2005-04-26, 14:58
Medlem
284366s avatar
Hur mycket kostar det?
Ingenting. Bara fjantar gör sina dreads på salong. Ta hjälp av en snäll kompis istället.

Hur ska man behandla/tar man hand om det?
I början måste man vaxa dem och fixa med dem varje dag. När de börjar bli fina kan du övergå till att bara vaxa in dem nån gång i månaden. Det är lite olika hur man väljer att sköta dem förstås. Jag tvättade mina med torrschampo, andra kör med vanligt.

Sliter det mycket på håret(har hört att det förstör håret väldigt krafigt)
Ja, håret blir totalpaj. Har du haft dem länge måste du klippa bort dreadsen för att bli av med dem. Har du haft dem max 6 mån kan du ju försöka reda ut dem, men räkna med att få klippa en kort frisyr sen.

Ska jag vara ärlig kommer jag inte på några fördelar alls...
Nackdelar: Trasig hårbotten.
Citera
2005-04-26, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 284366
Ska jag vara ärlig kommer jag inte på några fördelar alls...
ÄR du tokig?
Man får ju ett eftersträvat utseende.. Alltså, man trivs med sig själv och sitt utseende (även om vissa i ens omgivning gärna påpekar att man ser förjävlig ut )
Dessutom så behöver man ju inte hålla på och fixa så förbannat mycket, typ vax i luggen varje morgon, och andra fånerier, utan att se ovårdad ut!!
ojojoj, kan fortsätta rabla positiva aspekter, men jag orkar inte..
Citera
2005-04-26, 19:34
Awaiting Email Confirmation
Kribils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyslektiker
Man är aldrig för oerfaren för att göra själv, det är kul som fan att exprimentera och hålla på! Jag tog hjälp av mn flickvän, och vi höll på i ett par dagar, och efetr en tid såg det bra ut..
Man får typ ruta in håret i olika, lagom stora, bitar, och hålla isär dem med snodd eller dylikt.. Sen så gör man en lock, hela grejen är att man ska knyta ihop håret, i en knut som aldrig går upp.. Man trasslar ihop det lite, och drar i håret, så att knuten spänns, och upprapar tills det är fixat hela vägen ut till toppen... Man kan även dra en kam baklänges, längs håret för att spänna det... Exprimentera på för sjutton! Avslutningsvis kan det vara bra med en gummisnodd (gärna diskret färgad, ser väldigt fånigt ut annars) som hålle rihop det ute i toppen..
Man skall även kunna göra det med en virknål, det är dock inget jag prövat, men resultatet ska tydligen bli mycket bra..
Klet kan man ha i om man vill..
Kom på att det kanske kan vara jobbigt att göra själv om man har så långt hår som du, tar liksom ett tag...

Jaja, nog om det..
Shampoo är en nödvändighet! Hårbotnnen blir väldigt geggig annars.. Head&Shoulders är min vän!

Om du vill avsluta fin dreadlocks-karriär tror jag inte du behöver raka av dig allt, det är lite av en folkmyt.. Det räcker om du klipper det, typ 5 cm, från hårbottnen..

Angående bilden så slängde jag bara upp en, föreställande mig, som fanns på internet.. Om du gärna vill se mitt hår lite närmre, så kan jag väl lägga upp nått sånt också..

Så som det ser ut nu så ska jag nog med all sannolikhet göra dreads. Man lever bara en gång herregud.
Plus så kanske jag ser fin ut vem vet?
Måste bara ragga upp någon som kan göra det åt mig
Okej jag själv använder H&S
Så du menar att man måste ha hårsnoddar i hela tiden för att det ska hålla? Ieeek!
Citera
2005-04-26, 19:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kribil
Så du menar att man måste ha hårsnoddar i hela tiden för att det ska hålla? Ieeek!

Ar Du inte vit (som Du antydde) behover Du inga gummisnoddar, leta efter en produkt som heter "Twist & Lock", min Fru korde med dreads for ett tag sedan och hon gjorde det sjalv med viss hjalp fran hennes syster och salong for 'uppfrashning'...
Citera
2005-04-28, 17:16
Medlem
idorus avatar
http://www.dreadheadhq.com/ - Välj "low bandwidth", fick inte ut mycket av den nya flashversionen.
Citera
2005-04-28, 18:22
Kribils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edberg
Ar Du inte vit (som Du antydde) behover Du inga gummisnoddar, leta efter en produkt som heter "Twist & Lock", min Fru korde med dreads for ett tag sedan och hon gjorde det sjalv med viss hjalp fran hennes syster och salong for 'uppfrashning'...

Jag är vit, men det var någon som antydde att man måste vara svart för att ha dreads vilket är helt fel anser jag.
Citera
2005-05-01, 01:41
Medlem
drums avatar
Tips & tricks
Så gör du dreads
- kort beskrivning
Först några tips
- Tvätta och torka håret innan du börjar. Det är lättare att göra dreads i torrt och rent hår än i smutsigt.
- Använd bara Dread Soap eller annat schampo som inte lämnar några restämnen i håret. Tillsatser som finns i nästan alla schampo och tvålar löser upp dina dreads och kan irritera hårbotten.
- När dina dreads är nya kan du trä en nylonstrumpa över håret när du sover. Det hindrar dem från att dra åt sig ludd och så'nt.
- Kläm alltid ur allt vatten efter du tvättat dem. Du kan linda en handduk runt dem en stund för att suga upp vatten. Lämna dem aldrig våta länge.
1 Tofsar
Först delar du upp håret i kvadratiska sektioner. Det är mycket jobb men viktigt om du vill ha runda fylliga dreads. Annars blir de lätt platta. Mängden hår i varje sektion avgör storleken på varje dread. Vi rekommenderar att göra från 2 till 4 cm stora fyrkanter.
Dreadsen kommer att bli tjockare än varje tofs med rakt hår. Storleken efter uppkamningen motsvarar ungefär storleken hos de mogna dreadsen. Ett tips är att kamma upp en dread bak i nacken för att kolla storleken innan du delar upp hela håret i sektioner.
När du väl börjar dela upp håret skall du börja framtill så att hårlinjen blir snygg. Sedan arbetar du vidare bakåt. Försök hålla samma storlek och så jämna kvadrater som möjligt.
Använd gummisnoddar för att fästa ihop hårtofsarna.
2 Kamma
Nu till dreadsen. Greppa en av sektionerna, lämpligen bak i nacken. Ta loss gummisnodden och spara den, de går åt fort. Börja uppkamningen baktill och arbeta dig framåt.
Uppkamningen går till så att du håller i tofsen och kammar in mot hårbotten. Börja ca 5 cm från hårbotten och kamma inåt, inåt, inåt. Håret börjar snart bilda små knutar och tova sig.
Allt eftersom håret tovar sig flyttar du sakta längre ut på tofsen. Tricket är att bara låta ett eller ett par hårstrån följa med vid varje tag med kammen, tova sig och sakta forma sig till en dread.
Rulla sakta tofsen litegrann fram och tillbaka mellan fingrarna medan du kammar. Ta det varligt, om för mycket hår följer med varje tag med kammen blir dreadsen korta och plufsiga.
Det tar en stund att få in tekniken men du lär dig! I 20 cm långt hår tar en dread 10-15 minuter att kamma upp.
När du kammar packar du de lösa hårstråna hårt mot varandra vid varje tag. Du ska inte snurra hela dreaden, bara rulla litegrann fram och tillbaka medan du kammar. Se till att de tovar sig ordentligt ända från hårbotten.
Fortsätt tills du kommer till slutet på tofsen och det inte finns något kvar att hålla i.
3 Knyt
Och nu ett gummiband som avslutning. Tova först till toppen så mycket du kan med kammen och när håret tar slut viker du det sista och rullar mellan fingrarna till en liten tovig boll. Sedan rullar du bollen så att den blir avlång och klämmer åt med gummisnodden. Hårt. Sätt ett till gummiband längst in, ca 2 cm från hårbotten, men det skall inte sitta lika hårt. Lagom.
Fortsätt med nästa dread...
4 Vaxa
Nu är det vaxdax. Använd tummen för att bryta upp den lite hårda ytan på vaxet och skrapa ihop en klump av ungefär en ärtas storlek. Knåda klumpen smidig innan du börjar arbeta in den i en dread. Börja från roten och arbeta in vaxet helt på vägen utåt.
Ta mer, lite i taget. Inte för mycket. Varje dread skall ha så mycket vax att det känns men inte så att det syns. Det ska bli dreads, inte vaxljus!
Använd en hårtork för att värma in vaxet i dreaden efter du vaxat klart. Vaxet försvinner in när det smälter.
Klar med den första? Där är han, din första dread! Ett stolt ögonblick. Vad ska han heta...? Mät honom och skriv upp födelsedatum nånstans :-)
Good luck and happy dreadin'!
Originaltext: Knotty Jonny Clean
Översatt av Dreadlocks.se

Allt är haxxat från www.dreadlocks.se

Jag funderar starkt på att skaffa dreads jag med. Jag har lite lockigt hår och ganska tjockt hår, Tror ni det blir en bra " bas" för dreads? och jag har lite halvlångt hår nu. kan slänga upp en bild på hur långt hår jag har.

http://upl.silentwhisper.net/uplfold...4/DSCN0354.jpg
http://upl.silentwhisper.net/uplfold...4/DSCN0353.jpg
http://upl.silentwhisper.net/uplfold...4/DSCN0352.jpg

Det är lite längre ut än vad det ser ut. (eftersom det är lite lockigt)

ska jag spara mera eller kan jag göra dreads nu?
Citera
2005-05-01, 02:26
Kribils avatar
tack för all information so far. jag har en polare som kan fixa dreads åt mig nästa helg. Hoppas det blir fint. Jävligt fin/intressant text drum föresten.
Citera
2005-05-01, 10:25
Medlem
moshkas avatar
Tänkte bara kolla en sak. NI vet Promoe nån som vet hur han har skaffat sina dreads?
Citera
2005-05-01, 10:29
Medlem
hagge3s avatar
Det kliar och sticks då och då.
Det luktar äckligt.
Det är ohygieniskt.
Du måste raka bort allt hår för att få bort dom sen.
Det fastnar små djur som flugor och insekter i ditt hår. Dom ligger där och dör och du hittar dom ett halvår senare när du klipper bort allt hår.

Ja, jag har haft dreadlocks. Visst, det var ascoolt och snyggt men jobbigt som fan.
Man måste förutom ovanstående stå ut med at hålla på med dom typ en gång i veckan - om man vill hålla det snyggt - och använda virknål och liksom lägga in utväxten så det inte ser för jävligt ut. Detta tar sin lilla tid.

Tänk om, tycker jag.
Citera
2005-05-01, 11:08
Kribils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagge3
Det kliar och sticks då och då.
Det luktar äckligt.
Det är ohygieniskt.
Du måste raka bort allt hår för att få bort dom sen.
Det fastnar små djur som flugor och insekter i ditt hår. Dom ligger där och dör och du hittar dom ett halvår senare när du klipper bort allt hår.

Ja, jag har haft dreadlocks. Visst, det var ascoolt och snyggt men jobbigt som fan.
Man måste förutom ovanstående stå ut med at hålla på med dom typ en gång i veckan - om man vill hålla det snyggt - och använda virknål och liksom lägga in utväxten så det inte ser för jävligt ut. Detta tar sin lilla tid.

Tänk om, tycker jag.

Hehe än så har jag ej gjort de så jag har tid att tänka på saken. Det är bara det att jag finner att det är jävligt snyggt och vill verkligen göra någoting med mitt allt för tråkiga hår.
Citera
2005-05-01, 11:16
Medlem
hagge3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kribil
Hehe än så har jag ej gjort de så jag har tid att tänka på saken. Det är bara det att jag finner att det är jävligt snyggt och vill verkligen göra någoting med mitt allt för tråkiga hår.

Var bara beredd på att du måste raka bort allt efteråt så är det nog lugnt.
Det är jävligt fräsigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in