2008-02-18, 00:10
Medlem
seanders avatar
Tjena, jag vill testa o installera ubuntu igen, förra gången jag gjorde de så funkade de sådär och jag blev trött på de och tog bort de, men då pajade datorn och den kunde inte hitta windows :S, hur ska jag göra för att installera ubuntu och dualboota med xp och sen kunna ta bort ubuntu, utan att de pajar igen?
Citera
2008-02-18, 00:23
Medlem
Först installerar du windows och under installationen så partitionerar du så att halva disken är för Windows och den andra halvan är bara tom.

Sen så startar du Ubuntu CD'n och installerar den på den andra hälften av hårddisken.
Citera
2008-02-18, 00:25
Medlem
ischs avatar
och när du tar bort Ubuntu igen så använder du windows skivan för att fixa MBR:en.
Citera
2008-02-18, 00:45
Medlem
seanders avatar
tack för svaren
Citera
2008-02-18, 19:26
Medlem
en sak till...

om du har GRUB som "bootloader" dvs menyn som kommer upp när du startar datorn och får välja mellan Ubuntu (tre olika val + memtest?) och Windows... så gör gärna en kopia av filen /boot/grub/menu.lst och lägg den någon annanstans, t ex i din hemkatalog

För det har nämligen hänt mig att ubuntu har hittat windows vid första installationen och lagt upp menyn finfint... sen när den laddar hem en uppdatering av GRUB, så skriver den över den filen... och då hittar den plötsligt inte Windows. Inte så roligt. Men om man då kopierar tillbaka filen menu.lst så och startar om så får man tillbaka menyvalen. Det sparar lite jobb..
Citera
2008-02-18, 21:52
Medlem
Homelezzs avatar
För att återställa det så sätter du i windows cd-skivan och sedan väljer du reparera eller vad det heter. Sedan skriver du in fixmbr, sen är det klart.
Citera
2008-02-19, 23:51
Medlem
seanders avatar
okej
Citera
2008-02-20, 00:16
Medlem
manganhs avatar
Eller så installerar du ubuntu genom wubi som är en windows-installer till ubuntu. Kanske inte optimalt sätt att köra ubuntu på men det funkar bra om man bara vill testa hur det fungerar och är väldigt enkelt att avinstallera, gå bara in i kontrollpanelen och sen är det som att ta bort vilket annat program som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in