2008-02-19, 19:26
Medlem
Skivförsäljningen går ner samtidigt som spelförsäljningen går upp, se länk: http://www.aftonbladet.se/nojesliv/r...icle1871743.ab
Skulle det kunna vara så att skivförsäljningen gått ner iom att de som är födda mellan 1970 - 1979 vilka är musikförsäljningens ryggrad bytt media av underhållning. Sen så spelar det roll att vi är småbarnföräldrar och då lägger man pengar på annat. Jag har gått ifrån att köpa musikskivor till att köpa barnfilmer. Sen så blir det ju en och annan krona på leksaker samt andra saker som min grabb måste ha.

Men det skall ju tilläggas att skivor köper jag ju, men då är det bara av artister / grupper som producerar kvalitetsmusik. Det är ju dock inte ofta man stöter på en skiva som är producerad 2007 / 2008 där jag kan säga att mer än hälften av låtarna är håller låt oss säga betyg 3+.

Nå vad säger ni?
Citera
2008-02-19, 20:04
Medlem
Bossiemans avatar
Tror mer på att det handlar om föråldrad teknik. Skivbolagen säljer i formatet CD, ett gammalt format från 1984 och som borde ha ersatts för länge sedan.
Att köpa en ljudbok med 16 fysiska skivor och där varje skiva innehåller 74 minuters tal kan ersättas med ett endaste minneskort på 512MB.
Vem idag 2008 släppar runt på CD-skivor?!?

De är så långt efter i den tekniska utvecklingen att det är klart det får resultat på försäljningen.
Citera
2008-02-19, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Tror mer på att det handlar om föråldrad teknik. Skivbolagen säljer i formatet CD, ett gammalt format från 1984 och som borde ha ersatts för länge sedan.
Att köpa en ljudbok med 16 fysiska skivor och där varje skiva innehåller 74 minuters tal kan ersättas med ett endaste minneskort på 512MB.
Vem idag 2008 släppar runt på CD-skivor?!?

De är så långt efter i den tekniska utvecklingen att det är klart det får resultat på försäljningen.

Det har du alldeles rätt i. Jag tycker som dig att de har missat den tekniska utvecklingen totalt. Snacka med ett par yngre killar / tjejer vad de helst skulle lägga pengarna på, musik vs spel? Svaret vore enkelt, de skulle lägga pengarna på ett spel.

Om man köper ett spel för låt oss säga 300:- samt musik för 300:-, var får man mest mervärde?

Spelbranschen klagar lagom lite gällande nerladdning för att göra aktieägarna samt spelutvecklarna glada. Sen så vet ju spelbranschen att piratkopiering är bra för dem iom gratis reklam. Prisläget för spel är ju också helt perfekt iom den produkt man får för pengarna.

Att skivbranchen är i kris består inte av att alla enligt dem laddar ner musik. Problemet för skivbranchen är så mycket större och komplext än så. Sen hur skivbranchen skall lösa krisen har jag tyvärr inget svar på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in