Citat:
Ursprungligen postat av vTrill
Sexisterna härinne på forumet ser ju inte ens den patriarkala strukturen. Om du tycker att jag klagar utan att lägga fram lösningar så anser jag att kvotering är en formidabel lösning.
Var du sarkastisk mot mig eller är det bara jag som feltolkar?
Visserligen tillhör jag den ironiska generationen, men sarkasmer vore mig helt främmande i så här allvarliga frågor.
Jag vill verka för ett så jämställt samhälle som möjligt och anser personligen att en bra början är att vara så påläst som möjligt. Ett sätt (det tråkiga och långsamma) är att gräva ner sig i fakta och ett annat är att hämta kunskap från personer som är pålästa. Du tycks sitta inne med kunskap om förtryck och ojämställdhet, vilket ju också är anledningen till att du postar här, så mina frågor borde vara lätta att besvara.
Ska jag tolka ditt svar (eller brist därpå) att förtrycket och ojämställdheten som du för fram i dina inlägg i allt väsentligt kan sammanfattas med de två punkterna (och att Sverige idag i övrigt är jämställt)?
1. Oskäliga löneskillnader på 7%
2. Kvinnor får inte välja vilka yrken som helst
Frågan ställd på ett annat sätt:
Kan du lista de 5 allvarligaste uttrycken för förtryck och ojämställdhet mot kvinnor (Sverige, Nutid), det verkar finnas en hel del "sexister" på det här forumet som skulle behöva få verkligheten skriven på näsan?