2008-02-17, 00:52
Medlem
Hur gör man för att kunna spela in ljudet som rebirth producerar i reason?
Citera
2008-02-17, 04:52
Medlem
mrhenkos avatar
Har inte själv jobbat med ReBirth, däremot en hel del Reason och vad gäller just Reason är det ju så att det inte går att spela in "audio". Det går att importera inspelade audiofiler i samplers men det går inte att spela in i Reason.

Så om jag har fattat det hela rätt så används "The ReBirth Input Machine" i Reason för att koppla ihop de båda applikationerna, ungefär som att koppla Reason till exempelvis Cubase via ReWire.
Citera
2008-02-17, 05:19
Medlem
mushi_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrhenko
Har inte själv jobbat med ReBirth, däremot en hel del Reason och vad gäller just Reason är det ju så att det inte går att spela in "audio". Det går att importera inspelade audiofiler i samplers men det går inte att spela in i Reason.

Så om jag har fattat det hela rätt så används "The ReBirth Input Machine" i Reason för att koppla ihop de båda applikationerna, ungefär som att koppla Reason till exempelvis Cubase via ReWire.

Exakt. Du kan inte spela in med Reason. Du kan däremot spela in genom Cubae/wavelab och spara som wave genom line in på ljudkortet. Förutsatt att du har ett bra ljudkort. tryck bara F3 i Cubase så kommer du se kanalerna in, inte alls svårt.

Det enda du kan göra i Reason är att modda samplingar i NN-XT eller NN19, igen förutsatt du har wav-filen och en bestämt root ackord.(key) Testa Cubase och reason tillsammans om du lirar tex gura och vill sequenca resten. Du kommer knappast bli besviken

I Reason går det inte tyvärr, oavsett...
Citera
2008-02-17, 05:43
Medlem
nuhjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalien
Hur gör man för att kunna spela in ljudet som rebirth producerar i reason?

Somsagt, Rebirth input machine i Reason (se till att du installerar reason EFTER rebirth, annars får du fel version på rewire)
då kopplar du ihop reason med rebirth. Du gör din låt och exporterar som .wav. Jag har dock inte testat att köra med både rebirth, reason OCH cubase, bara reason och cubase, men det kan du ju testa åxå.
Citera
2008-02-17, 06:04
Medlem
mushi_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nuhj
Somsagt, Rebirth input machine i Reason (se till att du installerar reason EFTER rebirth, annars får du fel version på rewire)
då kopplar du ihop reason med rebirth. Du gör din låt och exporterar som .wav. Jag har dock inte testat att köra med både rebirth, reason OCH cubase, bara reason och cubase, men det kan du ju testa åxå.

Asså Reason, Cubase och Ableton rewirar automatiskt. Ingen behov att tänka på vad du installerar i första hand. Man behöver bara ha i skallen vad som ska vara slave och master, DVS starta Reason först och klicka på fliken deviices och du ser i mixern (f3) Reason/alternativt Ableton. Du kan till och med göra hur du vill, dom är programmerade för det.

Hur som helst du kan inte spela in genom Reason, du behöver Cubase för det.

Lycka till

Ändrade IE till DVS.
Senast redigerad av mushi_ 2008-02-17 kl. 06:48.
Citera
2008-02-17, 08:41
Medlem
nuhjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushi_
Asså Reason, Cubase och Ableton rewirar automatiskt. Ingen behov att tänka på vad du installerar i första hand. Man behöver bara ha i skallen vad som ska vara slave och master, DVS starta Reason först och klicka på fliken deviices och du ser i mixern (f3) Reason/alternativt Ableton. Du kan till och med göra hur du vill, dom är programmerade för det.

Hur som helst du kan inte spela in genom Reason, du behöver Cubase för det.

Lycka till

Ändrade IE till DVS.

vad jag vet så följer rewire med reason och rebirth och inte cubase. iom att Reason har en senare version av rewire så gick det inte för mig när jag gjorde tvärtom. Rebirth skrev alltså över rewire.dll med en äldre version så det inte gick att syncha dem.
Citera
2008-03-07, 00:40
Medlem
mushi_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nuhj
vad jag vet så följer rewire med reason och rebirth och inte cubase. iom att Reason har en senare version av rewire så gick det inte för mig när jag gjorde tvärtom. Rebirth skrev alltså över rewire.dll med en äldre version så det inte gick att syncha dem.

Ja men så vitt jag vet så rewirar Reason 4.0 automatiskt med Cubase eller Ableton. Kan dock inte säga hur senare versioner av dessa program funkar då ja har gamla på båda.

Vet inte om du kör Vista? Kanske det som är problemet. Så vitt jag vet är vista långt ifrån kompatibelt med dom senaste versionerna av allt?

Kan också vara version konflikt på dessa applikationer. Kan garantera att en Google sökning ger dig det svaret du behöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in