Citat:
Ursprungligen postat av vTrill
Eftersom jag är queerfeminist bryr jag mig inte om vilket kön som har en viss åsikt ställer jag snarare frågan
"Hur många invånare tror du har den åsikten?"
Där skulle jag svara att det är allt för många, Bara Bröst aktionerna är det senaste exemplet på att kvinnor ska ansvara för att män inte blir kåta.
Hejsan, här kommer några frågor från en öppen sexist (jag anser att det finns grundläggande mentala och fysiska skillnader mellan könen, utan att se ner på någon av dem som sämre).
Jag vill bara veta hur du som feminist resonerar i dessa frågor.
Du nämnde tidigare att kvotering var ett bra sätt att lösa det påstådda förtrycket.
Är inte det sexism i sig? Jag menar, om det finns 5 st män och 4 st kvinnor på en arbetsplats som ska anställa någon. En man och en kvinna söker posten, då får kvinnan jobbet p.g.a. kvotering. Är inte det sexistiskt?
Mannen fick inte jobbet just för att han var man och kvinnan fick den just för att hon var kvinna.
Vad händer om den ena parten är bättre kvalificerad än den andra men den sämre får jobbet enbart p.g.a. kvotering?
Är du för kvotering åt båda hållen?
Har inte en arbetsgivare vetorätt att bestämma vem han/hon anställer?
Varför har han/hon inte det?
Varför får den som ska ta arbetet större rättigheter än arbetsgivaren (den som söker arbetet väljer vilket arbete den söker, arbetsgivaren fick inte välja vem den anställer)?