2008-06-20, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettogubben
Bra att han fick 10år åtminstonde. Förtjänar mer dock.

Håller med Heinrich, han borde fått livstid för det han gjorde. Hoppas han får igen det, och hoppas den skräck han förhoppningsvis får känna är av värsta tänkbara.

Toskala
Citera
2008-06-20, 18:15
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettogubben
Bra att han fick 10år åtminstonde. Förtjänar mer dock.
Han fick så mycket han kunde få enligt svensk lag.
Citera
2008-06-20, 22:22
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Tonåren är inte den tidsperiod då riskbenägenheten är som minst, naturligtvis. Men många tonåringar räddas från att leva ut sina impulser av en naturlig feghet, och andra av en lika naturlig initiativlöshet. Och för att påstå att det skulle vara "mer riskbenäget än snittet" att åka iväg utan att meddela sina föräldrar räcker det att mindre än hälften av landets samlande fjortonåringar har gjort det, eller skulle ha gjort det i motsvarande siituation. Och jag tror att jag, som pappa till tre tonåringar med en massa kompisar, känner ett tillräckligt stort urval tonåringar tillräckligt väl för att vara ganska säker på att det är sant.

Och att ställa upp på kinky sex med någon som man bara träffat på Internet är också att ta risker som de flesta tonåringar inte skulle ta - till stor del säkerligen just på grund av feghet och initiativlöshet och inte på grund av omdöme, men jag yttrade mig inte om omdöme, jag yttrade mig om det totala beteendet.
Fast det vet vi väl inte hur långt hon var med på det hela, om alls. Hon kan inte berätta sin version.
Citera
2008-06-20, 22:33
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Fast det vet vi väl inte hur långt hon var med på det hela, om alls. Hon kan inte berätta sin version.
Nej, det vet vi inte. Men det är osannolikt att han hade kunnat börja tejpa henne utan hennes samtycke.
Citera
2008-06-20, 22:48
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Nej, det vet vi inte. Men det är osannolikt att han hade kunnat börja tejpa henne utan hennes samtycke.
Det tycker jag inte. En 19-årig kille mot en 15-årig tjej, i hans lastbil. Inte det mest osannolika i den här historien.
Citera
2008-06-21, 09:32
Medlem
Liten_smurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soppa
Afonbladet eller exp. eller nått liknande...

Var hittade du den videon??
[/quote]
Kan du va snäll att försöka leta reda på den och länka?
Citera
2008-06-21, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Det tycker jag inte. En 19-årig kille mot en 15-årig tjej, i hans lastbil. Inte det mest osannolika i den här historien.

Det var inte i en lastbil, det var i hans privata Saab väl. De satt dessutom i baksätet vilket talar för att hon deltagit med viss fri vilja till en början. Att "kinky-binda" någon är en lek som jag antar inte är särskilt ovanlig. Tejpen över munnen tillkom säkert efter att hon inte tyckte leken var rolig längre och vid den tiden kan man tänka att det hela gått över i något som mer liknar våldtäkt. Hennes försök att nypa honom med fingrarna talar för att hon inte längre tyckte om det hela.
Citera
2008-07-04, 09:13
Medlem
Pan Taus avatar
Morddömde 19-åringen överklagar strafflängden

http://www.dalademokraten.se/Nyheter/Dalarna/Morddomde-19-aringen-overklagar-strafflangden/
Citera
2008-07-08, 11:42
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pan Tau
http://www.dalademokraten.se/Nyheter/Dalarna/Morddomde-19-aringen-overklagar-strafflangden/

Länken fungerar inte. Så här skriver den andra lokaltidningen:

Citat:
Det handlar om hur man ska tolka den lagstadgade ungdomsrabatt som tillämpas när gärningsmannen är under 21 år.

- Jag tolkar den som att min klient borde ha fått ett lägre straff, hur mycket är svårt att sia om, säger Johan Matz.

Advokaten tycker också att rättsområdet är oklart då det finns väldigt få liknande fall i Sveriges rättshistoria.

/.../

Hovrätten kommer ta upp överklagan inom fem veckor, förmodligen i mitten av augusti.

http://www.dt.se/brottsplats/article327976.ece
Citera
2008-07-08, 12:18
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Länken fungerar inte. Så här skriver den andra lokaltidningen:
Citat:
Det handlar om hur man ska tolka den lagstadgade ungdomsrabatt som tillämpas när gärningsmannen är under 21 år.
- Jag tolkar den som att min klient borde ha fått ett lägre straff, hur mycket är svårt att sia om, säger Johan Matz.
Två fel av två möjliga, så om det är allt advokaten har att komma med, så blir det ingen ändring om inte hovrätten av nån anledning tycker jäkligt synd om 19-åringen. För det första är ungdomsrabatten inte lagstadgad - det enda som är lagstadgat är att personer under 21 år inte får dömas till livstids fängelse - och för det andra var 19-åringens straff konformt med praxis för ungdomsrabatten om man, som åklagaren och tingsrätten, anser att brottets normalstraffvärde var livstids fängelse, och räknar livstids fängelse som kortast möjliga tidsbegränsade strafftid, alltså 18 år. (I själva verket har han fått en kraftigare rabatt än han egentligen skulle ha haft, i och med att det inte går att döma till tidsbegränsade straff på mer än tio år för ett och samma brott.) Hur man eljest skulle kunna beräkna ungdomsrabatt på brott med livstidsstraffvärde begriper jag faktiskt inte.
Citera
2008-07-08, 12:23
Medlem
LikeAGloves avatar
Läste om en som fick 11 år för grovt rån, dom brotten är ganska likvärdiga på brottskalan eller?
Citera
2008-07-08, 20:55
Medlem
Citat:
Två fel av två möjliga, så om det är allt advokaten har att komma med, så blir det ingen ändring om inte hovrätten av nån anledning tycker jäkligt synd om 19-åringen. För det första är ungdomsrabatten inte lagstadgad - det enda som är lagstadgat är att personer under 21 år inte får dömas till livstids fängelse - och för det andra var 19-åringens straff konformt med praxis för ungdomsrabatten om man, som åklagaren och tingsrätten, anser att brottets normalstraffvärde var livstids fängelse, och räknar livstids fängelse som kortast möjliga tidsbegränsade strafftid, alltså 18 år. (I själva verket har han fått en kraftigare rabatt än han egentligen skulle ha haft, i och med att det inte går att döma till tidsbegränsade straff på mer än tio år för ett och samma brott.) Hur man eljest skulle kunna beräkna ungdomsrabatt på brott med livstidsstraffvärde begriper jag faktiskt inte.

Med tanke på brottets sällsynta brutalitet både när det gäller själva dådet samt omständigheterna omkring, kan inte annat än högsta straffskalan gälla.
Så jag håller nog med dig Hamilkar att den unge mannen har fått mer ungdomsrabatt än vad han egentligen förtjänar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in