• 1
  • 2
2008-02-16, 21:22
Medlem
MisterGGs avatar
Hej!

Jag köpte idag en Matrisskrivare modell 1992 "Star LC24-20II"

Kabeln var en paralell/Usb som jag körde in i datorn, Xp indikerade att den hade hittat drivisarna, men det går inte att skriva ut på den nu :s

Någon som vet hur jag går till väga för att lösa det?
Citera
2008-02-16, 21:28
Medlem
x0ms avatar
installerat mjukvara för skrivaren?
Valt rätt skrivare i listan?
Citera
2008-02-16, 21:31
Medlem
MisterGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x0m
installerat mjukvara för skrivaren?
Valt rätt skrivare i listan?

Alltså. När jag kopplade in den så började den leta efter drivrutiner på en gång. Jag hann inte med att läsa allting innan jag reste på mig igen. Men det stod "enheten är nu installerad och är klar att användas" eller liknande.

Jag fick en floppydisk med till den. Men den är till Win 95.. Enligt Microsofts sida så är drivrutinerna till denna skrivaren med i XP. Men jag hittar den ingenstans i kontrollpanelen eller får inte upp den bland alternativen när jag ska skriva ut.
Citera
2008-02-16, 21:36
Medlem
Har du testat att köra guiden "Lägg till skrivare" som du hittar under Kontrollpanelen->Skrivare och fax?
Citera
2008-02-16, 21:37
Medlem
kimdah2002s avatar
Skrivaren är inga problem den finns med under "Lägg till skrivare" som standard, kolla under "Star" det som är problemet är din USB-LPT "sladd" det är till den du behöver drivrutiner...

Kolla under enhetshanteraren om den finns där och är markerad med ett gult utropstecken eller nått... Där borde du även se vilken LPT port du skall koppla din Star skrivare emot...
Citera
2008-02-16, 21:41
Medlem
MisterGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Skrivaren är inga problem den finns med under "Lägg till skrivare" som standard, kolla under "Star" det som är problemet är din USB-LPT "sladd" det är till den du behöver drivrutiner...

Kolla under enhetshanteraren om den finns där och är markerad med ett gult utropstecken eller nått... Där borde du även se vilken LPT port du skall koppla din Star skrivare emot...

Inget gult utropstecken någonstans. Kollade under USB-Styrenheter samt Portar (COM & LPT)

Är det sladden som kräver drivrutiner alltså... Spännande du råkar inte veta vart man hittar dom?

Edit: det är en sånhär rackare

http://us.st11.yimg.com/us.st.yimg.c...1988_192721193

Edit igen. Detta ska alltså vara drivrutinerna. Dock inte för XP

http://www.aten-usa.com/?support_df&...C1284B#display
Senast redigerad av MisterGG 2008-02-16 kl. 21:44.
Citera
2008-02-16, 21:51
Medlem
MisterGGs avatar
Hittade lösningen

Man fick manuellt lägga till skrivarporten, därefter lägga till skrivaren manuellt.

Nu ska jag testa att skriva ut.

Tack för hjälpen!
Citera
2008-02-16, 21:54
Medlem
kimdah2002s avatar
Påstår sig vara för XP

http://list.driverguide.com/list/company1186/

Det är ju en ganska gammal grunka så man vet ju inte om den funkar med XP fast Star LC24-20II är ju lite kult så det är värt ett försök
Senast redigerad av kimdah2002 2008-02-16 kl. 21:57.
Citera
2008-02-16, 21:59
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterGG
Man fick manuellt lägga till skrivarporten, därefter lägga till skrivaren manuellt.

Nu ska jag testa att skriva ut.

Tack för hjälpen!
Ja porten läggs till när du installerar USB-LPT sladden sedan är det bara att lägga till skrivaren o välja port...

Finns det verkligen färgband till en sådan gammal raritet
Citera
2008-02-16, 22:17
Moderator
Falukropps avatar
Lite offtopic, men tråden gjorde mig nyfiken.
Vad är det som får dig att vilja använda en matrisskrivare?
Citera
2008-02-16, 22:19
Medlem
MisterGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja porten läggs till när du installerar USB-LPT sladden sedan är det bara att lägga till skrivaren o välja port...

Finns det verkligen färgband till en sådan gammal raritet

Det gjorde faktiskt det. Men jag har slitit bort det.

Den funkar fortfarande inte att skriva ut med måste man starta om datorn måntro?

Om ni hjälper mig med detta så lovar jag att berätta samt visa ett kort på vad jag ska använda skrivaren till
Citera
2008-02-16, 22:35
Medlem
MisterGGs avatar
Snäll som jag är så fixar jag en bild.

jag fick igång skiten, fick byta usb-port i kontrollpanelen

Jag jobbar som tatuerare och använder skrivaren för att göra motiv (stenciler) på ett speciellt papper för att sedan överföra motivet till huden med hög skärpa. Det besparar mig fruktansvärt mycket tid att göra så..

Se bild
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in