2020-05-08, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aritzo
Jag har varit ute och cyklat när det gäller E-Cigg.
Jag lånade en kollegas vape där jag köpte nytt smak och ny coil till. När jag nu rökt 1-2 veckor bara för att jag tycker om smaken och rök men röker vanligtvis inte eller liknande så ser jag att på coil förpackningen står det att det innehåller Nikotin.
Jag trodde att det var i juicen man skulle titta efter nikotin och inte i coilen.

Till frågan då:
Kan man röka e-cigg utan nikotin? Vad behöver man köpa?

Det finns ingen nikotin i coilen. Det kom en lagstiftning för ett tag sedan som gör att ALLA produkter som har med e-cigg att göra måste märkas med att de innehåller nikotin, trots att de inte gör det.

Det är bara juicen som innehåller nikotin, och det finns ju nikotinfritt där också, men det måste alltså märkas med "INNEHÅLLER NIKOTIN" oavsett om det är en förpackning coils, en mod osv osv.
Märkligt såklart men det är så det ligger till.
Har du vapeat nikotinfri juice har du alltså inte vapeat nikotin från coilen.
Citera
2020-05-30, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aritzo
Jag har varit ute och cyklat när det gäller E-Cigg.
Jag lånade en kollegas vape där jag köpte nytt smak och ny coil till. När jag nu rökt 1-2 veckor bara för att jag tycker om smaken och rök men röker vanligtvis inte eller liknande så ser jag att på coil förpackningen står det att det innehåller Nikotin.
Jag trodde att det var i juicen man skulle titta efter nikotin och inte i coilen.

Till frågan då:
Kan man röka e-cigg utan nikotin? Vad behöver man köpa?

Coil och juice är nikotinfri, man köper till nicoshots där man väljer mängd nikotin man vill ha, eller så finns nikotinfri basvätska som man blandar med juicen!
Citera
2020-06-14, 00:25
Medlem
Hej. Jag rekommenderar Smash-eliquid.com, ett engelskt företag som måste vara det bästa och billigaste i hela Europa. Tack och lov finns det ett land som inte gått på propagandan och vars hälsomyndighet uppmuntrar rökare att gå över till elcigg.
Här kan ni köpa litervis av allt ni vill mycket billigare än i Sverige. Är bara lite orolig för riktiga brexit till nyår. Kommer själv att bunkra som en galning innan dess.

För nybörjare kan jag också rekommendera Caliburn uwell vape. Är världens mest sålda, billig och perfekt att använda. Finns inrikes.
Citera
2020-06-17, 00:58
Medlem
Behöver en hel massa hjälp i ämnet. Har försökt läsa i tråden men den är ju rent utav sagt skitlång.

Rökt cigaretter i 30 år. Senaste åren har hostan blivit värre. Klarar dock inte att sluta helt med rökning som det är nu.

Ytterligare ett skäl att jag vill byta är att DDR-EU tog bort mentolciggen.

Gick wild and crazy och köpte en IQOS duo3 för några dagar sedan. Ska ju vara en del mindre dåligt för hälsan.
Har svårt att komma överens med bismaken av halvbrända popcorn som lyser igenom i båda smakerna turqoise och blue jag testat.

Överväger nu att prova e-cigg/vape.
Fick smaka av en vän redan för ca 5 år sedan och tyckte det kändes förvånansvärt likt en riktig cigg och smakade trevligt.

1. Vill testa igen och se om det är något för mig. Ska man köpa en riktigt billig att testa med? Gillar jag det så vill jag sedan ha en av hög kvalitet.

2. Är det lagligt i Sverige? Lagligt med både olika smaker så som mentol/frukt och med nikotin?

3.Vill göra det så enkelt som möjligt för mig. Att veta att jag får riktigt bra kvalitet och bra enkel svensk support är mer viktigt än pris. Finns det svenska återförsäljare av både hårdvara och vätska?

4. Med tanke på nr 3 ovan, från vilket/vilka företag i Sverige handlar jag?

5. Läser i tråden om folk som blandar själva och har sig. Finns det färdigblandad vätska med nikotin och smak? Vill börja så i alla fall.

Tacksam för hjälp.
Citera
2020-06-20, 23:53
Medlem
Ingen som orkade förbarma sig över mina nybörjarfrågor?
Citera
2020-06-21, 00:21
Medlem
AnonymousUser1312s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ypsilonsport550
Behöver en hel massa hjälp i ämnet. Har försökt läsa i tråden men den är ju rent utav sagt skitlång.

Rökt cigaretter i 30 år. Senaste åren har hostan blivit värre. Klarar dock inte att sluta helt med rökning som det är nu.

Ytterligare ett skäl att jag vill byta är att DDR-EU tog bort mentolciggen.

Gick wild and crazy och köpte en IQOS duo3 för några dagar sedan. Ska ju vara en del mindre dåligt för hälsan.
Har svårt att komma överens med bismaken av halvbrända popcorn som lyser igenom i båda smakerna turqoise och blue jag testat.

Överväger nu att prova e-cigg/vape.
Fick smaka av en vän redan för ca 5 år sedan och tyckte det kändes förvånansvärt likt en riktig cigg och smakade trevligt.

1. Vill testa igen och se om det är något för mig. Ska man köpa en riktigt billig att testa med? Gillar jag det så vill jag sedan ha en av hög kvalitet.

2. Är det lagligt i Sverige? Lagligt med både olika smaker så som mentol/frukt och med nikotin?

3.Vill göra det så enkelt som möjligt för mig. Att veta att jag får riktigt bra kvalitet och bra enkel svensk support är mer viktigt än pris. Finns det svenska återförsäljare av både hårdvara och vätska?

4. Med tanke på nr 3 ovan, från vilket/vilka företag i Sverige handlar jag?

5. Läser i tråden om folk som blandar själva och har sig. Finns det färdigblandad vätska med nikotin och smak? Vill börja så i alla fall.

Tacksam för hjälp.

1. Köp en vape för runt 500kr, köp absolut inte en "penna", det är inte i närheten av riktiga vapes. Mitt bästa tips är att gå ner till en vapebutik och prata med personalen, man brukar även kunna testa smaker osv. Finns butiker i alla stora städer

2. Ja. Däremot får inte stora flaskor med E juice säljas om det är nikotin i. Därför säljs de stora flaskorna med 10ml mindre vätska, för att man ska köpa en så kallad "nikotinshot" i valfri styrka och hälla i.

3. Ja, det finns välkända återförsäljare både online och i butik. Vet inte om man får göra reklam här men vapes.se är riktigt bra, där finns allt man kan tänkas behöva.

4. Läs #3

5. Läs #2 du kan köpa småflaskor med smak och nikotin färdigblandad, men lagen tillåter inte nikotin i de stora flaskorna, därför blandar man själv.
Kan tillägga att det är superenkelt, du öppnar bara korken på flaskan o häller i nikotinet (som du köper på samma hemsida som smaken) och skakar en stund.

Hoppas jag besvarade dina frågor!

Edit: smakerna i småflaskorna brukar vara ganska simpla och tråkiga, men absolut en bra start.
Citera
2020-06-21, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymousUser1312
1. Köp en vape för runt 500kr, köp absolut inte en "penna", det är inte i närheten av riktiga vapes. Mitt bästa tips är att gå ner till en vapebutik och prata med personalen, man brukar även kunna testa smaker osv. Finns butiker i alla stora städer

2. Ja. Däremot får inte stora flaskor med E juice säljas om det är nikotin i. Därför säljs de stora flaskorna med 10ml mindre vätska, för att man ska köpa en så kallad "nikotinshot" i valfri styrka och hälla i.

3. Ja, det finns välkända återförsäljare både online och i butik. Vet inte om man får göra reklam här men vapes.se är riktigt bra, där finns allt man kan tänkas behöva.

4. Läs #3

5. Läs #2 du kan köpa småflaskor med smak och nikotin färdigblandad, men lagen tillåter inte nikotin i de stora flaskorna, därför blandar man själv.
Kan tillägga att det är superenkelt, du öppnar bara korken på flaskan o häller i nikotinet (som du köper på samma hemsida som smaken) och skakar en stund.

Hoppas jag besvarade dina frågor!

Edit: smakerna i småflaskorna brukar vara ganska simpla och tråkiga, men absolut en bra start.

Tackar!
Sökte på vapes.se och klickade på översta resultatet som ej såg ut som reklam lite snabbt. Läste och tittade runt en bra stund. Det visade sig vara vape.se.
Läste sedan och kollade runt även på vapes.se.

Så jag bör alltså köpa en kvalitetsvape på en gång. Ok, då kör vi på det.

Försökte läsa på på sidan du rekommenderade (vapes.se). Om kostnad är sekundärt och jag vill ha kvalitet och enkelhet har du (eller någon annan) förslag på någon/några vapes att välja på?
Inget pridefärgat/utspaceat. Hellre stilrent.

Bör jag köpa ett startkit? Förstår inte riktigt vad ett startkit underlättar med?

Om jag rökt Blend turkos (mentol) innan och varit nöjd har du något förslag på vätska att testa som liknar den?
Denna kanske? https://www.vapes.se/produkt/e-juice...v=f003c44deab6
Går att välja 6-12 eller 18mg. Vilken styrka bör man satsa på som en van rökare av Blend turkos (mentol)?

Det där med att gå till butik känns sådär just nu. Och är det inte bara små blattebutiker i förorten som har sånt här?
Blir weborder till att börja med i vilket fall.

Om man som jag röker 20-25 cigg/dag hur mycket vätska/dag motsvarar det om jag tänkt ersätta ciggen med vape?
Finns det någon vape som klarar ett dagsbehov utan att behöva laddas?
Hur laddar man? Ta ur batteriet och separat laddare? USB-sladd? Induktion?

Återigen, tack för hjälpen
Senast redigerad av ypsilonsport550 2020-06-21 kl. 01:38.
Citera
2020-06-25, 23:48
Medlem
AnonymousUser1312s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ypsilonsport550
Tackar!
Sökte på vapes.se och klickade på översta resultatet som ej såg ut som reklam lite snabbt. Läste och tittade runt en bra stund. Det visade sig vara vape.se.
Läste sedan och kollade runt även på vapes.se.

Så jag bör alltså köpa en kvalitetsvape på en gång. Ok, då kör vi på det.

Försökte läsa på på sidan du rekommenderade (vapes.se). Om kostnad är sekundärt och jag vill ha kvalitet och enkelhet har du (eller någon annan) förslag på någon/några vapes att välja på?
Inget pridefärgat/utspaceat. Hellre stilrent.

Bör jag köpa ett startkit? Förstår inte riktigt vad ett startkit underlättar med?

Om jag rökt Blend turkos (mentol) innan och varit nöjd har du något förslag på vätska att testa som liknar den?
Denna kanske? https://www.vapes.se/produkt/e-juice...v=f003c44deab6
Går att välja 6-12 eller 18mg. Vilken styrka bör man satsa på som en van rökare av Blend turkos (mentol)?

Det där med att gå till butik känns sådär just nu. Och är det inte bara små blattebutiker i förorten som har sånt här?
Blir weborder till att börja med i vilket fall.

Om man som jag röker 20-25 cigg/dag hur mycket vätska/dag motsvarar det om jag tänkt ersätta ciggen med vape?
Finns det någon vape som klarar ett dagsbehov utan att behöva laddas?
Hur laddar man? Ta ur batteriet och separat laddare? USB-sladd? Induktion?

Återigen, tack för hjälpen

Hej! Sorry för sent svar.
De säger att man ska ha mellan 16-18mg nikotin om man röker ~1 paket cigg om dagen. Men jag tror att det blir för starkt. Jag själv är van rökare, har rökt ca 15-20 cigg om dagen i 4 år men har nu slutat, och jag nöjde mig med 6mg nikotin. Och bara 6mg kändes "starkt" för mig i början (i halsen).

Du kommer också säkert hosta en del när du drar de första blossen, det är en helt annan känsla som man måste vänja sig vid. Många cigarettrökare tar "fel" bloss också, de drar in röken i munnen sen ner i lungorna (som på en cigg) men när man röker vape så ska man dra ner ångan direkt i lungorna, annars får man grov hosta

Jag använder smok alien 220w med en prince tank, den har uppladdningsbara batterier som räcker hela dagen, man kan ju köpa ett par batterier till o byta med annars. De laddas upp med en speciell batteriladdare, finns att köpa på alla vapehemsidor
Citera
2020-06-26, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymousUser1312
Hej! Sorry för sent svar.
De säger att man ska ha mellan 16-18mg nikotin om man röker ~1 paket cigg om dagen. Men jag tror att det blir för starkt. Jag själv är van rökare, har rökt ca 15-20 cigg om dagen i 4 år men har nu slutat, och jag nöjde mig med 6mg nikotin. Och bara 6mg kändes "starkt" för mig i början (i halsen).

Du kommer också säkert hosta en del när du drar de första blossen, det är en helt annan känsla som man måste vänja sig vid. Många cigarettrökare tar "fel" bloss också, de drar in röken i munnen sen ner i lungorna (som på en cigg) men när man röker vape så ska man dra ner ångan direkt i lungorna, annars får man grov hosta

Jag använder smok alien 220w med en prince tank, den har uppladdningsbara batterier som räcker hela dagen, man kan ju köpa ett par batterier till o byta med annars. De laddas upp med en speciell batteriladdare, finns att köpa på alla vapehemsidor

Nikotinhalten beror mycket på hur man vapear och vilket nikotin man använder också.
Vapear man MTL (som jag skulle rekommendera, då slipper man alla feta moln) och använder nic salt så kan 16-18mg absolut fungera.

Högre watt = mindre nikotin är det väl generellt som gäller.

Som nybörjargrejer skulle jag nog titta efter en Aspire Nautilus och någon mod man tycker ser trevlig ut. Sen sikta på nikotinnivå runt 12mg.
Citera
2020-07-14, 13:36
Medlem
Ni som beställt nicotin från eBay.co.uk har de funkar för er? Eller beställer ni från någon annanstans?
Citera
2020-11-10, 22:41
Medlem
Hallå!

Jag började med e-cigg när jag bodde i England eftersom vanliga cigg var så otroligt dyrt där.

Bor nu i Sverige men har sedan flytten beställt alla mina e-liquids från vampire vape (enda märket som jag gillar)

Nu när det snart är dags för brexit så lär jag få betala tull för köp från UK, vilket jag inte är så sugen på. Finns det någon återförsäljare av vampire vape i Sverige? Har bara lyckats hitta en hemsida som säljer deras shorfills, men jag är ute efter 10ml flaskorna.

Eller finns det något märke som gör en bra dupe på smaken Heisenberg?
Citera
2020-12-25, 20:53
Medlem
Hallå där alla vejpare, har funderat på att byta från cigaretter till vape, min största concern är dock, får man tillbaka aptiten för mat och börjar äta bättre när man byter till vape eller är det samma sak som cigg?

Jag har den dåliga tendensen att röka en cigg när jag är hungrig, tänkte att om jag vapar kanske jag inte kan "supressa" hungern på samma sätt?

Givetvis vape nikotinoljor och inte nikotinfritt. Åsikter? Hur var det för er när ni bytte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in