2008-02-22, 18:40
Medlem
Stormis84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanResident
Knappast slut. Det är nu det intressanta börjar.

Själv väntar jag med spänning på att rättegången ska kicka igång, och att media lägger ut en del av förhören i textform så som de brukar göra. Givetvis vill man ju veta lite vad som rör sig i skallen på 19-åringen, och varför han överhuvudtaget begick brottet.

exakt nu de roliga börjar. varför och när han gjort detta. ska bli intressant vilken rubresering det blir på brottet också. och straffet.
Citera
2008-02-22, 18:42
Medlem
Mr Magoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Äh. Uppsåt är självklart, när hon är tilltygad som hon uppenbarligen är. Det kan man för fan inte göra utan att mena det. Men uppsåt krävs också för dråp.
Vi VET ingenting om tillståndet hon hittades i. Rykten säger att hon var illa tilltygad, men en jävla stenbumling kan platta ut en hel skalle. Dessutom ställer jag mig frågande till påståendet att hon var bunden med eltejp. Ytterligare att rykte som snart blivit en sanning.
Citera
2008-02-22, 18:42
Medlem
roppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanResident
Knappast slut. Det är nu det intressanta börjar.

Själv väntar jag med spänning på att rättegången ska kicka igång, och att media lägger ut en del av förhören i textform så som de brukar göra. Givetvis vill man ju veta lite vad som rör sig i skallen på 19-åringen, och varför han överhuvudtaget begick brottet.
Slut på detektivarbete är det iaf. Jag väntar också ivrigt på rättegången, men känner mig samtidigt redan illamående eftersom straffet aset, som enligt mig förbrukat all sin rätt att leva, kommer få är vård. Nåja, skönt att det är löst iaf.. och att de tagit rätt mördare.
Citera
2008-02-22, 18:44
Medlem
Mr Magoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T83
Mord = uppsåt, ofta (men inte alltid) planerat
Dråp = uppsåt, ofta (men inte alltid) oplanerat
Vållande till annans död = inte uppsåt (och så klart oplanerat)

Så förhåller det sig med 100 % säkerhet.

Och angående sjuk då, frisk nu:

1) http://lagen.nu/1962:700#k30p6
= Inget fängelse om allvarligt psykiskt störd vid brottet.

2) http://lagen.nu/1962:700#k31p3
= Bara vård om personen fortfarande är sjuk.
Fan, orkar inte läsa din länkar, men erkänner nog att du kan ha rätt....
Citera
2008-02-22, 18:44
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vad händer om så är fallet? Ute direkt e rättegång?
Nja. Rödebypappan är ju ett sånt möjligt fall, och han sitter fortfarande på häktet medan dårdoktorerna slår sina kloka huven ihop, och ingen vet när de har slagit dem ihop färdigt.

Observera vidare att det är väldigt svårt att döma så, när det finns en stor folklig upprördhet över dådet. Anledningen till att det är, ska vi säga politiskt, tänkbart för Rödebypappan är att många tycker mer synd om än om offren - i synnerhet om den överlevande killen.

Men egentligen var Mattias Flink ett sånt fall också. Men det hade inte gått att döma så i det fallet, för folk var för upprörda. (Nån hade garanterat tagit livet av honom och gjort sig själv olycklig, om inte annat.) Och Flink hade dödat just unga flickor i Dalarna. Visserligen fler än en. Men jag tror inte att Ch********r F***k ska tro sig ha någon större chans till det utfallet i alla fall.
Citera
2008-02-22, 18:46
Medlem
T83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nja. Rödebypappan är ju ett sånt möjligt fall, och han sitter fortfarande på häktet medan dårdoktorerna slår sina kloka huven ihop, och ingen vet när de har slagit dem ihop färdigt.

Observera vidare att det är väldigt svårt att döma så, när det finns en stor folklig upprördhet över dådet. Anledningen till att det är, ska vi säga politiskt, tänkbart för Rödebypappan är att många tycker mer synd om än om offren - i synnerhet om den överlevande killen.

Men egentligen var Mattias Flink ett sånt fall också. Men det hade inte gått att döma så i det fallet, för folk var för upprörda. (Nån hade garanterat tagit livet av honom och gjort sig själv olycklig, om inte annat.) Och Flink hade dödat just unga flickor i Dalarna. Visserligen fler än en. Men jag tror inte att Ch********r F***k ska tro sig ha någon större chans till det utfallet i alla fall.

Att Mattias Flink hamnade bakom lås och bom är ENBART ett resultat av mycket kreativ juridik från Högsta domstolen p g a "allmänintresset" av att inte ha honom på gatorna.
Citera
2008-02-22, 18:46
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvenOlderTwat

"Hela hans liv förstört", fattas väl bara, man tar egna beslut och man rår över sitt eget liv, eller???

Ord, mannen!

Visst, CF får bära med sig detta hela sitt liv. Jag tror inte han bryr sig speciell toch det är hans egna handligar som gett resultatet.
CF bör knäfallande var dag tacka sin lyckliga stjärna att det inte är Leif D som bestämmer här i världen, för då hade han bara behövt bära med sig detta till i morgon bitti, när solen går upp.
Senast redigerad av Leif D 2008-02-22 kl. 18:53.
Citera
2008-02-22, 18:48
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Magoo
Vi VET ingenting om tillståndet hon hittades i. Rykten säger att hon var illa tilltygad,
Vi vet att hon var tillräckligt illa tilltygad för att inte gå att identifiera okulärt, och att hon var så till den grad blodig så att byggjobbarna som hittade henne inte fattade vilken färg denna långhåriga, ljusblonda tjej hade på håret.

Det säger en del.
Citera
Medlem
Biscayes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porrlinda85
nej, inte i början.. i början skulle jag bara sörja min syster och hata honom för det han gjort.. men jag skulle aldrig vilja se honom död.. för döden är inget straff! vill att han skulle få leva med det på sitt samvete resten av sitt liv. Och jag skulle också vilja få ett enskilt samtal med honom där jag kunde få se honom i ögonen och fråga varför?

Men din blåögda fan. Inse att alla inte fungerar som du. Det finns individer som inte känner någon som helst empati. Han kan sitta inför ditt rödgråtna jävla ansikte och bara flina, kasta minnet av din systers död i soptunnan bland minnena av vad han åt till lunch för två veckor sen och därefter roa sig resten av livet. Och sen mörda igen om han känner för det.

Igenom alla tider har dessa människor bestraffats utifrån rättfärdigande av respekten för brottsoffer - men inte i den moderna tidens Sverige.

Ge honom 40 år i fängelse eller på hispan - det och endast DET faktum att han missat ungdomens dagar är något som biter på psykopaten, vem han nu än är.
Citera
Medlem
Stormis84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras021

Nåja åter till tråden, det blir intressant om det blir lyckta dörrar !

Hoppas man kommer kunan få ut papprena från rättegången sen.. det är väl en offentlig handling
Citera
2008-02-22, 18:49
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T83
Att Mattias Flink hamnade bakom lås och bom är ENBART ett resultat av mycket kreativ juridik från Högsta domstolen p g a "allmänintresset" av att inte ha honom på gatorna.
Jo, precis. Like I said... Men som allt HD gör, kan ju också denna kreativa juridik användas som prejudikat vid nya fall.
Citera
2008-02-22, 18:51
Medlem
johnjohns avatar
Nitton år och mördare vilken hjälte. Jag kan bara hoppas att han i finkan blir mördad alt. begår självmord. Han kommer att göra om det om han får chansen tro mig. Nästa gång en tjej säger nej så smäller det igen. Döda aset innan det är försent.

Jag är pro dödsstraff och hans gärning är i mitt register ett solklart fall för denna påföljd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in