2008-06-20, 00:24
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roxi
egentligen hade inte jag behövt svara på ditt inlägg här men gör det ändå. har en fråga förresten: Hur många av dagens 14-15 årigar är en försiktig tjej?På ditt svar om Karlstad: Hon for dit med en klasskompis och dennes familj utan mammans vetskap. Mamman i den familjen hade ej ringt och kollat upp att det var oki att hon fick lift med dom. Hon blev avlämnad på en vägkrog, ensam, där en kille på 14 år och hans föräldrar (som hon stämt träff med) kom och mötte upp henne. Inte ens någon i den familjen hörde av sig till Rosie mamma heller. Mycket märkligt! Som tur var fick Rosies mamma och stora systern vetskap om var hon befann sig och for ner och hämtade hem henne. Klasskompisen mamma sa att hon inte gjort nå fel då mamman ringde upp henne igen. Vem/vilka gjorde fel? Då mamman kom fram till karlstad tyckte den mamman att flickan kunde gott stanna hos dom för dom tog hand om henne och hon var ju så go tjej. De insåg ej faran i det hela eller att deras handlande var fel.
Så snälla! Ta reda på fakta innan du spyr ur dig skit.
Jag uttalade mig överhuvudtaget inte om huruvida någon, framför allt inte den ena eller andra eller tredje mamman hade gjort fel. Det enda jag konstaterade är att en fjortonårig tjej som åker från Mora till Karlstad utan sina föräldrars vetskap är lite mer riskbenägen än snittet. Har du någon avvikande åsikt i det avseendet? Om du tar och använder din läsförmåga ser du att jag i övrigt har försvarat Rosie och hennes minne.

Så vem av oss som "spyr ur sig skit" kan nog diskuteras en smula.
Citera
2008-06-20, 00:46
Medlem
Soppas avatar
WHAT? Är föräldrarna och ungdomarna inte kloka?
Citat:
egentligen hade inte jag behövt svara på ditt inlägg här men gör det ändå. har en fråga förresten: Hur många av dagens 14-15 årigar är en försiktig tjej?På ditt svar om Karlstad: Hon for dit med en klasskompis och dennes familj utan mammans vetskap. Mamman i den familjen hade ej ringt och kollat upp att det var oki att hon fick lift med dom. Hon blev avlämnad på en vägkrog, ensam, där en kille på 14 år och hans föräldrar (som hon stämt träff med) kom och mötte upp henne. Inte ens någon i den familjen hörde av sig till Rosie mamma heller. Mycket märkligt! Som tur var fick Rosies mamma och stora systern vetskap om var hon befann sig och for ner och hämtade hem henne. Klasskompisen mamma sa att hon inte gjort nå fel då mamman ringde upp henne igen. Vem/vilka gjorde fel? Då mamman kom fram till karlstad tyckte den mamman att flickan kunde gott stanna hos dom för dom tog hand om henne och hon var ju så go tjej. De insåg ej faran i det hela eller att deras handlande var fel.
Så snälla! Ta reda på fakta innan du spyr ur dig skit.
Citera
2008-06-20, 00:52
Medlem
vårblommas avatar
Ja klart det är mord!

Citat:
Nej det är mord. Inget sexbrott. Därav blir det ingen sexbrottsavd. Hon nöp honom i pungen för att få honom att sluta. Hon hade igentejpad mun och kunde ej tala om det på annat vis.
Men hennes händer skulle ju ha varit ihop tejpade också, konstigt att hon kunde nypa honom i pungen då ... det är väl bara vad han hittade på Jag tror inte ett skit på vad den där idioten säger. Han sa ju att han slog ihjäl henne bara för han tyckte synd om henne om hon skulle ligga där och frysa ihjäl .. Så jävla sjukt! Han borde aldrig få komma ut ur fängelse nåt mera. Stod att han tänker varje dag nu och mår dåligt av att han dödade henne ... Så BRA hoppas att han få må skit i hela sitt fortsatta liv, men jag undrar om han har nå vett alls i skallen så han kan må skit.
Citera
2008-06-20, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soppa
WHAT? Är föräldrarna och ungdomarna inte kloka?

Ja man kan ju undra hur många sånna här familjer det finns egentligen som tar andras barn med sig på resor (utan den anhörgas vetskap) eller skiter i att höra av sig om det är något. Dessa två familjer dök upp samma dag då mamman skulle hämta hem flickan. Kan inte vara slumpen va? En mamma i Mora och en i karlstad. Är det så här i hela sverige??? Hade någon av föräldrna hört av sig till R:s mamma så hade det varit stopp och belägg där.
Om alla föräldrar samarbetade och visade barnen samma regler och förhållningssätt och visade att de tar kontakt med varann om det behövs, så tror jag att samhället skulle se annorlundare ut. Jag för min del skulle ringa och kolla upp direkt om nån kompis till mitt barn kommer med sina förslag typ följa till sthlm i sommar,"jag ska träffa en nätkille där i samma ålder, jo jag får åka med er för mamma. har redan frågat". Jag hade ringt ändå för att checka läget. Direkt! Det trodde jag var alla föräldrars inställning men tydligen inte. Skrämmande hur samhället ser ut idag. Skrämmnde!
Citera
2008-06-20, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vårblomma
Men hennes händer skulle ju ha varit ihop tejpade också, konstigt att hon kunde nypa honom i pungen då ... det är väl bara vad han hittade på Jag tror inte ett skit på vad den där idioten säger. Han sa ju att han slog ihjäl henne bara för han tyckte synd om henne om hon skulle ligga där och frysa ihjäl .. Så jävla sjukt! Han borde aldrig få komma ut ur fängelse nåt mera. Stod att han tänker varje dag nu och mår dåligt av att han dödade henne ... Så BRA hoppas att han få må skit i hela sitt fortsatta liv, men jag undrar om han har nå vett alls i skallen så han kan må skit.

Jo det var fullt möjligt. Polisen gjort en rekonstruktion, så det är fullt möjligt.
Citera
2008-06-20, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag uttalade mig överhuvudtaget inte om huruvida någon, framför allt inte den ena eller andra eller tredje mamman hade gjort fel. Det enda jag konstaterade är att en fjortonårig tjej som åker från Mora till Karlstad utan sina föräldrars vetskap är lite mer riskbenägen än snittet. Har du någon avvikande åsikt i det avseendet? Om du tar och använder din läsförmåga ser du att jag i övrigt har försvarat Rosie och hennes minne.

Så vem av oss som "spyr ur sig skit" kan nog diskuteras en smula.

mer riskbenägen än snittet? Hur har du fått ut det i din uträkning? jag har med egna ögon sett hur tjejer och killar i 14-15 års åldern lever. Mycket få av dom som är icke riskbenägna. Det är hemskt!
Du får nog göra en ny uträkning. Eller så tar du en promenad ut i samhället eller loggar in dig på lunar och kamrat. Behövs inga uträkningar om snitt hit och dit. Dom lever ett farligt liv med risk för våldtäkter och även mord..
Citera
2008-06-20, 07:42
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
mer riskbenägen än snittet? Hur har du fått ut det i din uträkning? jag har med egna ögon sett hur tjejer och killar i 14-15 års åldern lever. Mycket få av dom som är icke riskbenägna. Det är hemskt!
Du får nog göra en ny uträkning. Eller så tar du en promenad ut i samhället eller loggar in dig på lunar och kamrat. Behövs inga uträkningar om snitt hit och dit. Dom lever ett farligt liv med risk för våldtäkter och även mord..
Ja, och de inser inte heller riskerna på samma sätt som vuxna. Som ung tänker man oftare att "det händer inte mig". I den åldern har man väl inte fullt utvecklat omdöme heller. Är det inte så att en del av hjärnan som jobbar just med omdöme och planering inte är fullt utvecklad? Sedan har man kanske inte hunnit lära sig att folk som verkar trevliga kan ha mörka sidor.
Citera
2008-06-20, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Ja, och de inser inte heller riskerna på samma sätt som vuxna. Som ung tänker man oftare att "det händer inte mig". I den åldern har man väl inte fullt utvecklat omdöme heller. Är det inte så att en del av hjärnan som jobbar just med omdöme och planering inte är fullt utvecklad? Sedan har man kanske inte hunnit lära sig att folk som verkar trevliga kan ha mörka sidor.

Ja du har rätt.

Tänkte också tala om för allihop att nu kommer jag inte med fler detaljerad information till den här tråden. Tycker ni ska lägga ner den här nu. Mördaren sitter inne och fick det straff han förtjänade.Enligt svensk lag kunde han ej få strängare straff tyvärr. Och R är tyvärr där hon är. Vad finns det mer att spekulera i för er i detta ämne? I detta fall har polisen gjort ett enormt bra och noga arbete. Spekultionerna som finns kvar hör till ett annat forum vilket ni även märkt av hoppas jag.
Av hänsyn till R-M:s anhöriga så kommer jag att avsluta mitt medlemskap här nu.
Citera
2008-06-20, 09:19
Medlem
Citat:
Ja du har rätt.

Tänkte också tala om för allihop att nu kommer jag inte med fler detaljerad information till den här tråden.

Jaha? Hej då. Vad har du kommit med för detaljerad information?

Cristoffer, hoppas du får så jävla mkt stryk i fängelset din jävla undermänniska!
Citera
2008-06-20, 10:38
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
mer riskbenägen än snittet? Hur har du fått ut det i din uträkning? jag har med egna ögon sett hur tjejer och killar i 14-15 års åldern lever. Mycket få av dom som är icke riskbenägna.
Tonåren är inte den tidsperiod då riskbenägenheten är som minst, naturligtvis. Men många tonåringar räddas från att leva ut sina impulser av en naturlig feghet, och andra av en lika naturlig initiativlöshet. Och för att påstå att det skulle vara "mer riskbenäget än snittet" att åka iväg utan att meddela sina föräldrar räcker det att mindre än hälften av landets samlande fjortonåringar har gjort det, eller skulle ha gjort det i motsvarande siituation. Och jag tror att jag, som pappa till tre tonåringar med en massa kompisar, känner ett tillräckligt stort urval tonåringar tillräckligt väl för att vara ganska säker på att det är sant.

Och att ställa upp på kinky sex med någon som man bara träffat på Internet är också att ta risker som de flesta tonåringar inte skulle ta - till stor del säkerligen just på grund av feghet och initiativlöshet och inte på grund av omdöme, men jag yttrade mig inte om omdöme, jag yttrade mig om det totala beteendet.

Observera alltså att det självklart i sig är alldeles utmärkt att vara initiativkraftig och orädd. Men dessa, alltså i sig utmärkta egenskaper, ökar riskbenägenheten under tonårstiden. Att konstatera det är inte att moralisera på minsta sätt.
Citera
2008-06-20, 12:24
Medlem
elizzzas avatar
Skönt med så långt fängelsestraff. Hade faktiskt trott på mindre...

Jag tror inte han kommer att hamna på varken Kumla eller Salberga. Han är fortfarande ungdom och det finns platser vikta för dem på lite mindre ställen.

Behandling...? Nja, bara om han själv vill... Sjukt!
Citera
2008-06-20, 13:11
Medlem
Fettogubbens avatar
Bra att han fick 10år åtminstonde. Förtjänar mer dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in