2008-02-21, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergadler
Seriöst, hur många män tror du har den åsikten?
Eftersom jag är queerfeminist bryr jag mig inte om vilket kön som har en viss åsikt ställer jag snarare frågan
"Hur många invånare tror du har den åsikten?"

Där skulle jag svara att det är allt för många, Bara Bröst aktionerna är det senaste exemplet på att kvinnor ska ansvara för att män inte blir kåta.
2008-02-21, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vTrill
Eftersom jag är queerfeminist bryr jag mig inte om vilket kön som har en viss åsikt ställer jag snarare frågan

Där skulle jag svara att det är allt för många, Bara Bröst aktionerna är det senaste exemplet på att kvinnor ska ansvara för att män inte blir kåta.

Tyckte först det stod hur många invandrare tror du har den åsikten.

Alla har väl rätt att bli kåta? Eller menar du att när män ser ett par bara bröst i badhuset tar instinkterna över och de överfaller kvinnan utan att blinka? Och du undrar varför män blir upprörda av feminism.
2008-02-21, 18:40
Medlem
Herr Jernkroks avatar
Citat:

Hejsan, här kommer några frågor från en öppen sexist (jag anser att det finns grundläggande mentala och fysiska skillnader mellan könen, utan att se ner på någon av dem som sämre).
Jag vill bara veta hur du som feminist resonerar i dessa frågor.

Du nämnde tidigare att kvotering var ett bra sätt att lösa det påstådda förtrycket.
Är inte det sexism i sig? Jag menar, om det finns 5 st män och 4 st kvinnor på en arbetsplats som ska anställa någon. En man och en kvinna söker posten, då får kvinnan jobbet p.g.a. kvotering. Är inte det sexistiskt?
Mannen fick inte jobbet just för att han var man och kvinnan fick den just för att hon var kvinna.
Vad händer om den ena parten är bättre kvalificerad än den andra men den sämre får jobbet enbart p.g.a. kvotering?
Är du för kvotering åt båda hållen?

Har inte en arbetsgivare vetorätt att bestämma vem han/hon anställer?
Varför har han/hon inte det?
Varför får den som ska ta arbetet större rättigheter än arbetsgivaren (den som söker arbetet väljer vilket arbete den söker, arbetsgivaren fick inte välja vem den anställer)?
2008-02-21, 19:13
Medlem
Citat:
Tyckte först det stod hur många invandrare tror du har den åsikten.

Alla har väl rätt att bli kåta? Eller menar du att när män ser ett par bara bröst i badhuset tar instinkterna över och de överfaller kvinnan utan att blinka? Och du undrar varför män blir upprörda av feminism.
Jag bryr mig inte om att folk blir kåta, men det är inte kvinnor som ska ta ansvar (genom att ha behå) för att män inte ska bli kåta.

Herr Jernkrok:
Anledningen till att jag är för kvotering är för att jag tror att man uppnår en anställning av kompetens genom att göra detta eftersom företaget annars bara skulle anställt mannen oavsett dennes kompetens. Egentligen är jag emot det men jag anser att det behövs radikala åtgärder för att motverka den nuvarande könsmaktsordningen.
Förlåt om jag använder många termer som "nybörjare" inte vet vad det betyder men ni får gärna fråga mig om det är någon term ni undrar angående.
2008-02-21, 19:22
Medlem
Juujuus avatar
Feminism och jämställdhet är inte samma sak.
2008-02-21, 19:30
Medlem
Citat:

Förlåt om jag använder många termer som "nybörjare" inte vet vad det betyder men ni får gärna fråga mig om det är någon term ni undrar angående.

Härskarteknik! Härskarteknik!
2008-02-21, 19:52
Medlem
Kreutzs avatar
Citat:
I ditt förrförra inlägg hävdar du ju i princip att det förtryck som jag påstod fanns inte fanns, eftersom det var en kvinna som utövade det förtrycket. Jag anser dock att en kvinna också kan vara en del av det patriarkala strukturerna.

Det där var nog ett av de mest förvirrade och också lögnaktiga inlägg som jag någonsin har läst. Det pinsamma är att alla kan läsa exakt vad jag har skrivit och att det inte alls stämmer med dina påståenden. Fattar du inte det?

Jag pekade mycket riktigt på att kvinnor också kan diskriminera som ett bemötande av DITT påstående att endast män diskriminerade. Läs för jösse namn vad du skriver själv!

Däremot delar jag inte din åsikt att kvinnor endast deltar i att utöva vad du kallar för "patriakaliska strukturer". Kvinnor - läs feminister - hänger sig mycket aktivt åt att försöka - inte helt utan framgång - skapa ett matriakat. Inte mig emot, men var åtminstone ärliga med ert uppsåt och tål kritik utan att ständigt hänfalla till lögner och personangrepp iställt för saklig diskussion.
2008-02-21, 19:52
Medlem
Citat:
Härskarteknik! Härskarteknik!
Med tanke på att jag skrev nybörjare inom citationstecken så hoppades jag kunna undvika detta, nåja.
2008-02-21, 19:54
Medlem
Kreutzs avatar
Citat:
Med tanke på att jag skrev nybörjare inom citationstecken så hoppades jag kunna undvika detta, nåja.

Mår du bra?
2008-02-21, 20:05
Medlem
Herr Jernkroks avatar
Citat:
Jag bryr mig inte om att folk blir kåta, men det är inte kvinnor som ska ta ansvar (genom att ha behå) för att män inte ska bli kåta.

Herr Jernkrok:
Anledningen till att jag är för kvotering är för att jag tror att man uppnår en anställning av kompetens genom att göra detta eftersom företaget annars bara skulle anställt mannen oavsett dennes kompetens. Egentligen är jag emot det men jag anser att det behövs radikala åtgärder för att motverka den nuvarande könsmaktsordningen.

Du menar alltså att arbetsgivare alltid väljer mannen framför kvinnan oavsett kompetens? (Jag ser att det är det du skriver, men jag hoppas vid min Gud att du glömde skriva dit något ord)
Hur förklarar du förekomsten av kvinnliga styrelseordförande, partiledare, chefer etc med det påståendet?
2008-02-21, 20:05
Medlem
Nej inte för tillfället, jag kommer dock att besvara ditt inlägg imorrn.
2008-02-21, 20:09
Medlem
Rasputins peniss avatar
1,7%

Citat:
Det där resonemanget brister ju i och med att jag anser att det är patriarkalet som får kvinnor att arbeta på låglönearbetsplatser , bl.a eftersom att män inte anställer kvinnor eftersom man inte vågar ta risken att de blir gravida. Alltså är det fortfarande 17% vi bör ta hänsyn till.

Sen undrar jag hur du fick fram siffran 2%?
Efter att jag läste rapporten så känns den lösryckt.

http://www.meyersson.com/publications.html

Här har du lite material att gå igenom. Detta har varit uppe otaliga gånger utan att belackarna lyckats vederlägga undersökningarna.

Fast man vet väl aldrig; har man med postmodernister att göra kan vad som helst vara möjligt

No Zappa quote

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in