2008-02-17, 10:58
Bannlyst
Sedan jag har börjat lära mig norska och danska. Vill jag nu lära mig ett slaviskt språk. hört att med lite träning kan du förstå alla andra hyfsat om du redan har lärt dig grunderna i ett språk...vilket är lättast, och vilka är lätta att hitta studiematerial till?
Dem jag är intresserade av
Ryska
Serbiska(kroatiska och bosniska gå bra med)
Polska
Vitryska
Ukrainska
Slovakiska
Är dem andra språken lättare då kan jag tänka mig lära dem med... hjälp tack
Citera
2008-02-17, 11:02
Medlem
Kryžininkass avatar
Sannolikt ryska eftersom det finns så mycket mer lättillgängliga hjälpmedel för det.
Citera
2008-02-17, 11:31
Bannlyst
Min personliga åsikt är att de serbokroatiska språken (serbiska, bosniska, kroatiska) är enklast att lära sig. Inte för att jag kan de flytande (vilket jag tyvärr inte kan) då men de sätter sig lätt i huvudet.
Citera
2008-02-17, 18:34
Medlem
Grammatiskt är de väldigt likartade, förutom bulgariskan som saknar kasus. Men grammatiken är nåt man lär sig och sen sitter den, och jag tycker i princip inte det spelar nån roll.

Ryskan är irriterande med sin oregelbundna accent, har för mig det gäller bulgariskan också (och ukrainska?). Tror att de andra är regelbundna.

Talare av vitryska och ukrainska är nästan alltid tvåspråkiga med ryska, så du behöver i princip kunna ryska ändå för att kommunicera på lika villkor. Är du intresserad av nåt av dem hade jag ändå läst ryska parallellt.

Det största hindret kommer att vara motivation. Om du känner nån som pratar ett av språken, som du kan prata med och ställa frågor till, fundera på att välja det språket. Det är nog lättast att hitta nån som talar ett jugoslaviskt språk.

Annars kommer det an på om du är särskilt intresserad av nån av länderna/kulturerna. Jag tror inte jag överdriver när jag säger att ryskan har överlägset störst/bäst litteratur, och kultur i övrigt. Nåt annat att tänka på är att Slovakien, Polen och Bulgarien är i EU, Kroatien är på väg. Polska, slovakiska och tjeckiska är för övrigt ganska lika och förstår varandra. Samma med jugoslaviska + makedonska och bulgariska (oftast).
Citera
2008-02-17, 19:10
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angola
Grammatiskt är de väldigt likartade, förutom bulgariskan som saknar kasus. Men grammatiken är nåt man lär sig och sen sitter den, och jag tycker i princip inte det spelar nån roll.

Ryskan är irriterande med sin oregelbundna accent, har för mig det gäller bulgariskan också (och ukrainska?). Tror att de andra är regelbundna.

I gengäld har bulgariskan ett betydligt fromrikare verbsystem än de kasusrika språken. Och rörlig accent har den, liksom även flera andra av de sydslaviska språken. Det är nog bara västslaviska och makedonska som har fast accent.
Citera
2008-02-17, 19:48
Medlem
Kryžininkass avatar
Å andra sidan, om det viktigaste är att det ska vara lätt är naturligtvis det allra lättaste att inte lära sig något slaviskt språk alls.

Och ytterligare en sak att tänka på: väljer du fornkyrkslaviska slipper du hela den muntliga delen, vilket naturligtvis gör det mycket lättare.
Citera
2008-02-17, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
I gengäld har bulgariskan ett betydligt fromrikare verbsystem än de kasusrika språken. Och rörlig accent har den, liksom även flera andra av de sydslaviska språken. Det är nog bara västslaviska och makedonska som har fast accent.

Ok. Kan den betona på sista stavelsen?
Citera
2008-02-17, 21:30
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ok. Kan den betona på sista stavelsen?

Här ett litet citat som beskriver den bulgariska accenten:

”Der Akzent der bulg. Standardsprache ist dynamisch, dazu frei und beweglich (wie im Russischen), d.h., eine Silbe wird durch größere Intensität hervorgehoben, jede Silbe eines Wortes kann den Akzent tragen, und die betonte Silbe kann auch je nach Flexion innerhalb der Wortformen eines Lexems wechseln. […] Der Akzent ist beteutungsunterschiedend (рóден ’eigen’ : родéн ’geboren’).”

(Peter Rehder (red.), Einführung in die slavischen Sprachen, 1991, s. 312)
Citera
2008-02-18, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Här ett litet citat som beskriver den bulgariska accenten:

”Der Akzent der bulg. Standardsprache ist dynamisch, dazu frei und beweglich (wie im Russischen), d.h., eine Silbe wird durch größere Intensität hervorgehoben, jede Silbe eines Wortes kann den Akzent tragen, und die betonte Silbe kann auch je nach Flexion innerhalb der Wortformen eines Lexems wechseln. […] Der Akzent ist beteutungsunterschiedend (рóден ’eigen’ : родéн ’geboren’).”

(Peter Rehder (red.), Einführung in die slavischen Sprachen, 1991, s. 312)

Tack, verkar vara precis som i ryskan. Vet du hur det är med serbiska, kroatiska och bosniska? Jag har fått intrycket att de aldrig betonar finalt (i flerstaviga ord självklart).
Citera
2008-02-18, 08:04
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Tack, verkar vara precis som i ryskan. Vet du hur det är med serbiska, kroatiska och bosniska? Jag har fått intrycket att de aldrig betonar finalt (i flerstaviga ord självklart).

Ja, där har accenten dragits tillbaka, så det bör stämma, såvida inga lånord ställt till det på sistone. Och enstaviga ord kan bara ha fallande intonation, så även där är accenten tillbakadragen.
Citera
2008-02-18, 13:02
Medlem
buyzabas avatar
Förstår alltså en makedon och en bulgar, kroatiska?
Citera
2008-02-18, 19:54
Bannlyst
Serbo-Kroatiska har jag hört är lättast. dock har jag svårt att hitta utbildnings material. hur är det med ryskan, krylliska alfabetet är lite svårt tror jag... kan man om man kan ryska förstå lite av polskan?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in