• 2
  • 3
2019-07-24, 10:20
Medlem
zammas avatar
Placebo har aldrig bitigt på mig.
Citera
2019-07-24, 10:23
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lootsie
Som frågan lyder: Fungerar binurala beats för er?
Dvs program och ljudfiler som sägs ändra hjärnvågorna till önskat tillstånd genom att använda sig av olika frekvenser.
Har själv provat en rad olika program så som idoser, brainwave generator, brainwave mind voyages, hemi-sync och brain sync.
Inget utav dem verkar fungera, så jag ställer mig frågan; är det bluff?

Nej, har också provat, funkade inte.
Vet att jag hittade något program där "alkohol", var en av sakerna, inte ens i närheten av äkta vara.

Jag kan förvisso inte meditera heller, förstår inte hur det ska gå till att bara sitta still o tänka på ingenting, under loppet av en halv sekund, har den första tanken blivit tio miljoner.
Citera
2019-07-24, 10:25
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
Dessvärre verkar det finnas en ganska god vetenskaplig grund för att man mår som man gör när man upplever binaural beats. Dock så skall man inte lita på vad som skrivs om varför det fungerar. Det beror inte på mana, magi, änglar eller "energi".

Enligt den engelska Wiki-artikeln så handlar det om att hjärnan verkar vilja utnyttja stimuli i förhållande till skillnader i frekvens, mellan två ljudkällor i en stereoljudbild. Wiki-artikeln länkar till följande källa:

"Blauert, J.: Spatial hearing - the psychophysics of human sound localization"

Källan är ett paper skrivet vid MIT, och den finns att läsa här.

Som sagt, binaural beats verkar vara på riktigt. Se bara upp med vem som förklarar, och vad personen egentligen säger till dig.

Bara för att något skrivits "vid en högre instans", betyder det inte att det är äkta, många "erkända forskare" har ju kommit ut med att vara flat earthers, do i need to say more?

Jag satt dessutom lugnt o stilla o verkligen försökte lyssna, men det gav mig ingenting.
Citera
2019-07-24, 18:25
Medlem
90taletskronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeppss
Berätta gärna mer!
Har själv försökt få detta att fungera hur länge som helst utan resultat...
Problemet är kanske att jag försöker med flera olika ljud istället för att hålla mig till endast 1, dessutom lyssnar jag från youtube i mobilen så kanske inte bästa kvalitèn där heller!

Vilket binaural beat skulle du rekommendera mig att använda och hur hittar jag det?
Jag antar att du känner inte av effekterna av dem alls eller mycket, mycket svagt. Jag brukar främst lyssna på chakra frekvenser när jag vill boosta något. Det är svårt att veta vad jag ska rekommendera ifall jag inte vet vad du vill åstadkomma med binaural beats. Jag lyssnar på erotiska brainwaves, och de boostas av en variation av frekvenser. T.ex. om man lyssnar på erotisk energi är det lättare att få njutning av en erotisk brainwave men det kan överta andra effekter som den är menad att ge.

Men typ för att låsa upp din spirituella förmåga, typ ifall du vill astralprojicera (vilket är mycket svårt btw) eller ha lucid dreaming, måste du lyssna på sånt som tallkottskörtel meditation. Typ som denna: YouTube: Third Eye Stimulation och efter att ha mediterat på den hela vägen, kör sedan med fokuserande brainwaves och se ifall det hjälper (särskilt om du upplever mycket blinkande och spasmer): YouTube: Increase Concentration With Study, för att ytterligare boosta i andra respekt kör på att ta bort mentala blockeringar: YouTube: Remove Subconscious Blockages. Många av dessa är isochronic tones som gör ungefär samma sak som binaural beats men är visade att faktiskt kunna göra förändringar i hjärnan och är mycket starkare. Däremot är de nyare än binaural beats och inte fullt lika förstådda som dem. Jag lyssnar själv endast på isochronic tones ifall de finns som alternativ. För dessa två skulle jag även tro att det som påstås öka mental clarity och higher consciousness hjälper (finns väldigt många olika som kan ha en effekt), men jag har inte direkt försökt att astralprojicera så mycket eller få lucid dreams så jag har inte direkt utforskat dem så mycket.

Många rekommenderar att man endast ska hålla sig till 1 ljudspår, men enligt min erfarenhet är det omöjligt att få bra effekter utan att pröva olika ljudspår Man kan snabbt märka en förbättring i ett ljudspår mycket tack vare att man lyssnat på ett annat ljudspår. Å andra sidan kan andra ljudspår även störa andra ljudspår men det handlar mer om att balansera än att bara boosta tror jag. Om man sitter i timtal och flera dagar och endast lyssnar på ett ljudspår kan effekterna vara sämre. Dessutom varierar de i styrka från dag till dag och varje gång man lyssnar. Det kan vara svårt att göra bra bedömningar på dem.

Det finns en del att säga om ljudkvalité. Jag upplevde bättre effekter när jag lyssnade från datorn än min surfplatta. Att lyssna över Bluetooth är också en big no-no.

Ett tips är att man kan boosta sig själv även om man inte aktivt mediterar på dem, bara genom att lyssna och tom. göra andra grejer. Det ger mycket milda direkta effekter vad jag vet, men jag har märkt att ifall jag lyssnar på dem medan jag typ spelar ett spel har jag ändå fått en boost i senare meditation.

För att testa hur långt du har kommit, välj ett spår som du känner igen och meditera aktivt över den. Känn av hur effekterna ändrar sig över tid eller ifall de inte gör det.

Citera
2025-06-14, 21:37
Medlem
Jag tycker att fenomenet med binaurala rytmer är fascinerande. Att man tack vare något så enkelt som att lyssna på två toner med olika frekvens i respektive öra kan man få upplevelsen av frekvenser utanför ens normala hörselomfång.

Finns det en lista eller tabell med vilka frekvenser man ska lyssna på för att inducera olika hjärnrytmer? Alltså alfa, beta, delta, theta och gammavågor. Typ om man vill meditera så ska man lyssna på detta men om man vill koncentrera sig och prestera så ska man lyssna på dessa frekvenser istället.
Senast redigerad av Einh 2025-06-14 kl. 21:40.
Citera
2025-06-16, 15:17
Medlem
Nej det fungerar inte tillräckligt.
Är säker på att det behövs en starkare apparat för att få effekt än dator tex.

Tror jag skulle uppfunnit en om jag hade råd tom.
Men sen ska man ut också då blir det annat..
Citera
2025-06-24, 17:39
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runar Tvålfager
Källa på det?
Det finns vissa mindre studier som visat viss effekt men när jag provat vissa enstaka frekvenser som sinusvåg eller kombinationer i något som liknar musik så har jag aldrig känt någon effekt.

Jag känner en större effekt på min hjärnas återhämtning och på min sömn av meditation än av binural beats, så effekten är nog svag om den finns där.

Nu kommer vissa säga att jag har fel, men då måste vi beakta placebo effekten som uppstår när man tror att något har effekt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in