2008-02-19, 18:31
Medlem
PGriffins avatar
Jag har ett mycket konstigt problem hemma hos mig. Ingen av mina datorer kommer in på Avanzas hemsida. Alla andra hemsidor fungerar.

Enligt Avanza finns det inget fel hos dem. Vad kan detta bero på? Använder Windows brandvägg, men eftersom problemet finns på på de andra datorerna också bord det vara routern?

Hoppas på snabb hjälp!

Lägger till att det har fungerat utan problem fram till för några dagar sen. Samma sak i IE och FF. Efter att sidan försökt connecta i ca 1 minut står det: Anslutningen till servern återställdes under hämtningen av sidan.

Snälla säg att någon vet! Detta är skit jobbigt!
Senast redigerad av PGriffin 2008-02-19 kl. 18:40.
Citera
2008-02-19, 19:03
Medlem
PGriffins avatar
Nu har jag kopplat väck så mycket jag kan och ligger direkt på linan utan någonting i vägen. Utan något possitivt resultat. Verkar konstigt nog som att problemet ligger hos min leverantör. Mycket märkligt..
Citera
2008-02-19, 19:22
Medlem
927s avatar
testa om den här sidan funkar
https://www.avanza.se/aza/login/login.jsp

öppna cmd, skriv tracert www.anvanza.se >enter
(jag får en hel del timeout så jag vet inte hur meningsfullt testet är)
Citera
2008-02-19, 20:14
Medlem
PGriffins avatar
Jag har gjort det testet. Kommit fram till att det ligger något mellan mitt modem och min leverantör. Måste vara något tosigt med modemet. Funkar för mina vänner med samma leverantör.

Något av det konstigaste jag varit med om. Gäller endast den sidan, funkade felfritt i fredags.
Citera
2008-02-19, 21:20
Medlem
ta reda på den IP-adress som hör till www.avanza.se och se om det går bättre att nå den. Du ser IP-adressen när du kör t.ex. tracert. IP-adressen ska fungera lika bra att använda i IE eller FF.

Fungerar IP-adressen är det troligen ett DNS-problem och försvinner inom en dag eller två.
Citera
2008-02-19, 21:23
Medlem
nollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olpa
ta reda på den IP-adress som hör till www.avanza.se och se om det går bättre att nå den. Du ser IP-adressen när du kör t.ex. tracert. IP-adressen ska fungera lika bra att använda i IE eller FF.

Fungerar IP-adressen är det troligen ett DNS-problem och försvinner inom en dag eller två.
Snor tråden lite...har problem på eget håll.

Det här med DNS-problem som försvinner inom en dag. Hur funkar det egentligen? Är det inte någon cache man kan rensa manuellt?
Citera
2008-02-19, 21:23
Medlem
PGriffins avatar
Avanza går inte att pinga. Den timar bara ut. Dock hamnar pingern på secure.avanza.se istället för www.avanza.se (som jag skriver) när jag pingar. Och den får även ett IP.

Men varken sidan eller IPt går att nå. Problemet har funnits sen i fredags.

Även min kompis som kommer in på sidan i webbläsaren kan inte pinga. Utan timas också ut.
Citera
2008-02-19, 22:06
Medlem
PGriffins avatar
Pappa hade för sig att modemet skulle stå en stund för att rensas riktigt. Har nu stått i 35 minuter men utan resultat. Får ringa till leverantören (OKTV) imorgon. Hoppas på lycka!
Citera
2008-02-19, 22:06
Medlem
927s avatar
jag får timeout på hopp 2 och from hopp 7
Citera
2008-02-20, 17:23
Medlem
PGriffins avatar
Om någon är nyfiken så är nu är felkällan hittad. Iallafall nästan. Felet ligger inte hos mig iallafall. Synd jag inte visste det igår. Då hade jag spenderat kvällen på ett helt annat sätt

Pappa ringde till leverantören. Innan han hunnit säga Avanza sa dem det. Så problemet var redan känt. Det uppenbarar sig i vissa delar av nätet i kommunen. Men felet låg inte hos dem. Och inte hos överleverantören. Och inte heller hos den sista överleverantören (Telia).

Nu försöker de hitta felet. Hoppas det går undan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in