2008-02-16, 18:12
Medlem
Gott folk, som en del av er kanske vet har jag flyttat till Dublin. Jag reste så lätt jag kunde och lämnade därmed mina instrument i Sverige. Ett dragspel ska skeppas över vad det lider, men jag tänkte ta och köpa mig något annat att förlusta mig med.

Jag är ute efter någon form av knäppinstrument som lämpar sig för ackompanjemang av den egna rösten medelst ackord. Jag spelar en del gitarr och äger ännu ingen akustisk sådan och tänkte först att det kanske vore det enda rätta.
Men, tänkte jag vidare, gitarrer är jävligt uttjatade på något sätt och när jag ändå är på ett ställe med en trevlig musikkultur skulle jag kanske ta och anamma det. Hur är det ställt med de traditionella irländska instrumenten? Kan de ta gitarrens plats hos sängkammartrubaduren?

Alla tips är varmt välkomna.

(om någon känner sig väldigt säker på sin sak och vill propsa för någonting så har jag för avsikt att köpa instrumentet härifrån http://waltons.ie/ och har en budget på ungefär 200 euros.)
Citera
2008-02-16, 18:31
Medlem
reborns avatar
Du kan ju alltid köpa dig en fin Ukulele, perfekt att bara sitta och slölira med, och jävligt lätt att bära med sig.
Citera
2008-02-16, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reborn
Du kan ju alltid köpa dig en fin Ukulele, perfekt att bara sitta och slölira med, och jävligt lätt att bära med sig.
Mja. Jag har en ukke hemma i Sverige redan. Visst, den är ganska skoj att ta med på festival och liknande, men jag har inte riktigt fastnat för det ändå.
Ukken är inget dumt förslag, men passar inte riktigt mig tyvärr.
Citera
2008-02-16, 19:23
Medlem
Crenshaw Punchs avatar
banjo helt utan tvekan, finns det något härligare instrument? Du skulle ju då helst vara en riktig blåneger men kan väl gå ändå.
Citera
2008-02-16, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crenshaw Punch
banjo helt utan tvekan, finns det något härligare instrument? Du skulle ju då helst vara en riktig blåneger men kan väl gå ändå.
Är det verkligen så? Jag petade lite på en i affären idag och blev inte alls så sugen på den. Jag har väldigt lite banjoerfarenhet, men har fått intrycket av att det är en ton i taget som gäller när man spelar på dem. Har jag fel?
Citera
2008-02-16, 21:29
Medlem
__carls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyslektiker
Är det verkligen så? Jag petade lite på en i affären idag och blev inte alls så sugen på den. Jag har väldigt lite banjoerfarenhet, men har fått intrycket av att det är en ton i taget som gäller när man spelar på dem. Har jag fel?

Mja, alltså, du bryter ju upp ackorden med fingerpicking, men det går att spela vanliga ackord på den också. Det har jag fått för mig är det det vanligaste i irländsk musik.
Citera
2008-02-16, 22:02
Medlem
Crenshaw Punchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyslektiker

Jag är själv ingen banjospelare, koncentrerar mig på att bli bra på ett instrument i taget.

Men kan man verkligen motstå dess enorma dragningskraft?

case in point:

http://youtube.com/watch?v=esl2NNOtHQE
Citera
2008-03-31, 14:43
Medlem
bananjuices avatar
Äsch, ska man kolla banjoexempel är den här bättre än dueling banjos: http://youtube.com/watch?v=PQBRSwZiYS4
Grym kille!

Men om du vill ha ett instrument som är sjysst att spela ackord på och sjunga till är mitt tips Mandolin! Underbart sound, jag har själv en åttasträngad halvaukustisk Fender. Det är lite annorlunda mot ukulele och gitarr i och med att det är sjutonsintervall på strängarna, jämfört med gitarrens femtons. Lite annorlunda ackord och så, men det låter fantastiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in