2008-02-16, 19:59
Medlem
Kavajs avatar
Hej,

Imorse gick det åt helvete när jag skulle köra iväg till jobbet, handbromsen vägrade nämligen släppa. När jag drar i den så tar det typ 2-3 'klick' innan det blir något motstånd och även fast jag släpper helt så ligger bromsen på! Hur blir jag av med detta elände?

EDIT: bilen är en Galant -99
Citera
2008-02-16, 20:26
Medlem
Fuzzs avatar
efter som du säger att den kärvar är det nog bara ett byte som kan lösa problemet. Ev kan det vara ett ok som kärvar.
Citera
2008-02-16, 20:27
Medlem
rebbans avatar
Kan va så att handbromsbeläggen har losnat och kilat sig fast.
Är det båda eller en sida som sitter fast?
Citera
2008-02-16, 21:33
Medlem
aerks avatar
Vet inte hur det ser ut på japsare men kan tänka mig att det är trum/skiva ibak?

I sådana fall är det bara att pråttla av hjulen / oket samt hållare och kollar hur det ligger till där bak.

Prova klämma på kolvar med polygrip osv. Kärvar det så byt skiten bara.
Citera
2008-02-16, 21:46
Medlem
RogerWallenbergs avatar
Gasa och tvärnita några gånger, både framåt och bakåt.
Brukar vi göra på Saaben, släpper oftast då.
Citera
2008-02-16, 21:50
Medlem
de e inte bara så att den frusit då?
Citera
2008-02-16, 22:09
Medlem
Megaforces avatar
Min syrra körde ungefär 100 meter med sin bil när ena bakhjulets handbroms låst sig. Bilen gick lite trögt tyckte hon.. Och efter bilen löpte ett svart spår på asfalten..

Vi lyckades dock få loss bromsen så att hon kunde köra normalt på alla fyra hjulen sen..
Citera
2008-02-16, 23:00
Medlem
Kavajs avatar
Tack för alla tips! Ska undersöka mer imorrn när det är ljust!
Citera
2008-02-17, 00:11
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Min syrra körde ungefär 100 meter med sin bil när ena bakhjulets handbroms låst sig. Bilen gick lite trögt tyckte hon.. Och efter bilen löpte ett svart spår på asfalten..
Ye va gott de däcket mådde sen, verkar inte va alltför ovanligt att det händer med släp, både stora som små.

Tillhör kanske ovanligheten men stött på en 140 där handbromsen låste sej men backa man en halvmeter så släppte handbromsen ända till sden användes nästa gång.
Höll på så ett par år tills bilen skrotades men handbromsen, den fungera, 3:e hacket så nöp den.
Citera
2008-02-17, 01:20
Medlem
bullybrugds avatar
En galle? har inte haft 99 men tidigare modeller, bra bil förresten!

Släng sig under m polygrip, det sitter en fjädrar på bromsoken bak, och en liten moj som skall gå emot en klack. Nyp ihop dem några gånger och spreja på massa olja. Använd handbromsen flitigt sen, o spreja mer olja.
Citera
2008-02-17, 10:51
Medlem
Baalzamons avatar
Kan mycket väl vara wiren också, om plasthöljet skadas går det in vatten. Rosten som bildas gör att det sväller, och wiren löper inte längre så lätt som den borde genom höljet. Så har det varit för mig flera gånger på gamla bilar
Citera
2008-02-17, 17:45
Medlem
Kavajs avatar
Nu har jag fått låss skiten!

Jag bankade lite på bromsoket så släppte det nästan helt. Sen körde jag och slet loss resten

Jag fattar dock inte riktigt hur och var själva handbromsen verkar... Någon som har en bild eller en bättre förklaring på var på oket jag ska nypa och smörja?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in