Det grämer mig att det här ämnet hamnat under paranormala fenomen, då det har en vetenskaplig grund och bevisats vara effektivt.
"
Brainwave Entrainment" kallas det, och har tyvärr ingen bra översättning på svenska. I praktiken innebär det att man med ljud och ljus stimulerar en persons sinnen med samma frekvenser som hjärnan normalt arbetar i. Grunden är att hjärnan svarar med en svag elektrisk respons på all stimuli. I vardagslivet är hjärnan fullkomligt kaotiskt fylld av denna elektriska respons, då vi reagerar på allt. Om man istället stänger ute så mycket stimuli som möjligt, dvs. ligger still, blundandes i ett tyst rum - och sedan stimuleras med tillräckligt starkt ljud/ljus i ca 6 minuter uppstår en effekt som kallas för frekvensföljande respons. Hjärnan anpassar sig till den stimulin som inkommer, och börjar arbeta på den givna frekvensen.
Effekten är mycket tydlig rent subjektiv, och går även att objektivt mäta med EEG-utrustning.
"Binaural beats" är ett sätt att stimulera auditoriellt, men i princip vilken regelbunden puls som helst räcker. En trumma som slås regelbundet, till exempel. Eller en blinkande lampa. Det här är inget okänt fenomen. Schamaner har rytmiskt bankat på trummor sedan urminnes tider. Technomusik med tunga rytmer och blixtrande ljus går i bestämda takter inte bara för att det skall vara dansvänligt: det har en uppiggande effekt som få personer reflekterar över.
Brainwave entrainment är nära kopplat till "neurofeedback" - en terapiform där man uppkopplad till EEG-utrustning medvetet försöker kontrollera sina hjärnvågor. Neurofeedback används globalt, och framgångsrikt med ADHD-personer.
Tyvärr har brainwave entrainment fångats upp av både new-age och kommersialistiska krafter. Många dumma löften om hur mirakulös teknologin är görs, och ofta säljs produkter till hutlösa priser. Holosync-programmet kostar tiotusentals kronor att genomgå, till exempel. Och medan audio-visuell stimulans kan ge upphov till häftiga upplevelser, innebär det inte att man kan förvänta sig livsförändrande effekter på direkten. I-doser som ska simulera diverse droger är mer eller mindre enbart avslappning med adderad placebo. Jag har själv plockat isär deras sessioner och sett att de ofta är identiska - men med helt olika löften om flippade effekter.
Brainwave entrainment används bättre i mer realistiska situationer. Kombinerat med mental träning och suggestioner kan man snabbt finna goda resultat mot vardagsproblem. Andra användningsområden är mer traditionell meditation, avslappning, energi och sömninduktion. Det är ett hjälpmedel för personer som behöver koppla av och sortera sina tankar. Jag använder det själv tillsammans med självhypnos för att dämpa en olycklig förälskelse.
Ni behöver inte tro på det jag säger. Jag ber er därför att själva testa om ni är nyfikna. Men då skall det göras på rätt sätt, jag rekommenderar följande:
http://www.transparentcorp.com/products/np/
- Tanka ner trial-versionen av Neuro-Programmer 2. Funkar 14 dar, vilket är tillräckligt.
- Installera, se till att ha ett par bekvämma hörlurar vid datorn.
- Välj en av de grundläggande Alpha-sessionerna. De är 30 minuter. Om du har en pratsam hjärna, testa en dissociativ session.
- Ta på hörlurarna, testa så att volymen är okej. Släck i rummet, stäng av telefonen, se till att du kan vara ostörd.
- Sätt dig eller lägg dig bekvämt, med armar och ben okorsade.
- Slappna av, försök släppa vardagliga tankar och lyssna på ljudet.
Ha tålamod och lyssna hela sessionen ut. Utvärdera om du tyckte att det funkade. Var uppmärksam på de mindre grejerna under sessionen - hur kroppen känns, och hur du upplever ditt medvetande. Testa andra sessioner och se vad som tycks om dem. Sen kan du återkomma med åsikt om huruvida detta är humbug eller på riktigt.
Mvh,
Hullo