• 1
  • 2
2008-02-18, 18:05
Medlem
Eh Whatevers avatar
Tjenare,
Har en laptop
Märke : HP

Men när jag bootar med Xp skivan står det,
Kan inte hitta några hårddiskar.

Vad ska jag göra?
Orkar inte ha Vista.
Citera
2008-02-18, 18:22
Medlem
kimdah2002s avatar
1. SÖK tror det finns 76 trådar om samma sak
2. Skaffa drivrutiner till din dator för XP innan du formaterar om den, det är inte säkert det finns till ljudkortet bl.a
3. Lägg in SATA drivrutinerna på din XP SP2 skiva så skall du se att den hittar hårddisken
Citera
2008-02-18, 19:22
Medlem
Eh Whatevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
3. Lägg in SATA drivrutinerna på din XP SP2 skiva så skall du se att den hittar hårddisken

Kan du utveckla hur?
Citera
2008-02-18, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eh Whatever
Kan du utveckla hur?

Använd ovanstående metod 1.
Citera
2008-02-18, 19:41
Medlem
sten.bs avatar
Citat:
Tjenare,
Har en laptop
Märke : HP

Men när jag bootar med Xp skivan står det,
Kan inte hitta några hårddiskar.

Vad ska jag göra?
Orkar inte ha Vista.

Jag gav det här rådet på en annan tråd och det hjälpte.

"Gick in i BIOS och ändrade SATA intällningen från AHCI (default) till ATA. Då hittade XPskivan hårddisken."
Citera
2008-02-18, 20:12
Medlem
Eh Whatevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
Jag gav det här rådet på en annan tråd och det hjälpte.

"Gick in i BIOS och ändrade SATA intällningen från AHCI (default) till ATA. Då hittade XPskivan hårddisken."

Tack ska testa.
Citera
2008-02-18, 22:55
Medlem
Men du får samtidigt onödigt dålig prestanda på disken utan chans att förbättra den i framtiden med ovanstående metod.

SÖK istället efter lösningen som kimdah2000 skriver om. Så slipper du fulhack.
Citera
2008-02-18, 23:23
Medlem
Fuwalus avatar
Jag har erfarit att det är extremt svårt att nedgradera HP/Compaq-datorer som levereras med Vista. Det rör sig om moderkorten som är specialtillverkade för HP, som sedan inte släpper drivrutiner till XP. Dessutom är ganska många grafikkort utan drivrutiner till XP (finns dock "hemmagjorda" som funkar bra).

Skulle rekommendera att du kan ganska mycket om drivrutiner om du ska nedgradera en märkesdator. Men se till att du har fler datorer än den du formaterar i närheten - ibland händer det att nätverkskortet inte fungerar (framför allt det trådade).
Citera
2008-02-19, 08:44
Medlem
Eh Whatevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuwalu
Jag har erfarit att det är extremt svårt att nedgradera HP/Compaq-datorer som levereras med Vista. Det rör sig om moderkorten som är specialtillverkade för HP, som sedan inte släpper drivrutiner till XP. Dessutom är ganska många grafikkort utan drivrutiner till XP (finns dock "hemmagjorda" som funkar bra).

Skulle rekommendera att du kan ganska mycket om drivrutiner om du ska nedgradera en märkesdator. Men se till att du har fler datorer än den du formaterar i närheten - ibland händer det att nätverkskortet inte fungerar (framför allt det trådade).

shajjt :&
Jag ändrarde bios igår så den den hittade hårddiskarna, nu är den formaterad men hämtar en XP nyckel idag, lät ju inte bra om att den inte skulle fungerar sen

Får se.
Kan gärna få mer hjälp då :P
Citera
2008-02-19, 10:08
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
shajjt :&
Jag ändrarde bios igår så den den hittade hårddiskarna, nu är den formaterad men hämtar en XP nyckel idag, lät ju inte bra om att den inte skulle fungerar sen

Får se.
Kan gärna få mer hjälp då :P
Som sagt BÖRJA med att hämta hem ALLA drivrutinerna till XP innan du formaterar om den, det är inte säkert det finns XP drivisar om datorn är gjord för Vista... Det som brukar vara största problemet är ljudkortet men det kan man leva med ljud är överskattat...
Citera
2008-02-19, 10:35
Medlem
Fuwalus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Som sagt BÖRJA med att hämta hem ALLA drivrutinerna till XP innan du formaterar om den, det är inte säkert det finns XP drivisar om datorn är gjord för Vista... Det som brukar vara största problemet är ljudkortet men det kan man leva med ljud är överskattat...

Tror dock HP har någon standarddrivrutin för ljud som funkar på de flesta datorer (men ja, det var förvisso ganska stora problem med ljudet när vi nedgraderade min kompis dator, funkade dock till slut).
Citera
2008-02-19, 10:54
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuwalu
Tror dock HP har någon standarddrivrutin för ljud som funkar på de flesta datorer (men ja, det var förvisso ganska stora problem med ljudet när vi nedgraderade min kompis dator, funkade dock till slut).
Varför betala dyrt för Vista o sedan lägga in en pirat XP
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in