2008-02-29, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enity
Jag pratar om dom som vill göra något åt kvinnors nackdelar men inte strävar efter att förstöra deras fördelar som t.ex slippa värnplikt, att dom har kvinnojourer och så vidare.
En bra lösning vore att ha värnplikt för båda könen och tvinga in 50% kvinnor i lumpen oavsett om dom vill eller inte.
Könsneutral mönstringsplikt är i högsta grad aktuell, se till exempel DN Debatt 25/2.
Före 1980 var det inte ens tillåtet för kvinnor att göra värnplikt.
Var det försvarsmakten som bjöd in dem, eller var det kvinnorna som såg till att komma in?
2008-02-29, 23:43
Medlem
Jag har nästan bara sett feminister som anser att värnplikten ska bli könsneutral, men det är väl antagligen bara för att jag umgås i fel kretsar eller någonting. Har Pär Ström eller någon annan antifeminist skrivit någon artikel om detta?

Citat:
Ursprungligen postat av Taiga

Det är väl snarare i så fall ni som bör starta eget.
Jag anspelade på din idiotiska kommentar som du skrev förut.

Citat:
Ursprungligen postat av IngenFantasi123
PATRIARKPATRIARKPATRIARKPATRIARAAARARAK!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Patriark_%28kyrkligt_%C3%A4mbete%29
2008-02-29, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vTrill
http://sv.wikipedia.org/wiki/Patriark_%28kyrkligt_%C3%A4mbete%29

En patriark är en ledare av ett patriarkat. Vad menar du med din länk?
2008-02-29, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av young_george
En patriark är en ledare av ett patriarkat. Vad menar du med din länk?
Jag tror inte att det finns en patriark som styr det nuvarande patriarkatet, det är lite för konspiratoriskt för att jag ska tro på det. Nu är vi off topic hur som helst.
2008-02-29, 23:55
Medlem
Dogrusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silly_me
Könsneutral mönstringsplikt är i högsta grad aktuell, se till exempel DN Debatt 25/2.
Före 1980 var det inte ens tillåtet för kvinnor att göra värnplikt.
Var det försvarsmakten som bjöd in dem, eller var det kvinnorna som såg till att komma in?

Schyman blev förbannat skitnödig, i sitt eget program (TV 8), då von Sydow, helt oväntat, nämnde att det var aktuellt med jämställd värnplikt på agendan, så slutsatsen blir därför att...
2008-02-29, 23:57
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Jag tror inte att det finns en patriark som styr det nuvarande patriarkatet, det är lite för konspiratoriskt för att jag ska tro på det. Nu är vi off topic hur som helst.

Tja de flesta feminister man har mött anser ju så här. Wikipedia sammanfattade det så här snyggt som man hör de flesta feminister hävda, så jag tar och qoutar från wikin.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Patriarkat_%28feminism%29

Citat:
Patriarkat är i viss genusforskning och i vissa feministiska inriktingar (framför allt radikalfeministisk teori) ett system som ger män makt på kvinnors bekostnad. I mer preciserad betydelse kan det handla om vissa män, framför allt fäder och/eller äldre män. Exakt vad patriarkatet innebär skiljer sig åt mellan olika tankeskolor. Se även könsmaktsordning.

Begreppet har kritiserats i intersektionaliteten.
2008-02-29, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogrust
Schyman blev förbannat skitnödig, i sitt eget program (TV 8), då von Sydow, helt oväntat, nämnde att det var aktuellt med jämställd värnplikt på agendan, så slutsatsen blir därför att...
...att Schyman är för en lag som gäller enbart män och inte kvinnor?
Jaja, inte vet jag vad jag kan göra mer än att inte rösta på Fi. Eller titta på henne i TV8..
2008-02-29, 23:58
Medlem
Citat:

Feminsmens grundläggande tanke är ju att alla män styr och upprätthåller patriarkatet. Så i den meningen är vi ju alla patriarker.

Edit: såg inte att Empress hade svarat, hänvisar till hennes svar istället.
2008-03-01, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Tja de flesta feminister man har mött anser ju så här. Wikipedia sammanfattade det så här snyggt som man hör de flesta feminister hävda, så jag tar och qoutar från wikin.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Patriarkat_%28feminism%29
Jag har aldrig förnekat att det finns ett patriarkat, men att det skulle finnas en Imperial Wizard som styr patriarkatet tror jag inte på.

Jag var ironisk förut och kan ha missuppfattas, vi är iaf ot nu.
2008-03-01, 00:55
Medlem
Kreutzs avatar
Citat:
En kvinna med exakt samma arbetsuppgift som en man får lika mycket lön, det kan väl stämma.
Dock:
Arbetsplatsen kvinnor jobbar på har dock mindre i genomsnittslön och dessutom har kvinnor svårare att bli chefer, alltså stämmer 17%.

Snälla vTrill. Du förstår väl att du svamlar?! Jag vet att du kan bättre.

Sluta med tjatet om diskriminerande löneskillnader. De existerar knappast. Var mer saklig. Peka på varför kvinnor väljer bort de mer välavlönade jobben. Eller - om du hellre vill - varför män väljer bort kvinnor för dessa jobb. Du talar gärna om att det är männens fel. Men kan det vara så att kvinnor drivs av lättja? Ett välavlönat jobb kräver i regel en stor arbetsinsats och att man försakar andra värden i livet. 12 -15 timmars arbetsdag ger inte så mycket tid över för att träffa vänninorna och gråta ut över de elaka männen.

Jag vet inte i vilka kretsar du umgås vTrill. Men de flesta kvinnor som jag känner är intelligenta, begåvade, självständiga och i regel framgångsrika inom sina respektive karriärer. De gillar inte att bli sedda som offer och väljer att inte bortförklara sina eventuella tillkortakommanden genom att skylla på de elaka männen.

Men liksom männen har många av dessa kvinnor valt karriär framför familj. Och ett par saker kan vi inte ändra på och det är att kvinnors biologiska klocka tickar annorlunda än för oss män samt att det endast är kvinnor som kan föda barn. Min bekanskapskrets befinner sig i ålderskategorin 35-40 år. Kvinnornas produktiva ålder är snart över medan vi män i praktiken är produktiva hela vårt liv. Detta är nog en bidragande orsak till att kvinnor väljer andra yrken än män. Är det männens fel att biologin har ordnats på ett sådant sätt?

Nu kommer du säkert att säga att det är fel på samhället eftersom man inte kan kombinera familj och karriär. Visst, drivs man av någon form av idealism så kan man ju tycka på det sättet. Men fråga dig själv; Om du hade ett företag där du kämpade med att få ihop lönsamheten och att klara det höga skattetrycket vi har i Sverige, skulle du då betala en hög lön till den som inte ger allt för jobbet och ditt företag? Svarar du ja på denna fråga så vet jag att du inte talar sanning alternativt att du aldrig har prövat livet som egen företagare och därför möjligen har en verklighetsfrämmande världsbild. Om så är fallet rekommenderar jag dig att starta ett företag och att du sedan återkommer till diskussionen. Jag lovar att du kommer att ändra många av dina uppfattningar.
Senast redigerad av Kreutz 2008-03-01 kl. 01:05.
2008-03-01, 01:29
Medlem
Kvinnor har mer betalt per timme arbetad, så att alla dessa förslag om att beskatta män mer överhuvudtaget kommer upp är ju störtlöjligt. Men nånting måste ju tanterna göra på sin fritid, nuförtiden är det ju billigare att köpa kläderna från taiwan än att sticka dem själv.
2008-03-01, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kreutz
Men kan det vara så att kvinnor drivs av lättja? Ett välavlönat jobb kräver i regel en stor arbetsinsats och att man försakar andra värden i livet. 12 -15 timmars arbetsdag ger inte så mycket tid över för att träffa vänninorna och gråta ut över de elaka männen.
Ja, det är nog lättja som driver kvinnorna att arbeta skift i vården för usla löner. Eller?
Jag vet inte hur du inbillar dig att det är att vara undersköterska eller personlig assistent eller att arbeta inom hemtjänsten, men jag tror inte att det är en höjdare för någon som inte vill göra en "stor arbetsinsats".
Jag gör inte anspråk på att veta vad det är som driver dem, själv har jag valt en annan inriktning.
Men det kanske verkligen är ett kall? Och i så fall, varför betala dem över huvud taget?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in