Citat:

Ursprungligen postat av dosigo

Jag ska snart inhandla en eos 450d eller en sony a300! Det blir första gången jag har en helt egen digital systemkamera! 

Känns väldigt roligt, jag har alltid gillat fotografering!
Till min kamera så vill jag gärna ha ett vidvinkelobjektiv! Har hört att man får bredare bilder och att det är ett roligt objektiv att använda. Jag Har vart inne på cyberphoto.se och kollat lite. Där ser jag att dom har både vidvinkel och vidvinkelzoom.. Men vilket bör jag välja, med zoom eller utan? 

För det första så tycker jag du ska ta 450D om det är de två kamerorna det står mellan.
Vad beträffar objektiv så finns där ett mycket bredare utbud och det är inte allt för sällan som objektiven till Sony får dåliga recessioner pga. bristande prestationer samt höga priser. 
Vad beträffar vidvinkelobjektiv så tycker åtminstone jag om att använda sådana.
Jag har ett zoomobjektiv, tycker det ger mer möjligheter än ett fast.
Iom. att det är din första kamera så rekommenderar jag ett zoomobjektiv.
Det är lättare för dig att finna användning för och du är inte lika begränsad, om än med den möjliga nackdelen att objektivet är har sämre ljusstyrka. 
	Citat:

Ursprungligen postat av dosigo

En annan sak som jag undrar över är om vidvinkelobjektiven har halvkass ljusstyrka. Har hört att de är så. Stämmer det? Isåfall så kanske jag borde köpa min kamera med kitobjektiv också, så att jag har något att byta till då de blir mörkt ute?
Tacksam för svar! 

Ljusstyrkan beror på vilket objektiv det är, inte vilken typ av objektiv så med andra ord är det du hört skitsnack.
Ska du fota när det är mörkt ute så är det stativ och långa slutartider som gäller, vare sig du använder kitgluggen eller en vidvinkel.