• 1
  • 2
2008-02-17, 19:53
Medlem
TheInsanes avatar
Ja som topic beskriver så luktar det avlopp när jag spolar i min toalett. Har bott i min lägenhet i 2 månader nu och det var först för ett par dagar sedan detta hände. Hade först svårt att lokalisera lukten men efter en natt är den borta och när man sedan spolar i toaletten börjar det lukta avlopp. Ingen jättestark doft men mer än nog för att vara irriterande. Är det någon som har koll på var jag kan börja om jag vill se om jag själv kan hitta och kanske fixa problemet? Vill gärna se om jag kan göra något själv innan man fixar en rörmokare eller hör med föreningen om de kan göra något.
Citera
2008-02-17, 19:57
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheInsane
Ja som topic beskriver så luktar det avlopp när jag spolar i min toalett. Har bott i min lägenhet i 2 månader nu och det var först för ett par dagar sedan detta hände. Hade först svårt att lokalisera lukten men efter en natt är den borta och när man sedan spolar i toaletten börjar det lukta avlopp. Ingen jättestark doft men mer än nog för att vara irriterande. Är det någon som har koll på var jag kan börja om jag vill se om jag själv kan hitta och kanske fixa problemet? Vill gärna se om jag kan göra något själv innan man fixar en rörmokare eller hör med föreningen om de kan göra något.
Uttorkad golvbrunn?
Citera
2008-02-17, 20:30
Medlem
Macke91s avatar
Skulle gissa på uttorkad golv brunn som personen ovanför nämner. Har samma problem hos oss men inte av att man spolar utan en lätt lukt som kommer och går.
Citera
2008-02-17, 21:25
Medlem
TheInsanes avatar
Vad gör jag för att undersöka och reparera felet?
Citera
2008-02-17, 21:37
Medlem
2MissMes avatar
Skulle tro du behöver rensa golvbrunnen, är det dålig avrinning där kan det bli dåligt med vatten i vattenlåset och därmed avloppslukt. Vet inte vad du har för sorts golvbrunn, men en del är inte så enkla att rengöra som det ser ut vid första anblicken när man tar bort gallret. På en del brunnar måste man upp med insatsen med för att rengöra ordentligt och det kan hända att den som bodde där innan missade det.
Citera
2008-02-17, 21:38
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheInsane
Vad gör jag för att undersöka och reparera felet?

Jaa du, bila upp betonggolvet och kolla om det saknas vatten i brunnen? Eller kanske spola lite vatten i för säkerhets skull iställlet.

(Det är nu du skall fråga ungefär som i Macken "- Bilning, är det dyrt" )

Allvarligt talat, spola lite i alla brunnar, handfat, ev vask etc.

/capmac
Citera
2008-02-17, 21:58
Medlem
Megaforces avatar
Kolla framförallt om det finns någon brunn för tvättho eller tvättmaskin etc som inte används. Den kan ha torkat ut. För att förhindra uttorkning så kan man först fylla med vatten och sen lite matolja (som förhindrar avdunstning).
Citera
2008-02-17, 22:03
Medlem
balombas avatar
Snor denna tråd då jag har liknande problem. När jag spolar (framförallt varmt vatten) i kökets diskho så luktar det ganska ofta sjukt sunkigt. Lukten är svår att beskriva, men det ligger i närheten av avloppslukt. Kan tilläggas att huset är asgammalt och det är gamla järnrör-stammar, om det kan ha med saken att göra. Kan jag göra något åt detta?
Citera
2008-02-17, 22:08
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balomba
Snor denna tråd då jag har liknande problem. När jag spolar (framförallt varmt vatten) i kökets diskho så luktar det ganska ofta sjukt sunkigt. Lukten är svår att beskriva, men det ligger i närheten av avloppslukt. Kan tilläggas att huset är asgammalt och det är gamla järnrör-stammar, om det kan ha med saken att göra. Kan jag göra något åt detta?

Det är nog bakteriebeläggningar som finns i vattenlåsen mm. Du kan ju alltid försöka med propplösare/kaustiksoda men räkna med att du får göra ett flertal behandlingar innan du blir av med dem.
Citera
2008-02-17, 22:17
Medlem
joe_ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är nog bakteriebeläggningar som finns i vattenlåsen mm. Du kan ju alltid försöka med propplösare/kaustiksoda men räkna med att du får göra ett flertal behandlingar innan du blir av med dem.
plocka ner vattenlåsen och gör rent. Förvisso något av det äckligaste man kan göra men det behövs nån gång om året beroende på hur mycket kvinnlliga hårstrån som hjälper till att slagga igen.

Prova också att skölja med klorin då och då.

Ang toaletten vete fan. Har du öppnat och kollat i tanken ifall det finns gamla beläggningar där?
Hade du bott i hus kunde man misstänka att avloppsvattnet rinner ut i läckande rör på väg ut eller utanför grunden...men nu bor du ju i lägenhet
Citera
2008-02-18, 08:52
Moderator
evilhoneys avatar
Kolla så att det är ordentligt tätat där handfatat går ner i golvet, jag har varit med om samma problem och då var det tätningen där som hade torkat och ramlat bort.
Det gick över så fort ny tätning kom på plats.
Citera
2008-02-18, 12:07
Medlem
Tinnituss avatar
Kaustiksoda och kokande vatten löser alla problem
Om nått skulle va fel med mina avlopp häller jag i det i alla, lyssnar på fräsljudet och sen är allt bra igen =) Lite som att snyta sig!

Vore säkert bättre för avloppet och mer miljövänligt att rensa vattenlås och hålla på och äckla sig, men varför det när man kan leka med kemi!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in