2008-02-21, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Jernkrok
Du menar alltså att arbetsgivare alltid väljer mannen framför kvinnan oavsett kompetens? (Jag ser att det är det du skriver, men jag hoppas vid min Gud att du glömde skriva dit något ord)
Hur förklarar du förekomsten av kvinnliga styrelseordförande, partiledare, chefer etc med det påståendet?
Bara två riksdagspartier av sex möjliga har en kvinna, trots att det är 50% kvinnor i Sverige.

Sen finns det väl mer stora chefer som heter Göran än vad det finns stora kvinnliga chefer?
Senast redigerad av vTrill 2008-02-21 kl. 20:24. Anledning: Glömde bort det faktum att Sossarna har bytt partiledare...
2008-02-21, 20:16
Medlem
Kreutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vTrill
Nej inte för tillfället, jag kommer dock att besvara ditt inlägg imorrn.

Så bra. Jag ser fram mot ditt svar med förhoppningen att du då skall få med lite saklighet. Du började bra i tråden, men sedan har det gått utför.
2008-02-21, 20:55
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Bara två riksdagspartier av sex möjliga har en kvinna, trots att det är 50% kvinnor i Sverige.

Sen finns det väl mer stora chefer som heter Göran än vad det finns stora kvinnliga chefer?

Edit vill inte bli bannad..
Du är äcklig det räcker så.
2008-02-21, 21:01
Medlem
Geccko:
Genom att anklaga mig för att vara en vidrig lebbfitta och för att vara en hora som fått för lite kuk så visar du bara hur dum du är.
Senast redigerad av vTrill 2008-02-21 kl. 21:04.
2008-02-21, 21:05
Medlem
Rasputins peniss avatar
Jämställdhet?

Citat:

I Stockholm Stad ser det ut så här:

Majoritetens borgarråd och deras ansvarsområden:

Med början övre raden på bilden, från vänster till höger:

* Finansborgarråd - Kristina Axén Olin (m)
* Socialborgarråd – Ulf Kristersson (m)
* Bostads- och Integrationsborgarråd – Kristina Alvendal (m)
* Stadsbyggnads- och Trafikborgarråd - Mikael Söderlund (m)
* Skolborgarråd – Lotta Edholm (fp)
* Miljö- och Fastighetsborgarråd - Ulla Hamilton (m)
* Kultur- och idrottsborgarråd – Madeleine Sjöstedt (fp)
* Äldreborgarråd – Ewa Samuelsson (kd)

Läs den nya majoritetens politiska plattform
Oppostionsborgarråd

Från vänster till höger, efter den blå rutan:

* Roger Mogert (s)
* Carin Jämtin (s)
* Ann-Margarethe Livh (v)
* Yvonne Ruwaida (mp)

Gruppledare

Nedre raden längst till höger:

* Per Ankersjö (c)

Ojämställt!? Eller??? Kanske en massa sociala män?

No Zappa quote
2008-02-21, 21:16
Medlem
Att du förnekar den patriarkalastrukturen genom att hitta ETT exempel där det inte är så är ju knappast särskilt övertygande. Om vi feminister skulle hitta ETT exempel och sen påstå att det fanns en patriarkalstruktur skulle vi inte heller vara särskilt trovärdiga.
2008-02-21, 21:21
Medlem
Rasputins peniss avatar
Citat:
Att du förnekar den patriarkalastrukturen genom att hitta ETT exempel där det inte är så är ju knappast särskilt övertygande. Om vi feminister skulle hitta ETT exempel och sen påstå att det fanns en patriarkalstruktur skulle vi inte heller vara särskilt trovärdiga.

Då är alltså ditt exempel längre upp helt värdelöst? Fine!

No Zappa quote
2008-02-21, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasputins penis
Då är alltså ditt exempel längre upp helt värdelöst? Fine!
Den där jag visade på att gruppen kvinnor får sämre lön än män?
Nej, det är inte ett exempel utan ALLA exempel.
2008-02-21, 21:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rasputins penis
I Stockholm Stad ser det ut så här:

Majoritetens borgarråd och deras ansvarsområden:

Med början övre raden på bilden, från vänster till höger:

* Finansborgarråd - Kristina Axén Olin (m)
* Socialborgarråd – Ulf Kristersson (m)
* Bostads- och Integrationsborgarråd – Kristina Alvendal (m)
* Stadsbyggnads- och Trafikborgarråd - Mikael Söderlund (m)
* Skolborgarråd – Lotta Edholm (fp)
* Miljö- och Fastighetsborgarråd - Ulla Hamilton (m)
* Kultur- och idrottsborgarråd – Madeleine Sjöstedt (fp)
* Äldreborgarråd – Ewa Samuelsson (kd)

Läs den nya majoritetens politiska plattform
Oppostionsborgarråd

Från vänster till höger, efter den blå rutan:

* Roger Mogert (s)
* Carin Jämtin (s)
* Ann-Margarethe Livh (v)
* Yvonne Ruwaida (mp)

Gruppledare

Nedre raden längst till höger:

* Per Ankersjö (c)

Ojämställt!? Eller??? Kanske en massa sociala män?

No Zappa quote

Poängen är väl att lokala kommunalorgan inte har så mycket makt, när kvinnorna flyttar in flyttar makten någon annanstans,det är samma med många yrken, ökar andelen kvinnor förlorar yrket i både i allmän status och i lön, präster inom svenska kyrkan kan man ta som exempel.
Där makten verkligen finns i börsbolagets styrelser är andelen kvinnor väldigt låg det är väldigt svårt att förneka.
Sedan tycker jag det är på det privata området, inom familjer och i vid parbildning mycket arkaiska könsstrukturer fortlever. Jag skulle önska att jämnställdehetsasrbetet skulle fokuseras på detta istället för på samhällets toppositioner. Ett slipspack är ändå ett slipspack vare sig packet är utrustad med penis eller vagina.
2008-02-21, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArneArneArneArn
Sedan tycker jag det är på det privata området, inom familjer och i vid parbildning mycket arkaiska könsstrukturer fortlever. Jag skulle önska att jämnställdehetsasrbetet skulle fokuseras på detta istället för på samhällets toppositioner. Ett slipspack är ändå ett slipspack vare sig packet är utrustad med penis eller vagina.
Jag tror att dessa är avspeglingar av varandra, förändrar vi det ena förändras det andra.
2008-02-21, 21:55
Medlem
Rasputins peniss avatar
Maktstruktuuuuureer!

Citat:
Ursprungligen postat av ArneArneArneArn
Poängen är väl att lokala kommunalorgan inte har så mycket makt, när kvinnorna flyttar in flyttar makten någon annanstans,det är samma med många yrken, ökar andelen kvinnor förlorar yrket i både i allmän status och i lön, präster inom svenska kyrkan kan man ta som exempel.
Där makten verkligen finns i börsbolagets styrelser är andelen kvinnor väldigt låg det är väldigt svårt att förneka.

Håller i stort sett med! Varför status och lön sjunker inom områden där kvinnorepresentationen ökar kan man ha teorier om.

Att män (pappor!)har problem inom områden där kvinnor (mammor!) traditionellt har makten är lika okontroversiellt.

Det finns en hel del att göra på bägge kanter!

No Zappa quote
2008-02-21, 22:01
Medlem
Juujuus avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Juujuu
Vi kommer aldrig att uppnå jämställdhet genom att förtrycka det andra könet eller rasen. Det gör mig deprimerad av att se hur vissa företag skryter över hur deras personal består utav lika många kvinnor som män. På resan till den här "jämställdheten" har de garanterat diskriminerat personer mer lämpande för tjänsten bara för att dessa personer råkar tillhöra fel kön.

Jämställdhet har ingeting med kön eller raser att göra. Pratar vi om jämställdhet måste vi se på individen i sig. Du ska inte kunna få ett jobb bara för att du är en man/kvinna samtidigt som du ej ska bli nekad ett jobb bara för att du är en man/kvinna.

Först när vi har lärt oss att se förbi kön, ras, ursprung .e.t.c så har vi uppnått jämställdhet. Varken före eller efter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in