2008-02-18, 20:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vesis88
Serbo-Kroatiska har jag hört är lättast. dock har jag svårt att hitta utbildnings material. hur är det med ryskan, krylliska alfabetet är lite svårt tror jag... kan man om man kan ryska förstå lite av polskan?

Kyrilliska är väldigt enkelt att lära sig bara man lägger ned lite tid. Jag kan det och jag lärde min flickvän det på en vecka (och hon är inte van vid de latinska- eller kyrilliska bokstäverna).
Citera
2008-02-19, 16:51
Medlem
Polska är ett av de svåraste språken man kan lära sig.

Du kan få mer hjälp här. http://sv.wikipedia.org/wiki/Polska

Tjeckiska skulle jag tippa på är bland de lättare slaviska språken.
Citera
2008-02-19, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Öglan
Polska är ett av de svåraste språken man kan lära sig.

Du kan få mer hjälp här. http://sv.wikipedia.org/wiki/Polska

Tjeckiska skulle jag tippa på är bland de lättare slaviska språken.

Och jag kan säga att det är inte enkelt, finns inte ett ord eller någon grammatik som påminner varken med nordiskan, engelskan eller tyskan. Det närmaste man kommer är att grönsaker innehåller ordet grön. Zelená Zelenina. Ja och sen banan(frukten) är faktiskt samma.

Det bästa är dock att man läser rakt av det som skrivs. Inte för att det spelar någon roll då man ändå inte känner igen orden. Sen är det ett jävla pyttespråk också. Då är slovakiskan bättre då man kan förhoppningsvis prata med tjecker och polacker när man blir duktig. Men ska man in i slaviskan och harva så skulle jag själv lärt mig ryska. Folkmängden gör att det antagligen är det vettigaste språket att lära sig.

Promin, gde je letischte?
Senast redigerad av Vikvar 2008-02-19 kl. 19:11.
Citera
2008-02-19, 19:55
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikvar
Och jag kan säga att det är inte enkelt, finns inte ett ord eller någon grammatik som påminner varken med nordiskan, engelskan eller tyskan.

Äh, det är ju indoeuropeiska alltihop. Bara några små dialektala skillnader.
Citera
2008-08-12, 19:18
Medlem
Polackjävels avatar
Polackerna hade en avancerad litteratur och kultur långt innan det bakvända Ryssland hade presterat något av värde.

Och skulle polska vara ett pyttespråk? Det talas av ca 50 miljoner. (Bara ryska talas av fler.)
Citera
2008-08-12, 19:43
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polackjävel
Polackerna hade en avancerad litteratur och kultur långt innan det bakvända Ryssland hade presterat något av värde.

Den äldsta polska texten är väl från 1130-talet, om jag inte missminner mig. Är den tillräcklig för att man ska kunna tala om ”en avancerad litteratur”, eller var vill du dra den gränsen? Och när började den ryska litteraturen få värde?
Citera
2008-08-12, 20:40
Medlem
Clavins avatar
Själv läser jag ryska. Alfabetet tog mig lite på en vecka, sen kunde jag börja läsa text knaggligt, men det går bättre sedan. Finns en del undantag i ryska alfabetet , men de klarar du nog av om du bara pluggar dem. Det som är skit nu är att min ryska grupp ska börja gå på distans i stället för att ha i klass. Nån som har erfarenhet av distansstudier med språk eller överlag?

Polska tycker jag går bra att lära sig. Bättre än tjeckiska om du nu inte åker till Prag eller annanstans? Sedan ukrainska är jag själv nyfiken på, väntar på svar från en person bara var man kan studera på stället, likadant med ryskan också. Mycket enklare och lättare att studera i själv landet där det talas.
Citera
2008-08-12, 21:10
Medlem
notepads avatar
Jag tror att makedonskan är det lättaste av de slaviska språken, följt av bulgariskan.

Anledningar till detta:

- Enkla betoningsregler (nästan alltid tredje stavelsen från slutet)
- Enkelt vokalsystem
- Enbart 2 kasus (de flesta slaviska språk har 6 eller 7, med många olika ändelser)
- Få oregelbundna plural
- Skiljer på bestämd/obestämd form mha. ändelser, likt svenskan
Citera
2008-08-14, 22:14
Medlem
mästernilsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notepad
- Skiljer på bestämd/obestämd form mha. ändelser, likt svenskan

Det gör väl knappast att språket blir enklare att lära sig? Det tar väl inte någon nämnvärd tid att begripa att the i engelska är motsvarigheten till våra enklitiska demonstrativa artiklar?

Att språket har bestämdhet, till skillnad från de andra slaviska språken, gör ju snarare att det är ett minus, eftersom varje språk har sina egna regler för bestämdhet.
Citera
2008-08-15, 01:05
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
De slaviska språk som har runt 7 kasus har väl ganska fri ordföljd, eller har jag missuppfattat det hela?
Citera
2008-08-15, 13:51
Medlem
Savoys avatar
Jag är absolut ingen slavist, men har något att tänka på i alla fall:

ALLA språk är svåra att lära sig om man har dålig motivation. Du måste i princip välja ett språk vars land/kultur intresserar dig om du ska nå framgång.

Polska må vara skitsvårt, men inte om du är motiverad. Dessutom med lätthet det slaviska språk det är störst brist på talare av idag och för överskådlig framtid. Det är bara att titta på en karta och mumla "37 miljoner invånare" för att man ska fatta att vi kommer att ha väldigt mycket affärer att göra med det landet i framtiden.
Citera
2008-08-16, 02:15
Medlem
mästernilsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
De slaviska språk som har runt 7 kasus har väl ganska fri ordföljd, eller har jag missuppfattat det hela?

Både ja och nej. Ordföljden är visserligen nästan helt fri, men beroende på hur man lägger upp det så kan man nyansera meningarna.

Du kan alltså kasta om ordföljden lite som du känner för utan att innehållets grundläggande betydelse försvinner, men du ändrar nyanseringen, vilket ibland kan få oönskad effekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in