2008-02-17, 18:19
  #13
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kavaj
Nu har jag fått låss skiten!

Jag bankade lite på bromsoket så släppte det nästan helt. Sen körde jag och slet loss resten

Jag fattar dock inte riktigt hur och var själva handbromsen verkar... Någon som har en bild eller en bättre förklaring på var på oket jag ska nypa och smörja?
Tror inte det finns nån justeringsmutter på en sån... gör så här: kolla längst bak på oket. Sär sitter det en fjäder och en klack som jag nämnde ovan. Där smörjer du så mycket du kan efter att du borstat loss lite bös med stålborste. Följ sen wiren från fjädern, så ser du att den löper in i ett rör. Tryck in så mycket olja du bara kan där, och dra i spaken några gånger tills den släpper som den ska.

När du väl fått den att släppa, använd den ofta, annars rostar det ihop igen.

Så var det iallafall på min galant 89.
Citera
2008-02-19, 14:36
  #14
Medlem
Kavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullybrugd
Tror inte det finns nån justeringsmutter på en sån... gör så här: kolla längst bak på oket. Sär sitter det en fjäder och en klack som jag nämnde ovan. Där smörjer du så mycket du kan efter att du borstat loss lite bös med stålborste. Följ sen wiren från fjädern, så ser du att den löper in i ett rör. Tryck in så mycket olja du bara kan där, och dra i spaken några gånger tills den släpper som den ska.

När du väl fått den att släppa, använd den ofta, annars rostar det ihop igen.

Så var det iallafall på min galant 89.
Njaa så ser det inte ut på min...

Wiren ligger i röret hela vägen in i okets undersida där framme... Ser ingen fjäder eller något att smörja

Den rullar i alla fall och handbromsen klarar jag mig utan till näste besiktning
Citera
2008-02-19, 15:09
  #15
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kavaj
Den rullar i alla fall och handbromsen klarar jag mig utan till näste besiktning
Det säger du inte nästa vecka när färdbromsen totalhavererar

Allvarligt talat alltså, är ju inte fel att kunna få stopp om färdbromsen skulle haverera, eller är det så att bromsen i nuläget funkar men fastnar i bromsat läge ?
Citera
2008-02-19, 15:30
  #16
Medlem
Kavajs avatar
Bromsen funkar utan problem och handbromsen tar ordentligt. Problemet är att när man har dragit åt handbromsen och släpper upp så ligger bromsen fortfarande på lite på höger bak.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in