Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Länken fungerar inte. Så här skriver den andra lokaltidningen:
Citat:
Det handlar om hur man ska tolka den lagstadgade ungdomsrabatt som tillämpas när gärningsmannen är under 21 år.
- Jag tolkar den som att min klient borde ha fått ett lägre straff, hur mycket är svårt att sia om, säger Johan Matz.
Två fel av två möjliga, så om det är allt advokaten har att komma med, så blir det ingen ändring om inte hovrätten av nån anledning tycker jäkligt synd om 19-åringen. För det första är ungdomsrabatten
inte lagstadgad - det enda som är lagstadgat är att personer under 21 år inte får dömas till livstids fängelse - och för det andra
var 19-åringens straff konformt med praxis för ungdomsrabatten om man, som åklagaren och tingsrätten, anser att brottets normalstraffvärde var livstids fängelse, och räknar livstids fängelse som kortast möjliga tidsbegränsade strafftid, alltså 18 år. (I själva verket har han fått en
kraftigare rabatt än han egentligen skulle ha haft, i och med att det inte går att döma till tidsbegränsade straff på mer än tio år för ett och samma brott.) Hur man eljest skulle kunna beräkna ungdomsrabatt på brott med livstidsstraffvärde begriper jag faktiskt inte.