns på Fotosidans fotoskola.

Men åter till objektivet;
Finns där några specifika modeller som du funderar på?
Ska läsa igenom guiden.

Just nu funderar jag på detta objektiv. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232023 Det är i min budget och det är ett Canon objektiv. Har ej kikat på andra objektiv än just Canons egna, vet ju ej vilka andra märken / modeller som passar till 450d.
Citera
2008-02-20, 16:18
Medlem
503s avatar
Citat:
Ska läsa igenom guiden.

Just nu funderar jag på detta objektiv. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232023 Det är i min budget och det är ett Canon objektiv. Har ej kikat på andra objektiv än just Canons egna, vet ju ej vilka andra märken / modeller som passar till 450d.

Okej.
Det objektivet är ju inte så mycket vidvinkel enligt mig.
På småbildsformatet så motsvarar det en 35-52mm, alltså lite mer av en normalzoom skulle man nog kunna säga.

Men det är klart, när jag talar om vidvinkel så tänker jag oftast på det som numer kallas för ultravidvinkel, alltså de som går från ca 10-20mm.

Canon EOS 450D kommer vara kompatibel med samma objektiv som de övriga EOS-modellerna, någonting annat kan jag inte tänka mig.

Vill du ha ett objektiv som ger lite mer vidvinkel för samma summa så spana in Sigma EX 10-20mm.
Har en själv och jag är väldigt nöjd.
Den är rolig att använda men är förvisso inte marknadens allra bästa, men det vägs upp med att den är betydligt billigare än sina jämlikar.
Kan jämföras med Canons 10-22mm som är lite bättre men som kostar nästan dubbelt så mycket.

http://www.cyberphoto.se/?http://www...cle=10-20exdcc
Citera
2008-02-20, 17:07
Medlem
Gravity2s avatar
Citat:
Vill du ha ett objektiv som ger lite mer vidvinkel för samma summa så spana in Sigma EX 10-20mm.
Har en själv och jag är väldigt nöjd.
Den är rolig att använda men är förvisso inte marknadens allra bästa, men det vägs upp med att den är betydligt billigare än sina jämlikar.
Kan jämföras med Canons 10-22mm som är lite bättre men som kostar nästan dubbelt så mycket.

http://www.cyberphoto.se/?http://www...cle=10-20exdcc
Äger även jag ett sådant, otroligt kul objektiv.
Som sagt så är det inte otroligt skarpt, men jäkligt trevligt för pengarna. Jag kände att det blev klart roligare att fota igen efter att ha köpt det. Lite synd att det är rätt ljussvagt, men oftast så fotar man väl med det i dagsljus ändå. Rekommenderas av mig iaf

EDIT:
Räkna inte ut Sony'n än, jag har en Sony A100 som jag är sjukt nöjd med (Även om jag vill byta upp mig till en A700 när jag får pengar). Klart bättre grepp än på Canon'en iaf, har man lite större händer och kan tänka sig att bryta normen så bör man tänka efter
Citera
2008-02-21, 17:48
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintervila
OffTopic: 14-45? Det omfånget har jag missat helt på alla objektiv till Pentax, hittar inget på ebay eller google, ska göra en mer utförlig sökning dock. Men vart hittade du det? Vad kostade det?

Jag skrev fel, det är ett 16-45mm F4 ED AL.
Pentax K10D har en brännvidsförlängning på 1,5 gånger, så det motsvarar 24-68mm på en analog kamera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in