Citat:
Ursprungligen postat av vTrill
En kvinna med exakt samma arbetsuppgift som en man får lika mycket lön, det kan väl stämma.
Dock:
Arbetsplatsen kvinnor jobbar på har dock mindre i genomsnittslön och dessutom har kvinnor svårare att bli chefer, alltså stämmer 17%.
Snälla vTrill. Du förstår väl att du svamlar?! Jag vet att du kan bättre.
Sluta med tjatet om diskriminerande löneskillnader. De existerar knappast. Var mer saklig. Peka på varför kvinnor väljer bort de mer välavlönade jobben. Eller - om du hellre vill - varför män väljer bort kvinnor för dessa jobb. Du talar gärna om att det är männens fel. Men kan det vara så att kvinnor drivs av lättja? Ett välavlönat jobb kräver i regel en stor arbetsinsats och att man försakar andra värden i livet. 12 -15 timmars arbetsdag ger inte så mycket tid över för att träffa vänninorna och gråta ut över de elaka männen.
Jag vet inte i vilka kretsar du umgås vTrill. Men de flesta kvinnor som jag känner är intelligenta, begåvade, självständiga och i regel framgångsrika inom sina respektive karriärer. De gillar inte att bli sedda som offer och väljer att inte bortförklara sina eventuella tillkortakommanden genom att skylla på de elaka männen.
Men liksom männen har många av dessa kvinnor valt karriär framför familj. Och ett par saker kan vi inte ändra på och det är att kvinnors biologiska klocka tickar annorlunda än för oss män samt att det endast är kvinnor som kan föda barn. Min bekanskapskrets befinner sig i ålderskategorin 35-40 år. Kvinnornas produktiva ålder är snart över medan vi män i praktiken är produktiva hela vårt liv. Detta är nog en bidragande orsak till att kvinnor väljer andra yrken än män. Är det männens fel att biologin har ordnats på ett sådant sätt?
Nu kommer du säkert att säga att det är fel på samhället eftersom man inte kan kombinera familj och karriär. Visst, drivs man av någon form av idealism så kan man ju tycka på det sättet. Men fråga dig själv; Om du hade ett företag där du kämpade med att få ihop lönsamheten och att klara det höga skattetrycket vi har i Sverige, skulle du då betala en hög lön till den som inte ger allt för jobbet och ditt företag? Svarar du ja på denna fråga så vet jag att du inte talar sanning alternativt att du aldrig har prövat livet som egen företagare och därför möjligen har en verklighetsfrämmande världsbild. Om så är fallet rekommenderar jag dig att starta ett företag och att du sedan återkommer till diskussionen. Jag lovar att du kommer att ändra många av dina uppfattningar.